Nobelisté odhalili tajemství biologických hodin člověka. Podívejte se, jak fungují

Zuzana Hronová Zuzana Hronová
3. 10. 2017 9:20
Američtí vědci Jeffrey Hall, Michael Rosbash a Michael Young učinili z chronobiologie uznávaný vědecký obor. Zkoumá biologické hodiny v těle organismů, pomáhá tím také odhalovat podstatu řady civilizačních chorob. Nyní za své poznatky dostali Nobelovu cenu za fyziologii a lékařství. Oficiální stránky nobelprize.org vysvětlují, co přesně vědci dokázali a v čem je to pro lidstvo důležité.
Michael W. Young
Michael W. Young | Foto: Reuters

Objeveny další geny a proteiny ovlivňující náš biorytmus

Dalším klíčovým cílem bylo porozumět tomu, jak se vytváří a udržuje toto kolísání biorytmu během dne. Jeffrey Hall a Michael Rosbash předpokládali, že per-protein blokuje aktivitu per-genu. Per-protein tak reguluje svou vlastní hladinu během denního rytmu.

Stále ještě ale zbývalo několik dílků do skládačky. Třeba jak se per-protein dostane do buněčného jádra, kde je uložena většina genetického materiálu? Jeffrey Hall a Michael Rosbash přišli na to, že se tam dostává během noci, ale jak?

V roce 1994 Michael Young (na snímku) z Rocekfellerovy univerzity v New Yorku objevil druhý "hodinový" gen a druhý protein. Tyto dva proteiny dokázaly spolu vstoupit do buněčného jádra. Následně Young objevil ještě další gen a další protein, které upravovaly kolísání biorytmu tak, aby co nejlépe odpovídal 24hodinovému cyklu a jednotlivým fázím dne.