Češi patří ke světově proslulým vědcům. Těchto sedm úspěšných obdrželo Cenu Neuron 2017

Magazín Magazín
1. 9. 2017 13:43
Neuron, nadační fond na podporu vědy, i letos ocenil osobnosti, které ve svých oborech dosáhly velkých úspěchů, často dokonce stály u jejich zrodu. Sedm vědců, kteří se stali vzory a inspirací dalším generacím, převzalo 6. prosince Cenu Neuron za přínos světové vědě.
Chemik Emil Paleček,  laureát Ceny Neuron za přínos světové vědě za rok 2017.
Chemik Emil Paleček, laureát Ceny Neuron za přínos světové vědě za rok 2017. | Foto: nfneuron.cz

Emil Paleček – laureát v oboru chemie

Ještě před půl stoletím si nikdo neuměl představit, že by DNA bylo možné číst elektrochemickou cestou. S tímto světově převratným objevem přišel až Emil Paleček. Na jeho objevu pak byla založena nová vědní disciplína. To vše přesto, že se u nás genetika nesměla vyučovat a mnozí jeho kolegové ani nevěděli, co DNA je. Emil Paleček se zabývá biofyzikální chemií a nejraději pracuje v sobotu, kdy ho nikdo neruší. Jeho kolegové o něm říkají, že je laskavý a umíněný. Možná právě proto se nezastavil a ještě před deseti lety, tedy ve svých 77 letech, mohl přijít s dalším důležitým objevem - tentokrát na poli diagnostiky potenciálního zárodku rakoviny. Ve výzkumu dále pokračuje a dá se říci, že staví na základech, které sám před půlstoletím postavil.

Zdroj: NF Neuron

před 1 hodinou

O zlato budou na MS osmnáctek hrát hokejisté Kanady a Ruska

Hokejisté Kanady a Ruska budou na mistrovství světa hráčů do 18 let v americkém Friscu bojovat o zlato. Čtvrtfinálový přemožitel českého týmu Kanada deklasoval v semifinále obhájce titulu z roku 2019 Švédsko 8:1. Rusové zdolali Finsko 6:5 a zahrají si podruhé za sebou ve finále, které se hraje v noci na pátek ve 3:00 SELČ. Boj o bronz startuje dnes od 23:00 SELČ.