Filmový dobrodruh Gilliam řeší existenciální rovnici

Martin Svoboda
4. 9. 2013 8:56
Terry Gilliam uvedl v Benátkách film The Zero Theorem.
Foto: Aktuálně.cz

Preview - Terry Gilliam, jediný americký člen Monty Pythonů, patří mezi režiséry, které musíte milovat i přes jejich případná škobrtnutí.

Jeho pověstná snaha dokončit The Man Who Killed Don Quijote, snímek, který začal už několikrát, ale vždy skončil u nedostatku peněz, mu dodává image filmařského dobrodruha a snílka. Ovšem boje s větrnými mlýny daly vzniknout kultům jako 12 opic, Brazil nebo Strach a hnus v Las Vegas, takže jistě nebyly marné.

Foto: Aktuálně.cz

Sci-fi The Zero Theorem nezapře Gilliamovo autorství, připomene nám ho již nástin děje. Podíváme se do světa podobného Brazilu. Orwellovská korporativnost a uniformovanost se bude střetávat s grotesknem a všudypřítomná negativní energie bude z obyvatel vysávat náznaky pozitivní nálady.

Příběh se má soustředit okolo vědce Qohena Letha, který zrovna dokončuje rovnici prokazující, jaký (a zdali vůbec) má život smysl. Jeho práci však přeruší svůdná Bainsley a Bob, pubertální syn Vedoucího.

V hlavní roli se můžeme těšit na dvakrát oscarového Christophera Waltze (místo původně obsazeného Billyho Boba Thorntona). Sekundovat mu budou Matt Damon coby Vedoucí, Lucas Hedges (Až vyjde měsíc) jako jeho syn a Mélanie Thierry (Legenda o 1900) v roli  Bainsley. V dalších rolích se objeví Tilda Swinton (Musíme si promluvit o Kevinovi) nebo Ben Whishaw (Skyfall).

Nejskromnější za třicet let

Velká jména nemusel Gilliam nikdy dlouze přesvědčovat - vzpomeňme, jak ochotně mu po smrti Heatha Ledgera vypomohli Johnny Depp, Jude Law a Colin Farrell, aby se podařilo dokončit Imaginárium doktora Parnasse.

Producenti však Terryho kouzlu odolávají s ledovým klidem, takže mu k dispozici dali rozpočet, o němž sám Gilliam tvrdí, že je nejnižší za třicet let jeho profesionální kariéry. Ne že by se po nevalných výsledcích svých děl posledních let u diváků, kritiků i účetních mohl nedůvěře divit.

Foto: Aktuálně.cz

Se štábem tedy musel vyrazit do Bukurešti, aby za skromné prostředky vůbec něco pořídil. Nakonec ale nelitoval a pochvaloval si pracovitost rumunských kolegů. I díky jejich píli se mu prý podařilo snímek dokončit nečekaně rychle - za pouhý rok. Svou obvyklou rychlost přitom odhaduje na trojnásobek.

Možná že nízký rozpočet není na škodu. Imaginárium se dočkalo poměrně chladného přijetí právě kvůli "vysokorozpočtovým" hrátkám s digitálními efekty, jež Gilliamovu představivost posunuly směrem k intru druhořadé počítačové hry. O Kletbě bratří Grimmů se raději ani nahlas nezmiňujme.

Tentokrát na podobné vylomeniny nebyly prostředky, takže můžeme očekávat vizuálně mnohem skromnější podívanou, což paradoxně může prospět. Terrymu digitální éra nesluší, když se tedy bude držet staré dobré praktické filmařiny, třeba nám připomene, proč jsme mu už tolikrát podlehli.

Benátky hlásí polojasno, spíš zataženo

Na filmovém festivalu v Benátkách dostalo pár šťastlivců příležitost ke zhodnocení Gilliamovy snahy. A přijetí se zatím zdá poměrně chladné, přinejlepším shovívavé.

Leslie Felperin z Variety nemá podle vyznění své kritiky Gilliamovu poslední tvorbu příliš v lásce, tak není divu, že ani tentokrát na ni americký filmař neudělal dojem. Míní, že snímek ve svých nejlepších momentech připomíná kvalitu Brazilu, ale spíš je nedopečenou hromadou trapného humoru.

Foto: Reuters

Robbie Collin z The Telegraph přitakává. Začíná sice optimisticky znějícím "Franz Kafka žije a v jednadvacátém století tvoří pod pseudonymem Terry Gilliam," nicméně tím míří ke konstatování, že The Zero Theorem pracuje se zajímavými motivy, podobně jako Brazil, ale je bezradný v jejich vývoji. Snímek má být zmatený za hranicí možné záměrnosti a neustále těká z místa na místo.

Našli bychom ale i zastánce. Oliver Lyttelton z The Playlist podotýká, že sice nejde o návrat Gilliama do první ligy, ale zároveň o dílo lepší, než bylo několik jeho předchozích. "Přes všechny chyby vyznívá snímek jako velmi osobní a emotivní počin."

Xan Brooks z britského The Guardian patří rovněž mezi spokojenější kritiky, ani od něj se The Zero Theorem nedočkal vyššího hodnocení než tří z pěti hvězd. Alespoň však Terryho dílu přiznává šarm a kouzlo připomínající jeho zlatou éru, jež se, žel, zřejmě již nevrátí.

Jestli byli kritici po vychválení Cuarónovy Gravitace v náladě tentokrát něco odstřelit, nebo Gilliam skutečně nabídl jen "nedopečený" film, se budeme muset přesvědčit sami. Kdy a jestli vůbec se snímek dostane do tuzemské distribuce, však zatím není jisté.

 

Právě se děje

Další zprávy