Vědci objevili chemický kalendář. Ovlivňuje chování lidí a pomůže v boji proti chřipce

pej
30. 9. 2015 8:00
Britští biologové odhalili tajemství biorytmu. Podle jejich výzkumu existují buňky, které se chovají jinak v zimě a jinak v létě. Tyto poznatky v budoucnu hodlají zužitkovat například v boji proti závažné chřipce.
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Thinkstock

Edinburgh – Angličtí a skotští vědci potvrdili, že existuje zvláštní typ buněk, které tělu dávají jiné "povely" v zimě a jiné v létě. Buněčný výzkum a jeho poznatky budou podle biologů užitečné především v medicíně a ulehčí například boj se zákeřnou chřipkou či jinými typy zimních viróz, píše BBC.

Výzkumy zveřejněné v odborném časopise Current Biology byly prozatím provedeny pouze na vybraném stádu ovcí. Podle jednoho z biologů se dá očekávat, že tytéž buňky se budou nacházet u všech obratlovců včetně lidí.

Shluk zhruba 17 tisíc buněk se nachází v hypofýze, která produkuje hormony a udává takt celému tělu.

Podle vědců má tento shluk schopnost fungovat dvojím způsobem. Jinak se buňky chovají v létě a jinak v zimě a tím určují dobu vhodnou pro migraci, zimní spánek či páření.

Vědci zatím nevědí, jakým způsobem tělo reaguje na změnu ročních období. Jsou však přesvědčeni, že významnou roli bude hrát světlo podobně jako v případě denního rytmu. "Už dlouho předpokládáme, že i u těchto dlouhodobých biorytmů hraje velmi důležitou roli hormon melatonin," uvedl jeden z výzkumníků, kteří teď zkoumají, jak přesně jeho produkci ovlivňují vnější faktory.

Další z jeho kolegů naznačil, jakým směrem se bude průzkum ubírat. "Dalším krokem bude pochopení, jak buňky zaznamenávají plynutí času," dodal profesor Dave Burt z univerzity v Edinburghu s tím, že uvedené poznatky mohou hrát v budoucnu velkou roli v medicíně, a to především v boji proti chřipce.

před 4 hodinami

Při teroristickém útoku v Burkina Fasu bylo zabito 36 civilistů

Nejméně 36 civilistů bylo v pondělí zavražděno na severu Burkina Fasa při útocích ve dvou vesnicích. Podle agentur Reuters a AFP to dnes oznámila vláda tohoto afrického státu, která událost označila za terorismus.