Jak bude vypadat kolo budoucnosti? Ukazuje to Visionbike od firmy Brose

Tomáš Vocelka Tomáš Vocelka
10. 9. 2016 7:00
Bicykl byl dlouhou dobu naprosto konzervativní mechanická věc. To se ovšem v poslední době dramaticky mění. Kola dostávají elektrický pohon, závodní bicykly jsou vybaveny elektronickým řazením. A firma Brose, známá z automobilového průmyslu, si myslí, že je to jen začátek – vyvinula proto koncept moderního, elektronikou prošpikovaného kola.
Koncept Brose Visionbike. Podílel se na něm designér, který vyvíjel auta pro Volkswagen, Mercedes a Peugeot.
Koncept Brose Visionbike. Podílel se na něm designér, který vyvíjel auta pro Volkswagen, Mercedes a Peugeot. | Foto: Brose

Koncept, který byl vystaven na veletrhu Eurobike ve Friedrichshafenu, se jmenuje Visionbike a vznikl ve spolupráci s designérským studiem Murata Günaka. To je muž, který vytvářel design aut pro Volkswagen, Mercedes-Benz a Peugeot.

Visionbike je elektrokolo prošpikované elektronikou.
Visionbike je elektrokolo prošpikované elektronikou. | Foto: Tomáš Vocelka

Společnost Brose, která vyrábí pro automobilky například moduly stahovacích oken nebo mechanismy posunování sedadel, se pokusila podívat se na bicykl novýma očima a přetvořit ho do neobvyklé moderní podoby.

“Visionbike není vize něčeho, co se stane někdy v daleké budoucnosti. Chceme ukázat, jaké možnosti má bicykl a jak je může rozšířit použití různé elektroniky a elektromotorů,” uvedl výkonný viceprezident skupiny Drives Brose Reinhard Kretschmer. Firma chce svou studií ukázat výrobcům kol, jaké možnosti zvyšující bezpečnost a komfort cyklistů by mohly mít.

Řidítka se po zaparkování zasunou a sklopí.
Řidítka se po zaparkování zasunou a sklopí. | Foto: Tomáš Vocelka

Například řídítka se po zaparkování (ano, nevyhneme se zde automobilové terminologii) zasunou do vidlice předního kola a sklopí se, aby nezabírala tolik místa. Dá se proto postavit více bicyklů vedle sebe. V okamžiku, kdy se kolo zapne, nebo (chcete-li) nastartuje, řídítka se sama napřímí do funkční polohy.

“Podobné je to i se sedlem, které se také elektricky zasouvá, pokud na kole nejedete. Po zasunutí navíc zablokuje zadní kolo a slouží tedy i jako zámek,” uvedl mluvčí firmy Sven Berhardt. Podle konstruktérů se do stroje dá uložit několik různých pozic sedla, takže jedno kolo může jednoduše používat několik různě vysokých členů rodiny. Řidičům aut to může znít povědomě. Ano, podobně to funguje u některých automobilových sedadel.

Sedlo se po zaparkování kola zasune a funguje jako zámek.
Sedlo se po zaparkování kola zasune a funguje jako zámek. | Foto: Tomáš Vocelka

Stejně tak jednoduše je nastavitelné i odpružení kola, které se dá pomocí tlačítka lehce naladit na silnici, nebo naopak do terénu.

Cyklistovi na Visionbiku pomáhá elektromotor.
Cyklistovi na Visionbiku pomáhá elektromotor. | Foto: Tomáš Vocelka

Firma Brose je jedním z výrobců, kteří vidí ve vývoji moderních kol mimořádnou příležitost. Už nyní vyvíjí elektrické motory pro pohon elektrokol. Podobně se na cyklistický byznys a elektromotory zaměřuje například Panasonic nebo Continental. Příznačné je, že Brose svůj koncept nejprve ukázala na automobilovém veletrhu loni ve Frankfurtu, teprve pak jeho inovovanou podobu přivezla na cyklistický Eurobike, který skončil před několika dny.

 

Právě se děje

před 5 hodinami

České házenkářky na úvod Eura prohrály se Švédskem

České házenkářky vstoupily do mistrovství Evropy v Dánsku porážkou 23:27 s favorizovaným Švédskem. Svěřenkyně trenéra Jana Bašného v úvodním utkání základní skupiny B v Herningu dlouho držely krok, na startu druhého poločasu dokonce vedly o tři branky, ale závěr patřil Seveřankám.

V dalším duelu se český tým v sobotu utká s Ruskem a v pondělí zakončí skupinu proti Španělsku. Do další fáze turnaje, kterou budou dvě šestičlenné skupiny, postoupí první tři celky.

Švédsko a Česko se měly utkat už v březnu v kvalifikaci, kvůli koronaviru ale byly oba zápasy zrušeny a na šampionát se dostaly stejné týmy jako předloni. Kvůli přetrvávající pandemii se celý turnaj hraje bez diváků.

Zatímco český tým kvůli koronaviru nehrál zápas více než rok, Švédky stihly před šampionátem čtyři přípravná utkání. Svěřenkyně kouče Bašného se ale favoritek, s nimiž se jim v posledních letech nedařilo, nezalekly a od úvodu držely krok.

Seveřanky, šestý tým z předloňského Eura, sice v prvním poločase většinu času vedly, ale maximálně o dva góly. Mezi tyčemi v české brance se dařilo Kudláčkové, která působí ve švédském Kristianstadu, a i díky jejím zákrokům držel outsider v poločase nadějnou remízu 13:13.

Vstup do druhého dějství vyšel českému celku ještě lépe. Národní tým dal úvodní tři branky a chvíli měl překvapivý třígólový náskok. Pak přišla rozhodující fáze utkání.

Švédky po sérii čtyř branek otočily stav a ve 42. minutě vedly 19:18. Seveřanky se uklidnily a postupně navyšovaly náskok. V 56. minutě upravila Strömbergová už na 27:21 a bylo rozhodnuto.

Utkání skupiny B mistrovství Evropy házenkářek v Dánsku:

Švédsko - Česko 27:23 (13:13)

Sestava a branky Česka: Kudláčková, Novotná - Knedlíková 2, Konečná, Maňáková, Kvášová 2, Kordovská 2, Mikulášková, Hurychová 2, Šustková, Marčíková 3, Stříšková, Zachová, Kovářová, Jeřábková 8, Malá 4.

Nejvíce branek Švédska: Blohmová 5. Rozhodčí: Antičová, Jakovljevičová (obě Srb.). Sedmimetrové hody: 10/5 - 6/4. Vyloučení: 7:4. Bez diváků.

Rusko - Španělsko 31:22 (13:11)

Skupina D:

Německo - Rumunsko 22:19 (13:10), Norsko - Polsko 35:22 (17:13).

Zdroj: ČTK
Další zprávy