Vladimír Birgus byl už na začátku osmdesátých let jedním z prvních českých fotografů, kteří se snažili promyšleně využívat emotivních a psychologických účinků barev v subjektivně pojatých dokumentárních snímcích, jež vznikaly souběžně s jeho černobílou tvorbou.
"Záhy přešel od inscenované fotografie a snímků v intencích humanistické fotožurnalistiky k subjektivně laděnému dokumentu," píše kurátor Luděk Lukůvka v doprovodném textu k jedné z Birgusových posledních výstav a podotýká, že barva je pro něj nosným prvkem, "který je natolik autonomní, až si podmaňuje celkovou kompozici fotografie nesoucí výrazné malířské kvality".
Vladimír Birgus: Samotáři
Výstava v Kabinetu fotografie Kladenského zámku představuje barevné fotografie českého průkopníka barevného subjektivního dokumentu Vladimíra Birguse (*1954). Výstava potrvá do 18. února. Více informací lze najít na stránkách
kladenskyzamek.cz/.
Vladimír Birgus zpočátku kladl důraz na silné kontrasty několika sytých barev. Velké plochy dominantní barvy přispívaly k tomu, že snímky získávaly nereálné prvky, které připomínají spíše abstraktní malířství než nemanipulovaný obraz skutečnosti. V jeho novějších fotografiích je už často barevnost tlumenější, někdy bývají téměř monochromatické.
Právě takové jsou nyní k vidění na výstavě v Kabinetu fotografie na Kladenském zámku - Vladimír Birgus zde vybral z většího souboru snímky laděné do červené barvy.
Rafinovanost zobrazení je výsledkem autorova osobitého pohledu na nemanipulovanou skutečnost. Vladimír Birgus nearanžuje, spoléhá na objevování přízračných okamžiků zdánlivě obyčejných scén, v nichž se spojuje reálno se surreálnem.
Kabinet fotografie
Kabinet fotografie v Galerii Kladenského zámku je fotografická galerie, která navazuje na činnost prestižní Malé galerie České spořitelny v Kladně. Byl založen v roce 2019. Kurátorem a dramaturgem výstav je významný český fotograf Jiří Hanke. Galerie představuje tvorbu špičkových českých autorů. Více informací a přehled dosavadních výstav lze najít zde.
"Přeludnost některých fotografií je založená na barvě tvořící jednotlivé plochy jako abstraktní plátno, do něhož je přesně vsazen děj, záznam situace, v níž lidé dotvářejí přesný kompoziční záměr." konstatuje Lukůvka. Upozorňuje, že je pozoruhodné, jak dokáže Vladimír Birgus pracovat s jednotlivými barevnými plány a postavami do nich zasazenými.
"Skvěle se to povedlo například na fotografii policisty na koni a typického fragmentu ženské postavy se zdviženou rukou. Ostré předěly mezi barvami, kontury postav s koněm spolu s jejich stíny vytvářejí dokonalou kompozici, v níž je vše přirozeně komplementární," vysvětluje kurátor Lukůvka.
Prezentovaný soubor obsahuje většinou snímky z poslední doby. Formálně vycizelované fotografie jsou v kompozici a práci s barvou ukázkou léty vybroušeného přístupu k fotografickému obrazu.
Sledujeme-li subjektivní obrazy Vladimíra Birguse, čteme zároveň příběh o současné globalizované společnosti, o samotě uprostřed davů i o vlastních autorových pocitech. Důležité je, že Birgusovy fotografie vždy ponechávají velký prostor pro vlastní interpretaci divákům.
O autorovi snímků
Vladimír Birgus je fotograf, kurátor, historik fotografie, profesor a vedoucí Institutu tvůrčí fotografie Slezské univerzity v Opavě. Jeho fotografie byly představeny na 85 autorských výstavách a jsou zastoupeny v mnoha sbírkách a významných galeriích. Kromě těch českých lze jmenovat například Bibliothèque nationale de France v Paříži, San Francisco Museum of Modern Art, Museum of Fine Art Houston nebo Tokyo Metropolitan Museum of Photography. Je autorem a spoluautorem 69 knih.