13 tipů, jak si nezkazit dovolenou snů. Pozor na víza, pojištění i zvyky místních

Matouš Vinš
26. 11. 2018 9:20
První velká cesta za hranice Česka nebo Evropy s sebou přináší spoustu otázek. Jaké peníze si mám vyměnit? Které očkování budu potřebovat? Co si mám zabalit, a bez čeho se naopak obejdu? Ať už se chystáte na měsíc, nebo třeba na neurčito, máme pro vás několik praktických tipů, které se budou hodit při přípravách i na samotné cestě. Jejich autorem je ostřílený český digitální nomád Matouš Vinš. Ten v roce 2015 sepsal společně s cestovatelem Petrem Novákem knihu Travel Bible. V listopadu vyšlo její aktualizované vydání.
Fotky z cest Matouše Vinše
Fotky z cest Matouše Vinše | Foto: Matouš Vinš

Jak cestu plánovat

Začněte od poctivého plánování. Spousta lidí udělá tu chybu, že chce na první cestě stihnout všechno. Projet celý Vietnam za dva týdny, týden si užívat někde na pláži a na další týden přidat Angkor Wat, Bangkok, Langkawi, Kuala Lumpur, Singapur a ideálně ještě zastávku v Dubaji po cestě domů. Vrátí se naprosto vyčerpaní a ještě s pocitem, že nic pořádně neviděli. Protože spoustu času strávili přesuny z místa na místo.

Nehledě na to, že taková cesta bude stát pořádný ranec. Nehoňte se. Raději si vyberte pár míst, která vás zajímají nejvíc, a nechte si na ně víc času.

Věnujte také čas zjišťování informací. Nestačí si přečíst jednoho průvodce s těmi nejvíce turistickými místy. Zabrouzdejte do cestovatelských blogů nebo ještě lépe doporučení od místních. Nezapomeňte také koukat na ceny a přizpůsobit plán svému rozpočtu. Na dva měsíce v jihovýchodní Asii vám stačí zhruba stejně peněz jako na dva týdny v Austrálii, Japonsku či USA. Rychlý přehled o cenách vám poskytne skvělý portál Numbeo.com.

 

Právě se děje

před 20 minutami

Vláda sníží DPH u ubytovacích služeb i vstupného na kulturní akce

Daň z přidané hodnoty (DPH) by měla u ubytovacích služeb, vstupného na kulturní akce a sportovní události, vstupného na sportoviště, jízdného na vleky a vstupného do saun a dalších podobných zařízení klesnout z 15 na 10 procent. Dále by měla klesnout o čtvrtinu silniční daň u nákladních aut nad 3,5 tuny. V rámci daňového balíčku, který by měl firmám pomoci s následky šíření koronaviru, to v pondělí schválila vláda. Informovalo o tom ministerstvo financí.

Podle schváleného návrhu firmy budou moci také uplatňovat daňovou ztrátu zpětně a obce zřejmě získají oprávnění osvobozovat od daně z nemovitostí kvůli mimořádným událostem. Zemědělcům by se mohla zkrátit lhůta pro vrácení přeplatku spotřební daně u tzv. zelené nafty z 60 na 40 dnů.

Balíček navrhuje ministerstvo financí projednat v Parlamentu ve zrychleném režimu v rámci stavu legislativní nouze.

Zdroj: ČTK
před 21 minutami

Vláda se s Lufthansou dohodla na několikamiliardové pomoci

Letecká společnost Lufthansa se s německou vládou rámcově dohodla na několikamiliardové státní pomoci. S odkazem na zdroje z německé vlády to dnes uvedla agentura DPA. Lufthansa těžce doplácí na koronavirovou krizi, dohoda je podle zdrojů v rámci záchranného plánu, který připravila vláda. Ještě ji ale musí schválit řídící výbor německého státního fondu ekonomické stabilizace, řídící orgány Lufthansy a Evropská komise (EK).

Podle vládního plánu by největší letecká společnost v Německu měla od spolkové vlády získat podporu v objemu devíti miliard eur (245 miliard Kč). Německý stát by pak na jejím základě měl v Lufthanse získat 20procentní podíl. Neměl by tedy možnost blokovat důležitá firemní rozhodnutí.

před 44 minutami

Parkurová série Global Champions se vrátí až příští rok

Jezdci se naposledy na kolbišti představili na začátku března v Dauhá. Od té doby vedení soutěže kvůli šířící se nákaze a zaváděným opatřením v jednotlivých zemích závody odkládalo. A přestože se postupně omezení ruší, není podle představitelů série reálné mezinárodní soutěž obnovit.

"Musíme se řídit pravidly vlád a zdravotních úřadů, která se neustále mění, a to v rychlém sledu, což má zásadní dopad na mezinárodní plánování," uvedli zástupci Global Champions Tour na webu.

Připomněli, že omezení cestování se v různých částech světa liší, takže by všichni jezdci nemohli závodit. "Navíc je tu riziko druhé vlny na podzim, léčba nebo vakcína neexistuje, což logistické plánování dál komplikuje," doplnili.

Další zprávy