Šňůrkošlap, sedlo jako talíř a další podivuhodné cyklovynálezy, které kupodivu fungují

Maďarský Stringbike nemá řetěz. Pohon obstarávají lanka, které vedou k zadnímu kolu.
Maďarský Stringbike nemá řetěz. Pohon obstarávají lanka, které vedou k zadnímu kolu. Zde je vyveden v barvách tchajwanského výrobce brzdových součástí Alligator.
Páka s kladkou, od které vedou lanka, zajišťuje i řazení. Podle toho, jak vysoko na páce kladka je, se mění převod na lehčí či těžší.
Proto musí být lanka na obou stranách
Takto vypadá mechanismus, který lanka roztáčejí a pak se na něj opět namotávají.
Foto: Tomáš Vocelka
Tomáš Vocelka Tomáš Vocelka
19. 11. 2016 8:35
Místo řetězu tenké šňůrky. Místo sedla věc, která připomíná lavor, ale je ergonomická. Tlumiče jako z auta vpletené do kol. Svět cyklistiky umí překvapovat podivuhodnými vynálezy. A tyto navíc i fungují.

Kdo mohl přijít na nápad, aby kolo nebylo poháněno řetězem, ale šňůrkami? Pro všechny, koho by tato otázka napadla, známe odpověď. Šňůrkový pohon nabízí a propaguje maďarská firma Stringbike, sídlící v Budapešti. A dostala za něj dokonce cenu od tamního ministerstva hospodářství.

Šňůrkové kolo za sto tisíc

Ve své nabídce má hned čtyři modelové řady, poháněné tímto neobvyklým způsobem. První z nich jsou silniční karbonové speciály. Jen pro zajímavost: Jeden z nich absolvoval závod napříč Amerikou na 3500 mil za 11 dní a 10 hodin. Druhou řadou jsou tříkolové handbiky (pohání se rukama). Třetí zahrnuje městská kola, vzhledem připomínající oblíbené singlespeedy (bicykly s jedním pevným převodem). Čtvrtá řada je designová.

Kola je možné koupit, nejedná se však o úplně levnou záležitost, například ceny silničních modelů se pohybují kolem čtyř až pěti tisíc eur, tedy zhruba mezi 100 až 140 tisíci korunami.

Co je na šňůrkách lepší než na řetězu? „V první řadě nejsou zaolejované a nešpiní,“ vysvětlovali zástupci firmy na veletrhu Eurobike. Výhodou je podle nich i to, že je pohon absolutně tichý. Kola mají devatenáct převodů, které jdou podle firemních materiálů měnit velmi lehce i při šlapání plnou silou.

Šňůrky jsou údajně ze stejného materiálu, jaký se používá na jachtách. Vydrží jeden až dva tisíce kilometrů a dají se vyměnit během dvou minut. A abychom nezapomněli: dají se prát.

Zvláštní sedlo vzniklo po bolestné vyjížďce

Cyklistická sedla od americké firmy ISM připomínají všechno, jen ne klasické sedlo. Jejich autorem je cyklista a plavec Steve Toll. „V zimě 1997, po další bolestné cyklistické vyjížďce s manželkou Laurou, načrtl Steve design sedla, které by dokázalo eliminovat nebo alespoň zmenšit nepohodlí, které cítí většina jezdců používajících tradiční sedla,“ vysvětlují na webu firmy, jak celá myšlenka vznikla. Co bylo na výletě s manželkou bolestného a kdo trpěl, ve zprávě neupřesňují.

Sedla od ISM jsou podle firmy navržena tak, aby co nejméně omezovala proudění krve. To, že nápad funguje, potvrzuje skutečnost, že sedla používají triatlonisté i profesionální cyklisté.

Díky vážnému zranění prý znovu vynalezl kolo

Izraelská firma Softwheel o sobě sebevědomě tvrdí, že znovu (a lépe) vynalezla kolo. Jak to udělala? Spojila kolo bicyklu a odpruženou vidlici do jednoho celku. Mezi nábojem kola a ráfkem jsou místo výpletu umístěny tlumiče. Nápad se původně zrodil pro invalidní vozíky, ale jeho vynálezci ho pak uzpůsobili i pro další účely, včetně kol bicyklu.

Všechno začalo poté, co si izraelský vynálezce Gilad Woolf polámal pánev a skončil na pár týdnů v kolečkovém křesle. Přejezd sebemenší nerovnosti byl pro něj utrpením, takže vymyslel, jak křeslo odpružit.

„Zjistili jsme, že tato technologie není zdaleka vhodná jen pro invalidní vozíky, ale dá se použít v podstatě u všeho, co má kola,“ konstatoval nynější šéf společnosti SoftWheel Daniel Barel.

Vidlice, která převzala technologii z hi-tech protéz

Velmi zvláštní vzhled mají i odpružené vidlice Lauf. Fungují díky karbonovým planžetám, které zajišťují pružení. Za vznik vynálezu prý může pivo (přiznáváme, jde trochu o nadsázku).

„Nápad se zrodil v roce 2010 po zimní vyjížďce a následujícím pivu v jednom suterénním bytě v Reykjavíku. Stojí za ním nadšený cyklista a zároveň inženýr Benedikt Skulason,“ píše se v materiálech o historii poměrně mladé firmy. Skulason v té době pracoval ve společnosti, která se orientovala na vývoj špičkových hi-tech protéz. A jeden z nápadů společně se svým přítelem (a designérem) Gudbergem Björnssonem transformoval tak, aby se dal použít v odpružené vidlici.

Vidlici Lauf teď hodně rádi využívají především výrobci kol, kteří kladou velký důraz na design – dokáže totiž zaujmout na první pohled a navíc je velmi lehká. Na veletrhu Eurobike jsme měli možnost vyzkoušet ji na gravelbiku Open Cycle, a funguje velmi dobře.

 

Právě se děje

před 3 minutami

Vítkovice Heavy Machinery jdou do prodeje, odhad ceny je 1,3 miliardy korun

Ostravská firma Vítkovice Heavy Machinery (VHM), kterou soud v létě poslal do konkurzu, jde do prodeje. Ve výběrovém řízení se prodávají obří výrobní haly i se strojním vybavením na více než 50 hektarech pozemků. Odhadní cena nemovitostí i movitého majetku, které se prodávají vcelku, činí 1,3 miliardy korun. Prodejem pověřil věřitelský výbor aukční a dražební společnost Gaute. ČTK to dnes za Gaute sdělil Jaroslav Martínek.

"Společnost Gaute od 2. prosince zveřejnila informace pro zájemce na svém portálu www.verejnedrazby.cz. Tímto dnem zároveň začíná lhůta, během které se zájemci můžou detailně seznámit s předmětem prodeje v takzvané datové místnosti," uvedl Martínek. Samotné výběrové řízení začne 6. ledna.

VHM jsou producentem ocelí a výrobků z nich. Insolvenční návrh podalo v březnu samo vedení, podle kterého byla firma dlouhodobě ztrátová a už nebyla schopná platit své závazky, zejména za dodávky energií. Problémy prohloubil koronavirus a opatření proti jeho šíření.

Zdroj: ČTK
Další zprávy