Eurobike: Kola se mění, na některá už bude potřeba řidičák

Foto: Pedály z rýže i elektrokolo za 400 tisíc, to jsou cyklo novinky pro rok 2017
Celoodpružené horské kolo Haibike FullSeven Carbon 10.0 pohání motor Bosch (250 W). Řazení je elektronické Shimano XTR Di2. A cena? Astronomických 15 000 eur, tedy v přepočtu přes 400 tisíc korun.
Městské elektrokolo Elby City získalo jednu z cen udělovaných na Eurobiku, a to hlavně  díky designu. Je navrženo tak, že se na něm příjemně jede lidem různého vzrůstu (od 150 do 200 cm). Může tedy dobře fungovat nejen v rodině, ale i v půjčovnách.
V Polsku vyráběný Geobike Augusta vypadá spíše jako motocykl než jako kolo.  Maximální rychlost je 80 km/h, dojezd 70 km a hmotnost 28–35 kg. Je to jedno z elektrokol, na která už bude potřeba řidičský průkaz. Cenu Geobike neuvádí.
Tak vypadá v praxi elektrické kolo s velkým výkonem a jezdící vyššími rychlostmi. Bez "espézetky" už se neobejde.
Foto: Eurobike
Tomáš Vocelka Tomáš Vocelka
6. 9. 2016 18:11
Evropany okouzlila cyklistika bez námahy. V nadcházející sezoně proto výrazně přibude elektrokol, na což vsadili všichni největší výrobci bicyklů. Svá esa pro rok 2017 ukázali na nejvýznamnějším cyklistickém veletrhu Eurobike v německém Friedrichshafenu. Popularitu prý budou získávat kromě elektrokol také takzvané gravel biky do lehčího terénu. A čeká se ještě řada dalších zásadních novinek.

Proč se výrobci kol tak nadchli pro elektřinu? „Každý třetí bicykl prodaný v Evropě bude elektrokolo,” odhaduje Tamara Winogradová, šéfka marketingu ve firmě Bosch e-Bike Systems. A zatímco prodej klasických kol stagnuje, elektrokol se loni v EU prodalo 1,36 milionu, což znamená pětinový meziroční růst.

Letí hlavně dražší horská elektrokola

Eurobike je festival cyklistiky

Eurobike 2016
  • Eurobike je nejvýznamnější evropský cyklistický veletrh.
  • Představují se na něm trendy a novinky pro následující sezonu.
  • Odehrává se vždy na konci prázdnin v německém Friedrichshafenu.
  • Letos ho navštívilo přes 70 tisíc lidí.

Jak ukázal Eurobike, nejvýraznějším trendem poslední doby je ohromný zájem o dražší horská kola s elektrickým pohonem, a to zejména celoodpružená. „V posledním roce jejich prodej vzrostl o polovinu,” řekl Steven Limbrunner z firmy KTM. Ano, z té KTM, která je známá svými motocykly a nyní už i e-biky.

Výrobci dokážou dostat z elektromotorů stále vyšší výkony a některá elektrokola se kvůli tomu začínají až příliš přibližovat motocyklům. Všechno je v pořádku, pokud elektromotor pomáhá cyklistovi do rychlosti 25 km/h a pak zasáhne omezovač. Kola s výkonnějšími elektromotory, která omezovač nemají, už mohou spadat do kategorie malých motocyklů s rychlostí do 45 km/h. To znamená, že v řadě zemí je k jejich řízení potřebný řidičský průkaz – a měla by mít i registrační značku. 

Tlouštíci jsou stále oblíbenější

Dalším trendem, který bude patrný na kolech modelového roku 2017, je stále častější používání širších pneumatik. Jejich rozměr se označuje jako "plus size" a je někde mezi běžnými plášti používanými na horských kolech a těmi, které jsou typické pro takzvané fatbiky (jejich kola připomínají více motorky než bicykly).

Výrobci tvrdí, že „plus size“ přináší lepší záběr a zároveň větší komfort. Objevují se i snahy prosadit široké pláště na silniční kola, ale i když se o tom dost mluví a píše, na Eurobiku jich bylo k vidění jen málo.

Přibývá silničních kol s diskovými brzdami

Přestože světová cyklistická federace UCI pozastavila možnost používat na silničních závodních kolech diskové brzy (kvůli zranění, které na závodě Paříž-Roubaix zřejmě způsobil horký brzdový disk), výrobci toto řešení stále razantněji prosazují. Firma Parlee dokonce vyrobila velmi neobvyklý časovkářský speciál s diskovými brzdami – a získala za to jednu z cen udělovaných na veletrhu nejzajímavějším výrobkům.

Gravel biky na vzestupu

Další kategorií kol, která vzbuzuje pozornost, jsou takzvané gravel biky. Většinu genů zdědily od silničních a cyklokrosových kol, něco převzaly z kol horských. Jejich anglický název napovídá, k čemu jsou určeny – gravel znamená štěrk.

Ideálním terénem pro ně by mohly být například i české polní a lesní cesty. Je pro ně typická lehkost, hbitost a ovladatelnost silničních kol a přitažlivé na nich je, že ji dokážou přenést i do lehčího terénu. Tam se chovají lépe než horská kola.

Designové orgie u městských kol

Zatímco výrobci silničních kol jsou svázáni pravidly UCI, která velmi ovlivňují podobu bicyklů, firmy produkující stále oblíbenější městská kola mají zcela volné ruce. A tak se designéři předhánějí v různorodosti tvarů a konstrukčních řešení.

Městská kola považuje za důležitá i Shimano. Pro prezentaci své nové městské sportovní sady Metrea, která přišla na trh na začátku letošního roku, si japonský gigant zajistil velkou plochu hned za vchodem do rozsáhlého výstavního areálu – aby byla každému na očích.

Eurobike 2016: trendy
Eurobike 2016: trendy | Foto: Tomáš Vocelka

Na kolo s radarem a chytrými brýlemi

Stále více cyklopočítačů, ale i samotných kol se dokáže propojit s chytrými mobily. Na stánku Garminu bylo kromě toho možné vidět třeba i brýle, které v zorném poli ukazují nejen okamžitou rychlost nebo ujetou vzdálenost, ale i vzdálenost, ve které je za vámi jedoucí auto. Je to možné díky senzoru, který je zabudovaný v zadním světle. Pokud je auto příliš blízko, světlo se varovně rozbliká a v brýlích se rozsvítí varování.

Šedesátá léta se vrací

Nástup supermoderních technologií a elektrických pohonů je vyvažován zajímavou retro vlnou. Řada firem ukázala modely kol, které jako by vznikly v padesátých nebo šedesátých letech. Trend se projevuje i v oblečení – ke koupi jsou třeba dresy připomínající doby, kdy na Tour de France soupeřili legendární Jacques Anquetil a Raymond Poulidor.

 

Právě se děje

před 5 hodinami

Německá prokuratura obvinila cášského biskupa ze zpronevěry

Německá prokuratura obvinila světícího biskupa v Cáchách Johannese Bündgense ze zpronevěry. Informovala o tom dnes agentura DPA. Podle vyšetřovatelů hodnostář zneužil plné moci 78leté ženy trpící demencí a nechal si na svůj soukromý účet z jejího jmění převést celkem 128 000 eur (3,2 milionu korun). Bündgens oznámil, že po dobu svého stíhání nebude dál zastávat svůj úřad.

Podle obvinění biskup peníze získané od seniorky použil na nákup nemovitosti a slíbil jí, že v jeho domě bude mít doživotní právo užívat byt. Do katastru však nebylo věcné břemeno zaneseno.

Cášský biskup a Bündgensův nadřízený Helmut Dieser řekl, že je vyšetřováním šokován a chce, aby se celá záležitost pečlivě prověřila. Bündgens oznámil, že celou částku už ženě vrátil.

Zdroj: ČTK
Další zprávy