Tančit by měli i politici. Kylián převzal patronát nad Pražským komorním baletem

ČTK ČTK
27. 2. 2023 18:30
Jiří Kylián si pamatuje, jak Pavel Šmok s kolegy v 60. letech minulého století založili Pražský komorní balet. Když po sovětské okupaci Kylián opustil vlast, zval právě Šmoka do zahraničí. Nyní už jako světoznámý choreograf Kylián převzal patronát nad jeho ansámblem.

Při návštěvě Domu tanečního umění v pražském Braníku, kde sídlí nedávno založený Institut Pavla Šmoka, Kylián minulý týden domlouval mimo jiné nastudování některé ze svých choreografií Pražským komorním baletem. Do české metropole přijel pětasedmdesátiletý umělec z Nizozemska, kde žije, také kvůli stříhání filmu, jejž točil s Olgou Špátovou.

Tanečník a choreograf Pavel Šmok žil v letech 1927 až 2016. Patřil mezi nejvýznamnější osobnosti na taneční scéně. "Můj vztah k Pražskému komornímu baletu je dlouhodobý. Já znal Pavla Šmoka dobře a také jsem ho zval ke mně do Nizozemského tanečního divadla, kde dělal svoje choreografie. On mě pozval do Pražského komorního baletu," vysvětluje Kylián. Ansámblu drží palce. "Pražský komorní balet je vynikající a doufám, že spolupráce se bude vyvíjet dál," dodává.

Dům tanečního umění v Braníku otevřel předloni na podzim. Provozuje ho agentura Mezinárodní centrum tance spojená s konzervatoří Taneční centrum Praha. Nabízí zázemí pro taneční vzdělávání i profesionální soubory, hlavně ty, které jsou s konzervatoří spojené.

"Vidím to dneska poprvé, je to ojedinělé nejen v Česku, ale i za hranicemi. A záviděníhodné," poznamenává k novému prostoru Kylián. "Tanec je ještě pořád Popelkou, přestože je to nejstarší umění, prapůvodní vyjadřovací prostředek lidstva. Mělo by se tančit ve škole, měl by to být povinný předmět. A tančit by měli i politici. Když lžou, svými pohyby dokazují, že není pravda to, co říkají. V tanci se lhát nedá," uvažuje.

Poslední léta se Jiří Kylián věnuje také kinematografii. "Natočil jsem film se svou ženou, tanečnicí Sabine Kupferbergovou, s Olgou Špátovou a Janem Malířem na jednom ostrově v severním Holandsku, který se jmenuje Terschelling. Kvůli tomu jsem teď vlastně v Praze, abychom to stříhali," prozrazuje. Kdy se snímek dostane do kin, neví. Kylián nemá rád termíny. "Nemám žádný deadline, už nechci pracovat s deadlines," poznamenává.

Počátky Pražského komorního baletu sahají do roku 1964, kdy Luboš Ogoun, Pavel Šmok a Vladimír Vašut zřídili Studio Balet Praha. V roce 1975 pak choreograf Pavel Šmok založil Pražský komorní balet, což dnes odborníci považují za zlom ve vývoji československého baletu. Na repertoáru souboru byly zejména choreografie Šmoka, ale také hostujících českých i zahraničních choreografů.

Jiří Kylián se narodil roku 1947 v Praze. V roce 1975 přijal nabídku na umělecké spoluvedení Nizozemského tanečního divadla v Haagu, tři roky nato byl jmenován jeho uměleckým ředitelem a vedl jej do roku 1999. Scénu známou pod zkratkou NDT přivedl k velké mezinárodní slávě. Vytvořil pro ni přes 80 choreografií.

Pražský komorní balet vloni uvedl Listy důvěrné choreografa Petra Zusky na druhý smyčcový kvartet Leoše Janáčka. Foto: Serghei Gherciu | Video: Pražský komorní balet
 

Právě se děje

Další zprávy