Nepovolená retuš dávno před Photoshopem: upravená je i slavná fotka migrující matky

Foto: Dorothea Lange, Library of Congress
Tomáš Vocelka Tomáš Vocelka
18. 3. 2019 8:55
Snímek nazvaný Migrující matka od Dorothey Langeové se zapsal do historie umění. Odráží drsné časy hospodářské krize ve 30. letech. Snímek je skvělý, byl však také kritizovaný za nepovolené úpravy, a to dávno před tím, než vznikl Photoshop.

V dnešní době jsou poměrně časté skandály s autenticitou dokumentárních a zpravodajských snímků, a to zejména kvůli nepřípustným úpravám reality ve Photoshopu nebo jiném softwaru pro editaci fotografií.

Jenže - není to nic nového. Téma nepřípustných úprav už se řešilo v dobách, kdy se ještě fotilo na černobílý film. A týká se dokonce i jedné z nejslavnějších dokumentárních fotografií na světě - Migrující matky od Dorothey Langové.

Během velké hospodářské krize ve třicátých letech minulého století Langeová pracovala pro americký úřad FSA (Farm Security Administration) a fotografovala těžký život zemědělců, kteří kvůli krizi a drastickému suchu přišli o všechno.

Na jaře roku 1936 vyfotografovala u tábora zchudlých sběračů hrachu u Nipomo Mesa "migrující matku" Florence Owens Thompsonovou s jejími dětmi. Snímek se pak neuvěřitelně rychle stal symbolem celé hospodářské krize.

Tehdy byl ještě z pohledu fotodokumentaristiky v pořádku. V jeho pravém dolním rohu byl vidět palec, přidržující závěs. 

V roce 1939, tedy v době, kdy už byla fotografie všeobecně známá, se Langeová rozhodla tento palec vyretušovat, protože podle ní rušil kompozici. Jejího šéfa z FSA Roye Strykera to rozzlobilo. Podle něj to nezpochybnilo jen autenticitu snímku, ale také věrohodnost celého dokumentárního projektu, který FSA zaštiťovala.

Je to jen malý palec, rozdílu si bez upozornění většina lidí ani nevšimne. Tak proč ten rozruch? 

Původní (vpravo) a vyretušovaná fotografie (vlevo) migrující matky od Dorothey Langeové.
Původní (vpravo) a vyretušovaná fotografie (vlevo) migrující matky od Dorothey Langeové. | Foto: Dorothea Lange, Library of Congress

Důvod je jednoduchý. Připustíme-li, že dokumentární a zpravodajské fotografie je povoleno retušovat a měnit, nemůžeme jim už dále věřit. Bylo by pak na místě ptát se: Bylo to skutečně tak, nebo autor realitu přizpůsobil a pozměnil?

Kdyby dokumentární fotografie mohla být retušována, divák by nemohl vědět, zda autor fotky změnil jen nepodstatnou věc, jako je rušící palec na okraji snímku, nebo jestli výrazně nepozměnil realitu, jako se to stalo v případě fotky kouře nad Bejrútem od Adnana Hajje. Ten v roce 2006 na fotce "naklonoval" kouř tak, že se z malého obláčku stal ohromný oblak dýmu.

Další kontroverze kolem slavné fotky

Odretušovaný palec ale nebyl zdaleka jedinou kontroverzí, kterou slavná fotografie vyvolala. Připomeňme některé z nich:

Podle "migrující matky" Florence Owens Thompsonové jí fotografka slíbila, že snímek nebude nikde publikovat. Jenže Langeová ho krátce po pořízení  poslala do novin San Francisco News. Udělala to dokonce dříve, než fotografii odevzdala úřadu FSA, pro který pracovala. "Přála bych si, aby tu fotku nikdy neudělala. Neměla jsem z toho ani cent. Nezeptala se mě, jak se jmenuji. Říkala, že fotku nebude prodávat. Slíbila, že mi pošle kopii. Nic z toho neudělala," řekla Thompsonová poté, co po čtyřiceti letech vyšlo najevo, že na snímku je ona. 

Langeová také do popisku k fotce napsala naprosto nepravdivé tvrzení: "Právě prodala pneumatiky z jejího automobilu, aby mohla koupit jídlo." Syn Thompsonové Troy později vysvětlil, že to nebyla pravda. "Nic jsme prodat nemohli," řekl novinářům. Do několikatisícového tábora zchudlých zemědělců nepatřili. Projížděli kolem a jejich auto se pokazilo. Odešli zajistit opravu do nedalekého městečka a pak odjeli. "Pneumatiky byly pořád na našem autě, jiné jsme neměli," říká. Neobviňuje ale Langeovou ze lži. Podle něj zřejmě spletla dohromady příběhy několika různých lidí.

Táboru, do kterého Thompsonová nepatřila, ale zveřejněné fotografie pomohly. Vláda tam poslala velkou zásilku potravin. To už byla ale Thompsonová se svou rodinou dávno pryč.

V poslední době, zasažené politickou korektností, se přidala ještě jedna kontroverze. Fotka se podle některých kritiků stala symbolem utrpení bílých farmářů a jejich rodin, které za velké hospodářské krize přicestovaly do USA za vidinou lepšího života. A právě to jí vyčítají, protože paní Thompsonová k těmto bílým farmářům nepatřila. Byla potomkem původních obyvatel Severní Ameriky.

Ale přes to všechno: jde o ikonickou fotografii, která naprosto po právu patří k těm nejlepším snímkům, které kdy vznikly. 

 

Právě se děje

před 5 hodinami

Zemřel autor dobrodružných bestsellerů Clive Cussler

Ve věku 88 let zemřel americký autor dobrodružných knih Clive Cussler, který po celém světě prodal desítky milionů výtisků svých knih spojených s postavou hlavního hrdiny, oceánografa Dirka Pitta. O jeho pondělním úmrtí ve středu informovala agentura AP. Cusslerovy bestsellery vyšly ve více než 40 jazycích, včetně češtiny.

Cussler je autorem více než 80 dobrodružných románů, největšího ohlasu však dosáhla série inspirovaná jeho vlastním vášnivým zájmem o hledání lodních vraků. Hlavním hrdinou více než dvacítky knih učinil autor své alter ego Dirka Pitta, který řeší detektivní případy, pátrá po ztracených pokladech na dně oceánů a snaží se rozplést záhadné mocenské konspirace.

"Předlohou pro Dirka jsem byl já sám. Oba jsme stejně vysocí a máme zelené oči… Jediný rozdíl je, že on to umí lépe se ženami a že zestárl jen o deset let, zatímco já o 50," řekl Cussler v jednom z rozhovorů, z nějž citoval server BBC.

Zdroj: ČTK
před 5 hodinami

Basketbalistky USK na závěr Euroligy vyhrály v Braine

Basketbalistky USK zakončily základní část Evropské ligy bezbroblémovým vítězstvím 89:65 na palubovce belgického Braine. Pražanky měly postup do čtvrtfinále jistý už před zápasem, ale jméno soupeře pro play off se dozví až po administrativní dohře skupiny B, jejíž závěr zkomplikovalo šíření koronaviru na severu Itálie.

Pražanky, které v Eurolize obhajují bronzové medaile, na úvod play off čeká třetí tým skupiny B, ale jeho jméno zatím neznají. Šoproň totiž kvůli obavám ze situace na severu Itálie odmítla nastoupit k utkání posledního kola na palubovce Schia.

Zápas byl stejně jako utkání skupiny A mezi Benátkami a Rigou nejprve přeložen na čtvrtek a přesunut do Lublaně. Dnes však evropská sekce FIBA informovala o tom, že oba duely byly zrušeny a o případné kontumaci bude vedení soutěže teprve rozodovat.

Na dnešní výhře USK, který měl už před zápasem jisté druhé místo v tabulce, se 21 body podílela pivotka Brionna Jonesová, dalších 17 bodů přidala Kateřina Elhotová. Pražanky zakončily skupinu s bilancí 12 výher a dvou porážek, které jim obě nachystal obhájce titulu a vítěz skupiny Jekatěrinburg.

První utkání čtvrtfinále hraného na dvě vítězství jsou na programu 11. března, odvety pak 18. března a případné třetí zápasy 25. března. Závěrerčný turnaj Final Four, o jehož pořadateli se bude teprve rozhodovat, by se pak měl uskutečnit od 17. dubna do 19. dubna.

Evropská liga basketbalistek - 14. kolo:

Skupina A:

Castors Braine - USK Praha 65:89 (16:26, 33:51, 45:75)

Nejvíce bodů: Siksnuiteová 13, Trahanová-Davisová 12, Wallaceová 8 - Jonesová 21, Elhotová 17, Oblaková 15. Fauly: 17:11. Trestné hody: 12/10 - 10/7. Trojky: 5:6. Doskoky: 31:49.

Jekatěrinburg - Cukurova 112:37, Orenburg - Bourges 74:65.

1. Jekatěrinburg 14 13 1 1258:851 27
2. USK Praha 14 12 2 1199:846 26
3. Orenburg 14 9 5 938:911 23
4. Bourges 14 8 6 969:961 22
5. Castors Braine 14 3 11 922:1073 17
6. Benátky 13 4 9 780:961 17
7. Cukurova 14 3 11 787:1177 17
8. Riga 13 3 10 866:939 16

Skupina B:

Dynamo Kursk - Gdyně 64:58, Lyon - Fenerbahce Istanbul 78:65, Montpellier - Girona 45:57.

1. Fenerbahce Istanbul 14 11 3 1003:838 25
2. Lyon 14 8 6 1020:984 22
3. Montpellier 14 7 7 969:980 21
4. Dynamo Kursk 14 7 7 957:993 21
5. Girona 14 6 8 904:913 20
6. Schio 13 7 6 774:793 20
7. Šoproň 13 6 7 803:826 19
8. Gdyně 14 3 11 926:1029 17
Další zprávy