Gravitace bere dech. Aspiruje na titul sci-fi dekády?

Martin Svoboda
29. 8. 2013 18:44
Gravitace si nemohla v Benátkách přát lepší přijetí
Foto: WB

Preview - Alfonso Cuarón natočil kultovní erotickou komedii Mexická jízda, kritiky nejuznávanější díl Harryho Pottera, Vězně z Azkabanu, a ještě oceňovanější antiutopickou sci-fi Potomci lidí.

Přesto se zdá jeho filmografie poněkud řídká. Asi proto, že si nevybírá jen projekty, jež by měly ve vínku snadnou produkci. Gravitace není výjimkou.

Se svým synem Jonásem piloval scénář několik let, aby se jich nakonec studio Universal po dlouhých odkladech zbavilo a prodalo práva Warner Brothers. Tam se jich ujala Angelina Jolie, jež plánovala ztvárnit hlavní roli a dokonce kvůli tomu odmítla návrat k akčnímu hitu Wanted.

Podívejte se na fotografie z premiéry Gravitace na festivalu v Benátkách:

Jenže studio jí nechtělo zaplatit dvacet milionů dolarů na ruku (čtvrtinu rozpočtu), tak Angie Cuaróna poslala k ledu a tuto sumu vybrala za Cizince a Salt. Pak už se vydala režírovat V zemi krve a medu, takže na nějaké sci-fi neměla ani pomyšlení.

Gravitace naštěstí nezůstala ležet ladem, takže může sedm let od Cuarónova posledního počinu vyrazit do světa po premiéře na filmovém festivalu v Benátkách.

Foto: WB

Jolie měla nejprve nahradit Marion Cotillard (Počátek, Temný rytíř povstal), pak Scarlett Johansson (Avengers, Koupili jsme zoo), Natalie Portman (těsně po získání Oscara za Černou labuť) a nakonec skončil horký brambor u Sandry Bullock, což mnozí po všech těch ceněných a populárních jménech vzali jako studenou sprchu.

Bullock sice v roce 2009 získala Oscara za Zrození šampióna, kladné pověsti se však její herecké schopnosti zrovna netěší. Ve stejném roce jako blyštivého rytíře si ostatně odnesla i Zlatou malinu. Alespoň že její mužský protějšek má na starosti George Clooney, ztělesnění popularity.

První reakce mají jasno: Zázrak

Ať už je Bullock herečka, jaká chce, Gravitaci zřejmě zvládla na jedničku. Příběh soustředěný převážně na postavu vědkyně vymrštěné během své první mise do vesmíru, zatímco jí zkušený kolega pomáhá přežít, si z Benátského filmového festivalu odnáší zatím jen ty nejuctivější reakce.

„Když začaly titulky, povstal jsem. Ale přiznávám, že jsem se po chvíli musel zase posadit. (…) Nenapadá mě žádný další takový film," shrnuje své dojmy Guy Lodge z Hitfix. Vesmír podle něj ve filmu nikdy nebyl větší a nebezpečnější, technologie méně futuristická a více dystopická.

Foto: WB

„Napínavý experiment v blockbosterovém minimalismu," dodává Justin Chang z uznávaného Variety a v titulku své recenze přirovnává Gravitaci stejně jako Lodge k Vesmírné odyseji Stanleyho Kubricka, tedy k nejvyšší metě filmové science fiction. Nadhazuje, že Cuarónovo pojetí sci-fi na velkém plátně by mělo být inspirací pro tvůrce na celém světě.

Oliver Lyttleton z The Playlist tvrdí, že „jde o technický zázrak, blockbuster se srdcem i duší".

Mějme se raději na pozoru před nadšenými kritiky. Provolávání slávy z festivalů může být ošemetné a z recenzentů může mluvit radost z toho, že snímek viděli dříve než jejich kolegové.

Nicméně už samotná kampaň Gravitace vnesla naději, že letošek nebude jen plný žánrových zklamání, jakým bylo pro mnohé Elysium Neilla Blomkampa. Kdy naposledy jste ostatně viděli trailer obsahující pouze jediný dlouhý záběr, který vzal dech? V samotném snímku tento otevírací záběr netrvá dvě minuty, ale okolo čtvrt hodiny! Orson Welles by měl radost.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

Za polovic dvojnásobek

Přesně taková má Gravitace být. Plná dlouhých, pozvolných a skvěle natočených scén, jež se moc nepodobají současným trendům. A vesmír zde má být zcela realistický, což se například odráží na unikátním provedení zvukové stopy. Až se zdá, že svou okázale proklamovanou jinakostí a výjimečností tlačí kampaň na pilu a při všem tom očekávání může nastat jedině zklamání. Zatím však není důvod sundávat si růžové brýle.

Foto: Aktuálně.cz

I jediné, co mohlo být vizuální muškou, tedy konverze do 3D, je vyzdvihováno jako jedno z mála kvalitních využití formátu. S tím jistě souvisí i chválená kamera Emmanuela Lubezkiho, jinak například dvorního kameramana Terrence Malicka.

Nutno dodat, že Cuarón dosáhl tohoto předpokládaného zázraku za pouhých 80 milionů dolarů, což je poloviční rozpočet oproti standardním blockbusterům.

Další důkaz, že lpění na velkých rozpočtech není zárukou kvality a vlastně ani kvantity, protože trikových CGI scén má být ve snímku zhruba šedesát procent.

Doufejme, že Gravitace zaboduje v pokladnách kin. Její finanční úspěch by nám neměl být lhostejný. Potřebujeme, aby hollywoodští producenti začali sázet na projekty tak neatraktivní, jako jsou dva kosmonauti čelící bez zvláštních technických vymožeností nekonečnosti vesmírné prázdnoty.

V rukou schopného filmaře, pro nějž jde zcela jistě o osobní dílo, lze i něco takového proměnit ve zlato. Snad se tak skutečně stalo a snad se tak bude dít dál.

Pravdu se dozvíme 3. října i v českých kinech.

Youtube video