Barevné exploze zmrazené v čase. Britský profesionální fotograf radí, jak na podobné snímky

Meloun se tříští po zásahu pěstí.
Britský fotograf Tom Miles fotil francouzského mistra bojových umění MMA Toma „Fire Kida“ Duquesnoye.
Snažili se společně zachytit prchavé „okamžiky zásahu“.
S pomocí rychlého fotoaparátu a blesků fotili momenty, kdy zasažené předměty „explodují“ do prostoru podobně jako meloun na tomto snímku.
Takto vypadá dýně po zásahu pěstí.
Foto: Tom Miles
Tomáš Vocelka Tomáš Vocelka
27. 11. 2016 9:06
Co přesně se stane v okamžiku, kdy šampion bojových umění Tom „Fire Kid“ Duquesnoy zasáhne meloun, dýni nebo pomerančový džus? Okamžiky trvající tisíciny vteřiny zachytil britský profesionální fotograf Tom Miles, který se specializuje na sport a reklamu. A prozrazuje, jak se takové fotky dělají.

Nejnáročnější věc na celé akci podle Milese neměla nic společného s fotografováním. „Bylo to sestavení seznamu fotografovaných objektů – například schválení potravin, které budou použity pro údery, a způsobu, jakým se do nich bude Tom Duquesnoy trefovat,“ vysvětluje. Potřeboval totiž dosáhnout velkých a barevných explozí.

Destrukce melounu
Destrukce melounu | Foto: Tom Miles

Série vznikla na zakázku firmy Nikon, takže použitá technika byla daná. „Použili jsme fotoaparát Nikon D500,“ říká. „Sportovní fotografové se neustále pokoušejí zachytit okamžiky trvající zlomky sekund. Tuto každodenní výzvu jsme posunuli do extrému a zkoumali rozhodující okamžik, ke kterému dochází při silném úderu do pohybujícího se objektu,“ vysvětlil Miles.

Jedním z prvních záběrů byla situace, kdy šampion bojových umění rozráží meloun zespodu kolenem. „Podařil se hned napoprvé a vzbudil hned nadšený výraz ve tvářích všech, kdo viděli pořízený snímek na monitoru, což bylo velmi uspokojující,“ říká Miles.

Prozrazuje i „trik“ který při fotografování použil, aby snímek zůstal dobře zaostřený. „V zásadě jde o velmi starý způsob fotografování, který pochází ještě z doby, kdy zaostřování nebylo u fotoaparátů propojené s tlačítkem spouště. Zaostřuji tlačítkem AF-ON, které se nachází hned vedle palce na zadní straně fotoaparátu. Tlačítko spouště používám pouze pro expozici snímků. Všechny své fotoaparáty mám nastavené tímto způsobem, takže zaostření a expozice jsou dvě oddělené akce,“ popisuje.

Díky tomuto postupu, který nepoužívají jen sportovní fotografové, ale třeba také fotografové zvířat v divoké přírodě, mohl Tom Miles předostřit na bojovníka, a v okamžiku kdy stiskl tlačítko spouště, se zaostření nezměnilo.

Proč to bylo důležité? „V případě něčeho takového, jako je exploze melounu, existuje riziko, že při stisknutí tlačítka spouště se fotoaparát pokusí zaostřit na kousky melounu letící vzduchem, přestože já chci udržet zaostření na sportovci. Tato nastavení lze změnit v hlavním menu fotoaparátu a jde o velmi užitečný tip,“ doporučuje Miles.

Rozpad ledové desky
Rozpad ledové desky | Foto: Tom Miles

A ještě jedna rada: „Musíte si zvyknout začít fotografovat těsně před výskytem rozhodujícího okamžiku,“ doporučuje. Pořídí se samozřejmě série záběrů a z té se pak vybere nejlepší.

Aby fotograf přesně zachytil okamžik úderu a zmrazil ho v čase, použil osm studiových blesků s velmi krátkou dobou záblesku. Například při záběru, ve kterém po úderu pěstí exploduje dýně, použil tři blesky v deštníku (rozptyluje světlo, aby nevytvářelo ostré stíny) napravo od fotoaparátu, dva blesky byly vlevo vzadu a dva vpravo vzadu.

Jak scénu fotografoval? Vysvětluje to sám krok za krokem:

  1. Potřebuji zmrazit pohyb objektu, do kterého se Tom chystá udeřit. To znamená, že potřebuji krátký čas závěrky. Ale to také znamená mnoho světla.
  2. Mohl bych fotografovat venku za jasného slunečného dne. Ale slunečné dny nelze v září ve Velké Británii zaručit. Pokud budu fotografovat uvnitř, mohu kontrolovat osvětlení, ale budu potřebovat mnoho světla, abych dosáhl na použitelný čas závěrky a clonu.
  3. Chci použít sériové snímání fotoaparátu D500, které mi umožní fotografovat frekvencí 10 snímků za sekundu. Ale pokud budu pracovat s blesky nastavenými na plný výkon, bude trvat každé dobití pět nebo šest sekund, takže pořídím pouze jeden snímek.
  4. Proto snížím sílu záblesku – dobíjení bude mnohem rychlejší, ale nezískám tolik světla.
  5. Mohl bych zvýšit citlivost ISO. Fotoaparát D500 to dovolí, pracuje perfektně při vysokých citlivostech ISO a neprodukuje téměř žádný obrazový „šum“.
  6. Nastavím tedy dostatečně vysokou citlivost ISO, aby mi umožnila pracovat s blesky nastavenými na 1/16 plného výkonu, což mi současně umožní pořídit před vybitím blesků sérii minimálně 10 snímků. Nastavím fotoaparát na nejkratší synchronizační čas pro práci s bleskem (1/250 s) a použiji clonu f/5,6.
  7. Přidaným bonusem snížení výkonu záblesků je výrazné zkrácení doby trvání záblesků – na hodnotu okolo 1/10 000 s. Toto zábleskové osvětlení je jediným světlem dopadajícím na Toma a věci, do kterých se trefuje, a tím se tak stává mým časem závěrky (dobou expozice). Takto krátký čas je dostačující pro zmrazení libovolného pohybu.
  8. Pokud nemáte mnoho světla, je jinou možností použití vysoce světelný objektiv s pevnou ohniskovou vzdáleností. Při fotografování této série jsem použil objektivy Nikkor 24mm f/1,4G, Nikkor 35 mm f/1,8G, Nikkor 50 mm f/1,4G a Nikkor 85 mm f/1,4G.
 

Právě se děje

Další zprávy