Podle organizátorů již 23. ročníku výstavy Hry a hlavolamy sebevětší expanze počítačových her, chytrých mobilů a tabletů nikdy nezlikviduje trh s klasickými deskovými hrami, hlavolamy či stavebnicemi. Jednoduše proto, že sebedokonalejší aplikace nenahradí pocit, když člověku roste hmatatelná stavba před očima, když viklá a otáčí dílky opravdového hlavolamu nebo když si užívá společnou zábavu nad deskovou hrou s rodinou nebo na párty.
Herní výstava Hry a hlavolamy, která probíhala do soboty v Novoměstské radnici v Praze, předváděla dvě stovky her ke koupi, z toho osmdesátku nabízela otevřenou k vyzkoušení. Kromě toho ukazovala 400 hlavolamů, 150 z nich mohli návštěvníci zkusit vyluštit.
Podle patrona výstavy Jaroslava Flejberka, v podstatě českého gurua logických her a hlavolamů, měla tato akce krizi kolem roku 2005, od té doby si k ní lidé opět cestu nacházejí.
Ostatně hráčské stoly v Novoměstské radnici byly v sobotu, poslední den výstavy, beznadějně plné a čekali za nimi frontu další a další zájemci. Ve všední dny sem zase zamířily stovky školáků. Někteří byli možná překvapeni, jaké napětí, dobrodružství a jakou zábavu lze zažít i mimo virtuální svět.
"Kdo chce mít pasivní zábavu - mobil či obrazovku - zůstává doma. Kdo chce v ruce držet mechanický hlavolam nebo hrát společenskou hru pro celou rodinu nebo partu, dojde," říká Jaroslav Flejberk a dodává: "Viděli jste někdy rodinu sedět spolu nad mobilem? Kdepak. Deskové hry jsou interaktivní zábava, při níž musíte něco vymýšlet a komunikovat reálně s ostatními. Skvělá průprava pro život, jaký je," dodává.
Na ruchu v Novoměstské radnici zaujala ještě jedna věc - většinu stolů obsadily úplné rodiny, často i s pubertálními dětmi, a všichni se společně bavili a prožívali úskalí hry. Pozoruhodný úkaz v době, která nahrává spíše izolovanosti s zářící obrazovkou. Rodinné klasiky se už řadu let nemění, stálicemi zůstávají Dostihy a sázky, Carcassonne či Osadníci z Katanu. Do této výlučné společnosti však pronikají i nové kousky.
"Mně se třeba líbí Psí život (hráč coby pes musí přežít na ulici - značkovat terén, prohledávat popelnice, žebrat v restauracích, zahrabávat si kosti apod. - pozn. red.). No a svět od roku 2015 zaplavují česká Krycí jména," uvádí patron výstavy. Hra, v níž dvě skupiny musí uhádnout agenty svého týmu schované pod krycími jmény pomocí jednoslovných nápověd, má za sebou již 500 tisíc prodaných kusů. Stojí za ní herní vývojář Vladimír Chvátil, jenž se podílel již na legendární hře Dračí doupě.
Na výstavě měla u přítomných velký úspěch také Ledová škola (IceCool), kterou zdobí čerstvý titul Dětská hra roku v prestižní mezinárodní anketě "Spiel des Jahres". Ačkoliv prestižní deskové či karetní hry ověnčené tituly pocházejí spíše ze skupiny strategických či logických, IceCool představuje čirou a nepříliš komplikovanou zábavu - člověk je tučňák, který se cvrnkáním pohybuje po škole, prochází dveřmi, sbírá ryby a dává si pozor na školníka, aby mu nezabavil žákovskou knížku. V čem tedy tkví její kouzlo?
"Právě v tom, že se rodiče při ní nestydí změnit se z přísného otce či matky na dítě a ukázat, že byli také mladí a hraví. Dětem po chvíli dojde, že jejich rodič byl stejný jako ony, a tím je jim bližší. Krása hry spočívá i v perfektním designu. Navíc kolíbaví tučňáci, již proletí cvrnknutím dveřmi - kdo by odolal pokušení. Čím bláznivější hra, tím lepší," usmívá se Jaroslav Flejberk.
Pakliže deskové hry přitahovaly na výstavě celé rodiny, jiná situace panovala v nabitém rohu místnosti, kde se nacházely elektronické stavebnice Boffin. U nich seděli rozjásaní tatínkové a své děti nadšeně přemlouvali, že se přece nespokojí s úspěšně postaveným větrákem, bzučákem nebo displejem, když mohou sestrojit i rádio.
Tak velký zájem malých návštěvníků (a jejich tatínků) o fyziku v praxi patrona akce nijak nepřekvapil.
"My oslovujeme technicky zdatnou veřejnost, a tak se té frontě na hru nedivím. Každý správný kluk chce sestavit draka, raketu nebo rádio. A navíc je to nyní trendy. Ta stavebnice přišla ve správný čas," podotýká Flejberk. A nutno podotknout, že alespoň dle výstavy o tuto stavebnici nejevili zájem jen kluci, ale také dívky.
Někteří staromilci a zarytí fyzikové proti tomuto produktu namítají, že elektronická stavebnice, z níž nelezou dráty a kde se nedá letovat, není pravá elektronická stavebnice. Vše je totiž plně integrované v jednotlivých součástkách.
"Dnešní děti jsou netrpělivé. Každá hračka musí hned fungovat, na výsledek nerady dlouho čekají," vysvětlují na webových stránkách filozofii svého produktu tvůrci. Jaroslav Flejberk upozorňuje také na dnešní přísné bezpečnostní normy pro hračku. "Dnes by k tomu musela být speciální dílna s průvodcem. Navíc kdo chce takovou dílnu, tak ji doma má."
Klasické deskové hry a hlavolamy tedy v Česku nehynou na úbytě, naopak se zdá, že se k nim uživatelé přesycení digitálními technologiemi stále více vrací.
"Pokud chcete nějakou hru začít šířit v Evropě ze severu na jih a z východu na západ a obráceně, vždy projdete Českem," říká zdejší guru logických her a hlavolamů. Upozorňuje, že hodně her je u nás přijato i v původním jazykovém provedení a distributoři dovážejí novinky měsíc po jejich zrození. Kromě toho se tu konají nejrůznější světové šampionáty od šachů přes Rubikovu kostku po piškvorky.
"Fungující Kluby deskových her s asi deseti tisíci členy a velmi chytré české publikum umožňují zdejší raketový růst her," uzavírá Jaroslav Flejberk.