Fila: Falešný a laciný fenomén Život na zámku. Proč ho diváci stále zbožňují?

Kamil Fila Blahoslav Baťa Kamil Fila, Blahoslav Baťa
20. 2. 2021 7:30
Život na zámku, popkulturní fenomén 90. let, mohou diváci České televize vídat opakovaně. "Čekalo se na nového Jaroslava Dietla a měl ho nahradit právě scenárista seriálu z dob raného kapitalismu," říká filmový kritik Kamil Fila.
Podívejte se na videorecenzi seriálu Život na zámku. | Video: Kamil Fila, Blahoslav Baťa

Život na zámku byla první česká soap opera inspirovaná americkými seriály Dallas či Dynastie. "Nikdy neměl tento seriál lesk Ameriky, ale trochu si na ni hrál," myslí si Fila, podle kterého Život na zámku vytvořil návyk na sledování dlouhých vyprávění.

Z dnešního pohledu působí podle Fily seriál archaicky, lacině. "Tehdy ale na lidi působil ambiciózně," myslí si Fila. Současné dobrovolné sledování Života na zámku spojuje s falešným vzpomínáním.

 

Právě se děje

před 3 minutami

Po nálezu dalších tří těl stoupla bilance obětí výbuchu v Leverkusenu na pět

Po úterním výbuchu v chemickém průmyslovém areálu v Leverkusenu byla ve čtvrtek nalezena v troskách další tři těla. Havárie má tak již celkem pět potvrzených obětí. Dvě osoby se nadále pohřešují, uvedla s odvoláním na policii a prokuraturu agentura DPA.

V úterý dopoledne vybuchly skladovací nádrže s ředidly ve spalovně nebezpečného odpadu, která je součástí rozsáhlého průmyslového areálu u města Leverkusen ve spolkové zemi Severní Porýní-Vestfálsko. Následně propukl požár, jehož uhašení trvalo přes tři hodiny.

Příčiny výbuchu, který zranil 31 lidí, jsou nadále předmětem vyšetřování. Nad areálem a přilehlým okolím se vznášel velký černý mrak, který podle úřadů obsahoval také jedovaté látky v dosud neznámé koncentraci. Již ve středu představitel firmy Currenta, která areál spravuje, uvedl, že všichni pohřešovaní jsou nejspíše po smrti.

Zdroj: ČTK
před 11 minutami

Sagan po sezoně skončí v týmu Bora-hansgrohe

Trojnásobný mistr světa v silniční cyklistice Slovák Peter Sagan po sezoně skončí v týmu Bora-hansgrohe, za který závodí od roku 2017. Německá stáj to dnes oznámila na svém webu. Podle serveru Cyclingnews by měl Sagan zamířit do francouzského kontinentálního týmu TotalEnergies společně s řadou dosavadních kolegů.

V Boře skončí i jeho bratr Juraj, další Slovák Erik Baška, Polák Maciej Bodnar, Ital Daniel Oss a Němci Rüdiger Selig, Andreas Schillinger, Michael Schwarzmann a Pascal Ackermann. Ten má přestoupit do elitní stáje SAE Team Emirates.

Jednatřicetiletý Sagan během angažmá v německém týmu získal dva ze svých sedmi zelených trikotů pro vítěze bodovací soutěže na Tour de France. Letos bodovací soutěž ovládl poprvé i na Giru d'Italia. Světový titul získal v letech 2015 až 2017.

před 13 minutami

Srbsko, Severní Makedonie a Albánie zruší vzájemné hraniční kontroly. Vznikne minischengen

Srbsko, Severní Makedonie a Albánie chtějí od roku 2023 zrušit vzájemné hraniční kontroly. Na schůzce lídrů těchto tří zemí ve Skopje týkající se regionální iniciativy takzvaného minischengenu to uvedl srbský prezident Aleksandar Vučić.

"Na setkání ve Skopje bylo domluveno, že od 1. ledna 2023 budou zrušeny hraniční kontroly mezi Srbskem, Severní Makedonií a Albánií," řekl podle srbských médií Vučić na hospodářském fóru v severomakedonské metropoli. V této souvislosti byly podepsány tři smlouvy, které mají pohyb v rámci tří signatářských zemí usnadnit.

S iniciativou balkánského minischengenu, kterou z mezinárodních hráčů podporují zejména Spojené státy, přišli Vučič, albánský premiér Edi Rama a jeho severomakedonský protějšek Zoran Zaev v říjnu 2019. Její cíl je zjednodušit život občanů a povzbudit hospodářský růst. Inspirací pro iniciativu je podle nich EU a její čtyři základní svobody pohybu - lidí, zboží, kapitálu a služeb.

Zdroj: ČTK
před 24 minutami

Metro loni kvůli covidu přepravilo jen 251,4 milionu lidí, meziročně o 44 procent méně

Pražské metro loni přepravilo 251 423 milionu cestujících, což je meziročně asi o 44 procent méně. Důvodem poklesu je pandemie nemoci covid-19. Stejně jako předloni nejvytíženější byla přestupní stanice Můstek mezi linkami A a B a nejvytíženější úsek byl na trase C mezi stanicemi I. P. Pavlova a Vyšehrad. Vyplývá to z dopravní ročenky Technické správy komunikací (TSK). Metro má tři linky s 61 stanicemi a provozuje jej městská firma Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP).

"Při zahrnutí přestupu do jedné jízdy vykonali cestující metrem v říjnu 2020 zhruba 680 000 cest za den, bez přestupů asi 828 000 cest, tedy o asi 44 procenta méně než ve stejném období o rok dříve. Rozsah provozu byl ve stejný okamžik omezen o asi devět procent," píše se v dokumentu.

Z celkového počtu cestujících v pražské integrované dopravě jich metro využilo přes 31,4 procenta. Soupravy metra loni najezdily 56,66 milionu kilometrů, přičemž předloni to bylo 60,894 milionu kilometrů. Ve špičce bylo v provozu v průměru 90 souprav, což je meziročně o 13 méně. Nejvíc souprav vyjelo na linku C, která měla rovněž nejkratší intervaly.

Zdroj: ČTK
Další zprávy