Americká státní organizace Farm Security Administration, jejímž cílem bylo bojovat s chudobou v zemědělských oblastech země, zřídila v roce 1935 speciální tým fotografů. Byl součástí skupiny, která dostala za úkol dokumentovat a sociologicky zkoumat problémy, které vinou krize a katastrofálního sucha postihly zejména jižní zemědělské oblasti USA.
Snímky, které během programu vznikly, velkou měrou přispěly k formování žánru dnes nazývaného fotografický dokument. Kladl se důraz na realismus, na snahu bez příkras zachytit věci takové, jaké ve skutečnosti jsou, a na humanistický pohled, který nezlehčuje a nezesměšňuje bídu a utrpení.
Do programu se zapojila řada skvělých amerických fotografů. Byla mezi nimi například i Dorothea Langeová, jejíž snímek migrující matky se zařadil mezi nejslavnější ikony světové fotografie. Více o něm si můžete přečíst zde:
V roce 1941, po vstupu USA do druhé světové války, se program i název organizace změnily. Dostala jméno Office of War Information (Kancelář válečných informací) a jejím cílem byla válečná propaganda - tedy ukazovat, jak jsou USA nezlomené a silné. I přes toto ideologické poslání však dokázali fotografové pokračovat v dokumentární práci a zejména na venkově dál vznikaly velmi silné snímky.
Fotografie, které v té době vznikly a byly financovány z vládních fondů, jsou nyní dostupné v knihovně amerického Kongresu. Je mezi nimi i řada barevných diapozitivů, třebaže tehdy ještě barevné snímky nebyly běžné. Právě z nich jsme vybrali fotografie pro galerii k tomuto článku.
Mezi autory najdeme vynikající fotografy, jakými byli třeba Jack Delano, Marion Wolcottová, Alfred Palmer nebo John Vachon.