Skutečnost bývá nudná, tak ji chci obohatit, říká fotografka a tvoří pohádky bez záruky happy endu

Skutečnost bývá nudná, tak ji chci obohatit, říká fotografka a tvoří pohádky bez záruky happy endu
Další temně pohádkový výjev Prášilová zachytila pro kolekci známé módní návrhářky Hany Zárubové a uspěla s ním na cenách Czech Grand Design i Hasselblad Masters.
Fotografie z knihy Hasselblad Masters Book.
Snímek na zakázku pro designérku nábytku Helenu Dařbujánovou.
Fotka, která visí na zdech některých zákazníků švédské firmy Ikea.
Foto: Bára Prášilová
Tomáš Maca Tomáš Maca
1. 4. 2018 9:04
Působí jako cílevědomá perfekcionistka, ale zároveň jako snílek s rebelskou duší. Její fotky si mohli koupit zákazníci nábytkového řetězce Ikea, což ovšem neznamená, že by ke komerčním projektům přistupovala jako k pásové výrobě. Módní fotografka Bára Prášilová proslula pečlivě naaranžovanými snímky, na nichž syté barvy kontrastují s temnými náladami. „S klienty, kteří mým nápadům nerozumějí, se radši rozloučím. Nemá cenu se trápit,“ svěřuje se v rozhovoru pro Aktuálně.cz.

Alej opadaných podzimních stromů a uprostřed zasmušilá mladá dívka v černém kroji, která má místo nohou stojan krejčovské panny. Postava budící hrůzu a zároveň soucit. "Tahle temná vize pochází z doby, kdy jsem se začala srovnávat se svými neventilovanými vnitřními konflikty. Do fotek se promítaly moje potlačené vzpomínky z dětství, které pro mě nebylo jednoduché. S bráchou jsme žili jen s mámou a ta na nás neměla moc čas. Pak jsem si ale řekla, že kdybych vyrůstala jinak, nebyla bych dnes tím, kdo jsem," vzpomíná Bára Prášilová.

Osmatřicetiletá tmavovláska je dnes úspěšnou reklamní a módní fotografkou. Za kariérou lemovanou oceněními jako Czech Grand Design nebo Hasselblad Masters ovšem musela ujít hodně klikatou cestu. Studovala soukromou střední školu zaměřenou na ekonomii a management, ale svět čísel a financí se její nátuře na míle vzdaloval. Kreslila si modely oblečení, podle nichž pak šila.

"Od puberty jsem školu vůbec nepovažovala za důležitou. Měla jsem obrovskou absenci, a když jsem dorazila dvakrát po sobě na hodinu, tak se učitelé divili, co tam dělám," přiznává. Maturitu zvládla napodruhé s odřenýma ušima a pak netušila, co se životem dál. Kancelářská práce ji děsila a panika spojená s hledáním vlastní identity ji nakonec přiměla vzít do ruky starý analogový foťák po dědečkovi.

"Naučila jsem se vnímat obrazy, kterým běžně nevěnujeme pozornost. Třeba obrazy, které vznikají hrou stínů. Fotografování mi kompletně změnilo pohled na svět," říká dnes Prášilová. Konečně cítila, že se našla. Zároveň uspěla v talentových zkouškách a začala studovat Institut tvůrčí fotografie v Opavě. Postupně si vyzkoušela všechny možné žánry od portrétů přes akty až po reportážní snímky. Kvůli předmětu zaměřenému na dokumentární tvorbu ji pak ale ze školy vyhodili.

"Nebavil mě přístup profesora, a tak jsem na jeho hodiny nechodila. Pak jsem za ním přišla s indexem a drze jsem mu řekla: 'Dobrý den, tak já si jdu pro tu jedničku,'" směje se Prášilová. Rebelství se jí nevyplatilo, ale nevzdala se a po půl roce brigádničení v Londýně se do Opavy vrátila a studium úspěšně dokončila. Zkušenosti s reportážní fotografií ji nakonec zavedly k výrazně výtvarnému stylu na pomezí hororu a pohádky, kterým se proslavila v módní branži.

"Dokumentární žánr miluji, ale uvědomila jsem si, že neustále hledám až patologickou dokonalost a krásu, které jsem dokumentárním přístupem nemohla dosáhnout. Výsledky mě nikdy neuspokojily a jenom jsem přemýšlela, co bych pozměnila, kdybych mohla," svěřuje se Prášilová, proč se přiklonila k tvorbě, v níž musí být každý detail předem pečlivě naaranžovaný. Fotografka totiž doslova oživuje představy ve své hlavě a ty bývají velmi přesné.

Kreativita se umělce na nic neptá

Odkud se náměty berou? Prášilové stačí, když si začne kreslit, a múza už si ji sama najde. "Stává se, že se v noci probudím, v hlavě se mi něco vyrojí a začnu si kreslit do skicáku, který mám připravený na nočním stolku. Kreativita se vás vůbec neptá, jestli jste unavení. Je jí jedno, jestli jsou zrovna tři ráno. Někdy mi přijde, že inspirace umělce úplně ovládá a dělá si s ním, co zrovna chce," uvažuje autorka.

Když už se myšlenka zrodí, přichází na řadu hledání hlavních hrdinů, kteří se příběhu ujmou. Prášilová s modely a modelkami pracuje jako s postavami, které hrají zadanou roli. "Nálada v mých fotkách nebývá vyjádřena výrazy tváře, ale spíš barevným řešením nebo samotným námětem. Od modelů tak obvykle nechci žádné emoce, ale aby vydrželi dlouho v nějaké nepohodlné poloze," přibližuje. V případě jejího posledního projektu musely modelky třeba stát na jedné noze, což zvládly v kuse maximálně deset minut.

Nefotí přitom pouze s profesionály, ale před objektivem nechává pózovat i kamarádky nebo neznámé lidi, kteří ji zaujmou na ulici. "V divadle jsem nedávno oslovila úžasného třináctiletého kluka. Jeho babička se na mě divně dívala, ale mám na něj kontakt, tak uvidíme. Vždycky z lidí musím cítit těžko popsatelnou vnitřní záři," zdůrazňuje Prášilová.

Další důležitý bod přípravné fáze focení představuje shánění potřebných rekvizit. Aby všechno vypadalo bezchybně, tak si mnohé z nich dokonce sama vyrábí. "Zrovna dělám na záchranářském kruhu. Koupila jsem si nafukovací kolo a nanáším na něj sádru. Pro další fotku jsem si ušila sukni a pak na ni tiskla bílé puntíky," ukazuje Prášilová na snímek dívky na longboardu, o němž ještě bude řeč.

Dovést fotku od startu až k cíli zní v jejím případě trochu jako kvantová fyzika. Zachytit uspokojivě obrázek holčičky, která rukama objímá jezírko, v němž plave oranžová rybka, jí například zabralo celé čtyři dny v ateliéru, a to nepočítá přípravnou a postprodukční fázi. Zásadní komplikace spočívala ve vytvoření neviditelného akvária.

"Zkoušeli jsme vodu izolovat různými hmotami a vyšlo to až s polystyrenem oblepeným modelínou. Pracovali jsme i s živou rybičkou. Nechci na první pohled nereálné prvky dodělávat v počítači. Potřebuji vědět, že skutečně mohou existovat. Skutečnost na mě často působí nudným dojmem, a proto ji chci podobnými fantastickými scénami narušovat a obohacovat," popisuje Prášilová.

Bez černého humoru by propadla smutku

Vzhledem ke svému perfekcionismu má nejraději klienty, kteří si předem udělají jasnou představu o stylu její práce a v nápadech jí nechávají volnou ruku. Mezi jedny z nich se před dvěma lety zařadil také světoznámý výrobce nábytku Ikea.

"Ze Švédska se mi ozval přímo jejich kreativní ředitel a měl neuvěřitelný přehled o tom, co dělám. Dost si toho cením, protože určitě musí řešit spoustu jiných věcí. Poslala jsem mu podle svého výběru dvě fotky a jedna z nich šla do prodeje," vypráví Prášilová. Jednalo se právě o zmiňovaný snímek dívky na prkně, které vítr zvedá sukni až k hlavě.

Dalším z jejích úspěšných projektů na zakázku byly plakáty pro Národní divadlo, za které si loni Prášilová odvezla z New Yorku mezinárodní cenu PDN Awards v kategorii reklamní tvorba. Za úkol měla obrazově ztvárnit Čechovovy Tři sestry nebo Pýchu a předsudek od Jane Austenové. Sama si ze série nejvíce oblíbila plakát ke Spalovači mrtvol, na němž nenápadně děsivá postava pana Kopfrkingla drží kuchyňskou chňapkou bílé nohy své zavražděné manželky.

"Vždycky mě bavil černý humor. Kdybych ho nepoužívala, tak bych měla příšerně smutný život. Někdy vám nezbývá nic jiného než se nad všechno povznést vtipem," vysvětluje fotografka.

Od temných impresí jako ze světa bratří Grimmů se v poslední době pomalu přesouvá k výjevům, kterým zůstává pohádková estetika, ale dobro v nich už vítězí nad zlem. Bezvýchodnou situaci krejčovské panny tak vystřídala mimo jiné dvojčata se zrzavými vlasy, vzájemně propletenými do symbolu srdce. Vývoj její zasněné tvorby prý přesně odráží životní etapy, kterými si Prášilová prochází v realitě.

 

Právě se děje

před 2 minutami

Místopředsedkyně Senátu Horská navrhuje 24. červen jako den památky vyhlazených obcí

Mezi významné dny v českém kalendáři by se měl nově zařadit 24. červen jako Den památky obcí a sídel vyhlazených během nacistické okupace. V novele zákona o státních svátcích to navrhla místopředsedkyně Senátu Miluše Horská (KDU-ČSL). Na navržené datum připadá výročí vypálení obce Ležáky na Chrudimsku, kterou vyhladili nacisté v roce 1942 v souvislosti s atentátem na Reinharda Heydricha. Návrhem novely by se měl Senát v prvním čtení zabývat příští čtvrtek.

Podle Horské zůstává ve stínu lidických událostí nejen obec Ležáky, ale i další místa, která se stala obětí nacistické brutality na sklonku druhé světové války. Horská připomíná například vypálení moravské osady Ploština 19. dubna 1945, jejíž obyvatelé podporovali partyzány z 1. československé partyzánské brigády Jana Žižky. Při akci bylo zastřeleno nebo zaživa upáleno 27 civilistů. 

Zdroj: ČTK
před 16 minutami

USA neprosadily v Radě bezpečnosti OSN prodloužení zbrojního embarga vůči Íránu

Spojeným státům se nepodařilo v Radě bezpečnosti OSN prosadit prodloužení zbrojního embarga proti Íránu. Z 15 členů se pro prodloužení kromě USA vyslovila ještě Dominikánská republika. Proti byly Rusko a Čína a zbývající země, včetně Francie, Británie a Německa, se zdržely, napsala agentura Reuters. Embargo, které je zakotveno v jaderné dohodě Íránu se světovými mocnostmi z roku 2015, má vypršet v říjnu.

Vláda amerického prezidenta Donalda Trumpa prodloužení zbrojního embarga OSN vůči Íránu prosazuje již delší dobu. Míní totiž, že jeho zrušení islámské republice umožní získat zbraně, které mohou přispět k eskalaci konfliktů na Blízkém východě. Washington pohrozil, že pokud RB OSN embargo neprodlouží, spustí skrze jadernou dohodu proces k reaktivaci všech sankcí OSN vůči Íránu, včetně zbrojního embarga.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Trump nařídil čínské firmě ByteDance, aby do 90 dní prodala TikTok v USA

Americký prezident Donald Trump nařídil čínské společnosti ByteDance, aby prodala americké operace své aplikace pro sdílení videa TikTok do 90 dní. Oznámila to agentura Reuters.

"Existují přesvědčivé důkazy, které mě vedou k přesvědčení, že ByteDance by mohla podniknout kroky, které by mohly ohrozit národní bezpečnost Spojených států," uvedl Trump v nařízení. ByteDance by se měla odpojit od všech dat od uživatelů v USA a nebude smět vlastnit v USA žádný majetek, který se používá k provozu TikToku.

Americká společnosti Microsoft na počátku měsíce uvedla, že jedná s čínskou ByteDance o koupi aktivit TikToku v USA, Kanadě, Austrálii a na Novém Zélandě. Dohodu chtějí obě strany uzavřít do 15. září.

Zdroj: ČTK
Další zprávy