Na planetě ještě není zdaleka vše odhaleno. Světové objevy přinášejí i čeští vědci

Magazín Magazín
29. 4. 2019 10:37
Je na naší planetě už vše objeveno? Tři čeští vědci  a dobrodruzi chtějí 14. května v pražském CAMPu Čechům ukázat, že není. Podnikají výpravy do nepřístupných koutů naší planety a odhalují jejich tajemství. O své zážitky z Expedic Neuron se podělí známý přírodovědec Jan Dungel, mladá polárnice Marie Šabacká a Tomáš Jůnek s Arthurem Sniegonem, kteří se vydávají do rovníkové Afriky zachraňovat její poslední divočinu.
Expedice Jana Dungela v Amazonii.
Expedice Jana Dungela v Amazonii. | Foto: Nadační fond Neuron

Má stále ještě lidstvo co objevovat na planetě Zemi? Tři čeští vědci  a dobrodruzi chtějí 14. května v pražském CAMPu Čechům ukázat, že ano. Podnikají výpravy do nepřístupných koutů naší planety a odhalují jejich tajemství.

"Rádi bychom české veřejnosti představili osobnosti, které cestování posouvají na jinou úroveň. Kvůli svému vědeckému záměru jsou ochotni vytrvale navštěvovat nehostinné a civilizaci nedostupné kouty naší planety, aby odtamtud přiváželi poznatky a objevy světového významu. Chceme ukázat, že věda je dobrodružství a Expedice Neuron jsou tady pro ty, kdo ji tak vnímají," říká za pořadatele spoluzakladatelka NF Neuron Monika Vondráková.

Přírodovědec a malíř Jan Dungel je milovník Amazonie, který v roce 2017 objevil v hlubinách brazilského pralesa opici uakari - druh, který byl naposledy Evropany spatřen v 19. století.

Mladá polárnice Marie Šabacká povypráví o svém výzkumu ledovců, co nám říkají o stavu naší planety, ale také o tom, jaké je to prohánět se po ledových pláních na čtyřkolce a pracovat v hlubokých mrazech s ledními medvědy v zádech.

Expedice Neuron - na cestě k objevům

Debatu moderuje známý cestovatel Petr Horký a pořádá ji Nadační fond Neuron na podporu vědy. Zájemci se registrují na [email protected], vstup je zdarma.

Zoologové Arthur Sniegon a Tomáš Jůnek představí veřejnosti, jak se bojuje s pytláky v Africe, proč se Češi vydávají chránit prales do Afriky a jak to může souviset například s pražskou tržnicí Sapa.

Projekt Expedice Neuron je příležitostí pro odvážné vědce, kteří potřebují nasbírat data z terénu kdekoliv po světě. Na vědeckou expedici věnuje NF Neuron obvykle částku až 1 000 000 Kč z prostředků mecenášů fondu. Šanci na úspěch mají smělé projekty s jasným vědeckým cílem. Nový ročník bude s předstihem oznámen.

Vznik projektu Expedice Neuron inspiroval v roce 2015 slavný cestovatel Miroslav Zikmund. Fond podpořil již osm úspěšných expedic do různých koutů naší planety, a to v celkové hodnotě 2,8 milionů korun.