Los Angeles - Hollywoodská studia se sice díky letní sezóně blockbusterů vzpamatovala ze slabšího začátku letošního roku, ale stále čelí klesající návštěvnosti kin.
Tržby sice stoupají v řádu či půlprocent procent, ale to je dáno pouze inflací, případně vyšší cenou lístků. Při zohlednění počtu prodaných lístků jsme již čtyři roky svědky jasného poklesu.
Roky 2010 a 2011 zatím přilákaly do amerických kin nejméně diváků od dvouletí 1997-1998. Vrchol v letní sezóně se odehrál v roce 2002, kdy se prodalo 653 milionů vstupenek. Loni to bylo 551 milionů lístků a letos jen 543 milionů.
Potenciál se nepotvrdil
Jedno slabší léto není indikátorem trendu. Může za to slabší kvalita filmů, nezájem publika kvůli společenské, politické a ekonomické situaci či rozmarům počasí (jako minulý týden hurikán Irene). Analytik Paul Dergarabedian však tvrdí, že "dva roky po sobě už je určitý trend. V situaci rozvoje nových technologií musíme zjistit, za jakých podmínek chce publikum sledovat filmy".
V Hollywoodu si jasně uvědomují, že potenciální publikum má mnohem více možností, jak trávit volný čas. Zklamání přichází navzdory tomu, léto slibovalo zásobu velkých titulů, jež ale nakonec nepotvrdily potenciál. Velké množství pokračování akčních hitů, animáků a comicsových superhrdinů sice vymazalo dvacetiprocentní ztrátu, kterou měly tržby na jaře oproti loňsku (jelikož letos chyběl zimní hit jako Avatar nebo Alenka v říši divů). Ovšem řada letních filmů vyloženě zklamala.
Spektakulárními, více než 300 milionovými hity na domácích tržbách byli především poslední Harry Potter a třetí Transformers. Na úspěch prvních dílů ale nevázala pokračování Kung-fu Pandy, Aut ani Pařby ve Vegas (Bangkoku). I zavedení Piráti z Karibiku se čtvrtým dílem nevyrovnali předchozím, byť si na celosvětové tržby přes miliardu dolarů nemůžou stěžovat. Ani povedení X-Meni svým pátým filmem (s podtitulem První třída) nedostihli žádný ze čtyř předchozích dílů.
Překvapením sezóny byla naopak komedie Bridemaids (Ženy sobě), trojrozměrní Šmoulové (kteří byli chápáni jako spíše rizikový projekt) a nová verze Planety opic, která zpočátku působila nevýrazně. Totálními propadáky se staly comics Green Lantern (náklady přes 200 milionů, celosvětové tržby 206 milionů) a další comicsová adaptace Kovbojové a vetřelci (náklady 165 milionů, celosvětové tržby 130 milionů). Nutno podotknout, že 50 procent tržeb si nechávají kina, čili aby se film zaplatil, musí utržit dvojnásobek nákladů (kam často ještě není započítána reklama v řádech několika desítek milionů).
Za mořem bereme všechno
Kromě Transformers navíc žádný 3D film neměl větší tržby ze 3D sálů, což ukazuje, že publikum si za luxus třetího rozměru nebylo ochotno připlácet. Horečka okolo 3D se tak ochlazuje a dokud nepřijdou formáty s vyšším počtem okének za vteřinu, nebudou film působit dostatečně vizuálně atraktivně. Nicméně to platí u amerického publika, lidé v zámoří si tak pečlivě nevybírají a za 3D utrácejí častěji. Platí to i obecně, právě Piráti z Karibiku mají svou miliardu díky 800 milionům ze zámoří.
Pozoruhodným fenoménem posledních let je vzrůst komedií, které kvůli ostrému jazyku získávají rating R (mládeži nepřístupno). Letos se mezi komediální hity s tímto ratingem (jenž automaticky ubírá na komerčním úspěchu) dostaly snímky Ženy sobě, Šéfové na zabití (Horrible Bosses) a Zkažená úča (Bad Teacher) a koneckonců i Pařba v Bangkoku. Komedie navíc mají mnohem nižší náklady.
Překvapením bylo i to, že v létě zaúčinkovaly snímky, které obvykle zapadnou - melodrama The Help (Proti pravidlům) o vzpouře černošských služek na americkém Jihu 50. let už se přehouplo přes 100 milionů dolarů na domácích tržbách. Nový film Woodyho Allena Půlnoc v Paříži je jeho největším hitem za několik posledních dekád.
S přechodem do podzimu, kdy se děti vrací do škol, budou v kinech převládat právě spíše snímky pro starší publikum. Navíc už se pomalu zbrojí na oscarovou sezónu a přijdou snímky, které se chtějí zviditelnit u akademiků (za začátek sezony je počítán zářijový festival v Torontu).
Studia se nicméně stále potřebují zahojit, a tak do konce roku vyšlou ještě pár zaručených trháků. Přijde pokračování romantického hororu pro teenagerky Twilight (závěrečný čtvrtý příběh je podobně jako Potter rozdělen na půlky), dětského písničkového Alvina s Chipmunky, stepujících tučnáků Happy Feet i "falešné pokračování" Shreka - Kocour v botách. Na přelomu roku se pak objeví pokračování akčního Sherlocka Holmese (jehož úspěch by měl být automatický) a čtvrtá Mission Impossible s Tomem Cruisem, u níž není úplně jasné, zda a jak zaboduje.
Nový Spielberg a hackerka
Na konci roku přijde i novinka Stevena Spielberga - válečné drama War Horse o chlapci, který se v první světové válce vydává z USA do Francie zachránit svého milovaného koně. Krátce předtím, v listopadu, má Spielberg připravená ještě dlouho vyráběná Tintinova dobrodružství, která stojí na 3D a motion capturingu (čili by se dal co do technické úrovně vyhlížet jakýsi nový Avatar).
Očekávaný je i nový film Davida Finchera The Girl with the Dragon Tattoo, americká adaptace detektivky Muži, kteří nenávidí ženy. V první dílu slavné švédské trilogie Milénium hrají představitel Jamese Bonda Daniel Craig a Rooney Mara coby tetovaná hackerka Lisbeth. Daniel Craig hraje rovněž v Tintinovi - tentokrát padoucha.
Možnost dokázat, že není jen akčním hrdinou, dostane Craig i v thrilleru Jima Sheridana Dream House. Představitel Captaina Americy Chris Evans zase hraje drogově závislého v dramatu Puncture. Johny Depp se pak představí v adaptaci románu Huntera S. Thompsona The Rum Diary.
Podstatně rizikověji se jeví vlna sportovních snímků. Ať už jím je drama z prostředí "zápasů v kleci" Warrior, v němž hraje hlavní roli Tom Hardy, nebo životopisné drama z baseballového prostředí Moneyball, kde se coby manažer týmu objevuje Brad Pitt. Do ranku sportovních filmů patří i sci-fi Real Steel líčící svět budoucnosti, v němž spolu boxují roboti. Trenéra a kontrolora jednoho z nich ztvárnil Hugh Jackman.
Zajímavé bude sledovat, jak si povede akční snímek Drive, který překvapivě získal cenu za režii v Cannes. Zdánlivě ohraný příběh o geniálním řidiči a kaskadérovi, který se zaplete do zločinu, je předem ohlašován jako nové kultovní dílo.
Mezi vážnější filmy, které mají šanci získat větší ohlas publika, se počítá thriller Contagion (Nákaza) od Stevena Soderbergha o šíření smrtící choroby. Podle režiséra, jenž obsadil například Matta Damona, Gwyneth Paltrow, Kate Winslet, Juda Lawa či Laurence Fishburna, má být hlavní hvězdou právě sám virus.
Jisté šance se připisují i politickému dramatu The Ides of March, který režíroval George Clooney. Hlavní roli v něm hraje Ryan Gosling (jenž rovněž hraje ve Drive) a sekundují mu Philip Seymour Hoffman a Paul Giamatti.
S očekáváním je vyhlížen životopisný snímek o Marylin Monroe, kterou ztvárnila Michelle Williams. Snímek My Week With Marilyn bude mít premiéru až v listopadu. Stejně jako další film Clinta Eastwooda s názvem J. Edgar, natočený podle scénáře Dustina Lance Blacka (oscarový Milk) s Leonardem DiCapriem v roli zakladatele FBI.