reklama
 
 

Falešný Ovčáček, Donutil i Zeman na Facebooku matou Čechy. Recesi naletěli politici i novináři

27. 1. 2016 11:17
Zeman, Ovčáček, Schwarzenberg či Donutil. Ti všichni mají na sociálních sítích "falešné profily". Výroky na nich jsou často zaměňovány za jejich skutečné názory a citují je média i politici. Naposledy se takto "proslavil" Miroslav Donutil, který se pustil do boje s kritiky pohádky Pravdivý příběh o Sněhurce. Herec dokonce zvažoval na správce falešného profilu žalobu.

Praha - Prezident Miloš Zeman, jeho mluvčí Jiří Ovčáček, bývalý předseda TOP 09 Karel Schwarzenberg, ministr financí Andrej Babiš, kardinál Miloslav Vlk nebo populární herec Miroslav Donutil. Všechny tyto osobnosti veřejného života spojuje skutečnost, že mají na sociálních sítích své "falešné profily".

Výroky na nich jsou často zaměňovány za jejich skutečné názory a dále je přebírají média, politici i běžní uživatelé internetu. Neškodný žert v podobě statusu na falešném profilu známé osobnosti ale může skončit až u soudu.

Naposledy podobnou sociální smršť zažil Miroslav Donutil kvůli pohádce Pravdivý příběh o Sněhurce, kterou namluvil pro Českou televizi. Ta ji bez většího diváckého zájmu odvysílala loni 25. listopadu. Kritika se strhla až po článku na webu Aeronet.cz, který BIS označila za nebezpečný zdroj ruské propagandy a jemuž se podařilo rozšířit odkaz na pohádku na sociálních sítích.

Bouře kolem originální verze Sněhurky se ještě znásobila, když Parlamentní listy odcitovaly k aféře "reakci Miroslava Donutila", která pocházela z hercova falešného facebookového profilu. V něm mimo jiné nazývá hnutí Naštvaných matek "hysterickými slepicemi" a sociologa Hampla, předního představitele Bloku proti islámu, "málem nedostudovanou nulou".

"Není to můj profil a zvažuji žalobu. Považuji to za drzost největšího kalibru," citoval server Echo24 "pravého" Miroslava Donutila. V současnosti již zmíněný profil na Facebooku není.

Porušují falešné profily zákon?

Vytvoření a provozování falešného profilu na sociálních sítích nemusí být podle advokáta Zdeňka Kučery v rozporu se zákonem, zvláště pokud se jedná o tzv. fanouškovské profily. Obdobné je to u recesistických profilů.

"V takových případech musí být z profilu zřejmé, že jej založila třetí osoba. Obsah vložený na profil pak nesmí porušovat právní předpisy, zejména nesmí být vulgární, zasahovat do osobnostních práv nebo práv duševního vlastnictví," popisuje Kučera, advokát společnosti Baker & McKenzie.

Na Twitteru musí takový účet obsahovat jasné rozlišení už ve jméně, za což se například považují slova jako "ne", "fanouškovské" nebo "neoficiální". Například Twitter v uživatelských pravidlech uvádí, že kromě jména musí být neoficiální označení patrné i v popisu profilu pod fotografií.

Jak poznat pravé účty na Twitteru a Facebooku

Jak poznat pravé účty na Twitteru a Facebooku

  • Obě sociální sítě zavedly tzv. verified accounts, neboli ověřené účty.
  • Jednotlivé účty mají vedle jména malou fajfku, která ukazuje, že se jedná o ověřený účet
  • Z českých osobností mají ověřený účet na Facebooku třeba ministr financí Andrej Babiš, předseda vlády Bohuslav Sobotka nebo bývalý předseda TOP 09 Karel Schwarzenberg

Facebook je benevolentnější, uživatelům do podmínek ukládá, že "nebudou zveřejňovat obsah ani podnikat žádné kroky zasahující do práv jiných osob nebo jinak porušující zákon."

Jiná situace podle advokáta Kučery nastává zejména v případě, kdy se falešný profil vydává za skutečný. "Pokud je cílem takového profilu tuto osobu poškodit, klamat či získat z něj vlastní prospěch, může se jednat o porušení práva na soukromí, jméno a podobu, které je zakotveno v občanském zákoníku," tvrdí Kučera.

Uživateli pak hrozí pokuta, v krajním případě se může jednat o trestný čin. 

Případ falešného Donutila, kdy se recesistický profil vydává za skutečný, není ojedinělý. Na podzim loňského roku se takto "spálili" Tomio Okamura a Klára Samková, kteří citovali "citát Jana Wericha" o uprchlících, který zveřejnil falešný Jiří Ovčáček. Již dříve naletěli falešným tweetům Karla Schwarzenberga Hospodářské noviny či Český rozhlas.

Novináři v touze po exkluzivitě zapomínají na pravidla

Problém médií a jejich přebírání neověřených informací je podle ředitelky Institutu komunikačních studií a žurnalistiky Karlovy univerzity Alice Tejkalové komplexnější a netýká se jen falešných osobností, ale online zdrojů obecně.

"V touze po rychlosti a exkluzivitě zapomínáme na základní pravidla žurnalistiky - kvalitní práci se zdroji a ověřování informací. A také jsme málo obezřetní a příliš důvěřiví v online prostředí," popisuje Tejkalová, na jejímž institutu studují budoucí novináři.

Tejkalovou zaráží, že se pochybení často týkají kauz, které nejsou tak zásadní a novináři na nich nepracují v časové tísni, aby nestihli ověřit si zdroj. Když už novináři falešnou zprávu převezmou, vždy by se měli podle Tejkalové omluvit.

"Na západ od nás to patří u tzv. seriózních médií obvykle k základnímu profesnímu návyku," tvrdí.

Falešný Ovčáček: Škodolibé potěšení ze setkávání se s natvrdlými lidmi

A kdo jsou vlastně tvůrci falešných profilů na Facebooku? Například autor falešného profilu Jiřího Ovčáčka se rozhodl stránku založit především pro vlastní pobavení. "Byla to taková legrácka. Tehdy jsem se nudil a po ruce nebylo nic jiného než počítač a spousta nevyužitého času, tak jsem založil tuhle stránku. Netušil jsem, že bude mít nějaký úspěch," popsal Aktuálně.cz správce profilu, který si nepřál být jmenován.

Kavárna panu prezidentovi vyčítá, že srovnává muslimy s nacisty. Dnes bych vám chtěl zpříjemnit neděli připomenutím, že...

Zveřejnil(a) Jiří Ovčáček dne 1. listopad 2015

Sám také přiznává, že za jeho aktivitou nejsou politické důvody, ale spíše "škodolibé potěšení ze setkávání se s natvrdlými lidmi". Rád podle svých slov občas poukáže na demagogii tím, že ji zesměšní, což byl i případ onoho citátu Jana Wericha. Podle statistik Facebooku oslovil jen přes stránku "falešného Ovčáčka" půl milionu lidí. 

Podle správce falešného profilu nebylo nebezpečné, že jeho falešný citát sdíleli lidé i osobnosti, které ho vydávaly a považovaly za reálný. "V téhle zemi jsou už karty rozdané: kdo věří tomu, že uprchlíci přicházejí zničit naši krásnou vyspělou kulturu, tomu to nikdo nerozmluví. A člověk s kritickým myšlením zase neskočí takové hlouposti na lep jen proto, že ho sdílela populistická politička," říká.

Rozdíl by podle něho byl, kdyby například šířil vylhanou zprávu o tom, že muslimové někomu opravdu ubližují. To podle něj případ Werichova citátu nebyl.

"To, že osoby veřejně činné musí snést vyšší míru kritiky, se dnes již považuje za obecný princip," dodává advokát Kučera. Proto běžná recese či parodie na falešném profilu politika nemusí automaticky znamenat porušení zákona.

"Skutečný" Ovčáček: Je to daň z mé práce

Ne všichni dotčení reagují na falešné profily hrozbou žaloby jako Miroslav Donutil, například mluvčí prezidenta Jiří Ovčáček chápe podobné výtvory jako určitou daň ze své práce. "Já jsem vůči této stránce nikdy nijak nepostupoval a nehodlám to tak ani činit v budoucnu. Vím o ní, vím, jakým způsobem je konstruována, ale nehodlám ji nahlašovat či vůči ní nějakým způsobem postupovat," řekl Aktuálně.cz.

"Pokud se mě někdo dotáže, jestli se jedná o oficiální stránku, tak velmi ochotně odpovídám, pokud se to stane nějakým předmětem mediálního zájmu, tak vždy věc vysvětluji," dodává.

Právních kroků vůči své osobě se neobává ani správce falešného profilu Ovčáčka, který podle svého názoru plní všechny podmínky Facebooku ohledně provozu neoficiálního účtu. "Kdo projeví alespoň základní zájem zjistit si, zda je má stránka oficiální, nedá mu to vůbec žádnou práci. Jednoduše nikoho nepodvádím. I když je má recese někdy hodně ostrá, je zcela v rámci toho, jak v naší kultuře politickou satiru chápeme," uzavírá.

V posledních měsících je vidět, že to, co prodává, je imigrantské téma a Islámský stát, analyzuje oblíbenost článků na sociálních sítích zpravodajských webů expert na sběr dat Josef Šlerka. | Video: Martin Veselovský |  15:40

autor: Prokop Vodrážka | 27. 1. 2016 11:17

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama