Peking - Podle nejnovějších odhadů sledovalo páteční grandiózní snahu Číny představit světu olympijskou myšlenku (a hlavně sebe samu) asi 15 procent světové populace.
Výpravnou spartakiádu, které se zúčastnilo mimo jiné deset tisíc cvičenců a 2008 bubeníků, tedy viděla zhruba miliarda lidí.
Čtyřapůlhodinový spektákl plný světel, třpytu a jednotných šiků si tím vysloužil pozici vůbec nejsledovanějšího olympijského zahájení historie.
Avšak hlavně proto, že se na něj dívalo velké množství domácích Číňanů zmasírovaných sedmi lety příprav a ujišťováním o tom, jak je důležité, že letošní olympijské hry hostí právě jejich země.
Oficální tabulka nejsledovanějších televizních událostí neexistuje. Podle Wikipedie je neúspěšnější akcí předloňský fotbalový šampionát z Německa, kde se na zápasy dívalo až 1,2 miliardy lidí.
Vůbec nejsledovanější globální událostí byl prý pohřeb princezny Diany, který vidělo podle odhadů až 2,5 miliardy diváků. Hned za tím je však na Wikipedii údaj, který použila i agentura Reuters - že podle plánu měly vidět zahájení her v Pekingu čtyři miliardy lidí.
Čtěte dále: Čína odstartovala olympiádu bombastickou show
Čína chtěla monumentálností rozptýlit politické kontroverze a slibovala, že stadion známý jako Ptačí hnízdo bude hostit nejnákladnější představení v olympijských dějinách.
Svět to ale příliš neoslnilo; samozřejmě i kvůli časovému posunu. Hlavní zásluhu na miliardové sledovanosti - kterou režíroval známý filmový tvůrce Čang I-mou - mělo 842 milionů Číňanů z populace, která čítá 1,3 miliardy lidí.
Na hry se tak dívalo 63 až 69 procent tamních obyvatel; tato čísla překonala 51 až 58 procent všech diváků, kteří každý rok v Číně sledují slavnostní Nový rok.
V Británii například zahájení na stanici BBC sledovalo 5 milionů diváků; odhad pro zbytek her činí 30 milionů. "Mnohamilionové publikum zahájení je dobrým ukazatelem toho, že zájem bude pokračovat - to dosvědčuje i výsledek sledovanosti prvního dne," napsal ředitel BBC Sport Roger Mosey na svém blogu.
Právě Británii výsledky sledovanosti hodně zajímají - už proto, že Londýn bude hostit příští letní olympijské hry v roce 2012. Vysoká sledovanost zajistí silnější podporu sponzorů a větší množství reklamních partnerů.
V USA letošní olympiádu vysílá televize NBC, která za exkluzivní vysílací práva pro Ameriku zaplatila téměř 900 milionů dolarů. Celý ceremoniál vysílala se zpožděním 12 hodin, aby přitáhla prime-timeové publikum. Tahle hra ale stanici příliš nevyšla: fotografie ze zahájení mezitím zaplavily média a na záznam zahájení se dívalo "jen" 34,2 milionu diváků.
V Austrálii si slavnostní zahájení získalo 7,8 milionu diváků, ve Francii přitáhlo 4,4 milionu diváků, v Itálii 5,5 milionu.
V sousedním Německu se na zahájení dívalo pouhých 7,72 milionu lidí; pro srovnání na finále fotbalového mistrovství světa mezi Francií a Itálií se dívalo 30 milionů diváků.
Na ČT2 páteční slavnostní zahájení sledovala více než polovina lidí přítomných u obrazovek a průměrná sledovanost byla 880 tisíc lidí. Počet diváků, kteří sledovali pořad alespoň tři minuty kontinuálně, byl dva miliony.
Jen hry v Athénách a v Barceloně měly před lety průměrnou vyšší sledovanost - kvůli menšímu časovému posunu.
Už v červenci Číňané oznámili, že by rádi překonali rekord poslední olympiády. Aténské hry sledovalo v roce 2004 dohromady 3,9 miliardy lidí; toto číslo se však týká celé olympiády, ne jen zahajovacího ceremoniálu.
"Naše představa je o miliardu víc, než měla olympiáda v Aténách, a věřím, že toho dosáhneme," řekl podle agentury Sin-chua v červenci Ma Kuo-li z organizačního týmu nynější olympiády.
Z Pekingu budou celková čísla známá samozřejmě až po skončení her, ale předchozí výsledky pravděpodobně překonají.
V roce 2004 se na hry v řeckých Aténách dívalo 3,9 miliardy diváků, olympijské hry v australském Sydney v roce 2000 přitáhly 3,6 miliardy diváků.
Proti předpokládanému nárůstu však stojí studie, že olympijské publikum stárne a že mladší diváci si vyzobávají na internetu to, co je zajímá - a když na to mají čas.