Tomáš Stejskal
27. 10. 2020 9:00
Experimentální sekce festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava letos uvádí vizuální zpochybnění oslav sametové revoluce, film Zbyňka Baladrána odkazující k Beckettovi nebo metaforu o neuchopitelné situaci Hongkongu. Diváci uvidí také podivnou japonskou romanci, která se změnila v mord, nebo izraelskou meditaci inspirovanou hororem Noc oživlých mrtvol.
Zůstaň, pokud můžeš / Jdi, když musíš
Režie: Elysa Wendi
Většinu obrazovky vyplňuje dívčí tvář, zachycená v šedobílém světle, jak se spolu s rukou snaží natlačit na ledové "sklo" dělící ji od oka kamery. V pozadí zní tiché praskání ledu, který pod náporem těla vykresluje ve své struktuře jemné obrazce. "Není to sen, když hledím skrze tuto chladnou prázdnou komnatu," prozrazuje titulek.
Singapurská umělkyně Elysa Wendi ve svém snímku zachycuje dvě hongkongské umělkyně skrze led a dým. Dění na plátně skutečně na první pohled připomíná jakýsi snový tanec. Jenže film přeneseně vypráví především o neuchopitelné situaci Hongkongu, enklávy, která před více než dvěma dekádami opustila stoletou "náruč" Velké Británie a nyní patří do područí Číny.
Meditativní dílo se zneklidňujícím politickým přesahem se pokouší zaslechnout "tichý marš budoucnosti".