Pro Gustava Aulehlu (1931-2021) bylo nesmírně důležité zaznamenávat život kolem sebe takový, jaký skutečně byl. Fotografie pro něj byla vášní, bez které by jeho život nebyl naplněný. Netoužil po okamžitém uznání, fotografoval hlavně pro sebe. "Cílevědomě vytvářel autentický a současně emotivně silný obraz doby, fotografickou kroniku svého města a své země, vlastní vizuální deník, zobecňující obraz lidského údělu," uvedl na vernisáži Aulehlovy výstavy v Leica Gallery historik fotografie Vladimír Birgus,
Výstava nazvaná Dobře utajené fotografie přináší výběr z obsáhlé a stále ještě poměrně málo známé Aulehlovy tvorby. Bude přístupná až do 5. března.
Krnovský amatérský fotograf byl jedním z průkopníků dokumentární a humanistické fotografie v Československu. "Inspirován tvorbou Henriho Cartier-Bressona byl Aulehla předchůdcem a zakladatelem žánru pouliční fotografie (street photography) u nás," uvedl Birgus, který Aulehlovu tvorbu objevil pro širší veřejnost.
Výstava v Leica Gallery vychází ze sbírky milovníka umění a fotografie Tomáše Edelsbergera. Původně ji připravil k fotografovým devadesátým narozeninám ve své krnovské galerii. V Praze je nyní k vidění v mírně pozměněné podobě. "Kromě dnes už téměř ikonických záběrů zahrnuje i řadu skvělých, dříve nepublikovaných fotografií, a navíc dokládá, že mezi desítkami tisíc Aulehlových snímků je stále co objevovat," konstatoval Vladimír Birgus.
Aulehlovou výhodou bylo, že se fotografií neživil a nepatřil ani k těm fotoamatérům, kteří se snažili uspět v dobových soutěžích. Nemusel se tedy příliš ohlížet na to, zda jeho fotografie budou pro totalitní režim ideologicky přijatelné. Často fotografoval věci, které tehdejším vládnoucím funkcionářům nebyly po chuti a vysloužil si tím mimo jiné i šťáru tehdejší Státní bezpečnosti ve svém domě. Často vyprávěl, jak k němu vtrhli ve čtyři hodiny ráno a začali mu prohledávat byt.
"Skvěle dokumentoval tragikomické pompézní divadlo nedemokratických voleb, slavnostního zahajování školního roku či prvomájových manifestací. Současně však ukazoval, že skutečný život byl jinde, že v něm nechyběl sex ani alkohol, že se lidé uměli bavit s přáteli, obdivovali nové modely aut a toužili uniknout z šedé reality," konstatoval Vladimír Birgus.
Gustav Aulehla a jeho knihy
(13. 6. 1931 - 19. 12. 2021) Významný český dokumentární a humanistický fotograf. Narodil se v Olomouci, vyrostl u adoptivních rodičů. Stal se projektantem a od roku 1956 pracoval v Krnově. Fotografoval od šestnácti let. Jeho nejlepší snímky vznikly v rozmezí padesátých až osmdesátých let uplynulého století a jsou spjaty s fotoaparáty značky Leica. Patří k velice uznávaných československým autorům dokumentární a humanistické fotografie. Jeho snímky vyšly ve dvou knihách: Gustav Aulehla: Fotografie 1957 - 1990 (připravil ji Vladimír Birgus) a Gustav Aulehla: Sudetská Kronika (editorem je Tomáš Pospěch).
Nyní už je Aulehlova tvorba známější, než tomu bylo například v devadesátých letech. První publikací, která ho představila veřejnosti, byla monografie z roku 2009, nazvaná Gustav Aulehla: Fotografie 1957-1990, kterou připravil právě Vladimír Birgus. Druhou knihu zaměřenou na Aulehlovo dílo vydal Tomáš Pospěch v roce 2020 (Gustav Aulehla: Sudetská kronika).
O výstavě
Gustav Aulehla: Dobře utajené fotografie. Kurátor: Tomáš Edelsberger, Leica Gallery Praha (20. ledna až 5. března 2023).