reklama
 
 

Emoce na sociální sítě patří. Facebook jen cenzuruje ty nevhodné, z firem akorát tahá peníze

26. 2. 2016 12:57
Facebook ve snaze zjednodušit reakci uživatelů na příspěvky rozšířil volbu z tlačítka "Like" na pět dalších obrázků vyjadřujících různé emoce. Po Irsku a Španělsku mohou od středy sdílet radost, údiv nebo smutek uživatelé na celém světě. Pětice nových emotikonů zatím vyvolala především kritiku. Podle odborníka na sociální sítě Daniela Dočekala tyto změny souvisí především s reklamou. "Facebook bude na základě reakcí něco tvrdit firmám a bude je přesvědčovat k dalším útratám peněz. Chvíli mu to budou věřit, až přestanou, přijde Facebook s novou věcí, která mu umožní z nich dostávat další peníze," tvrdí.

Změny na Facebooku zatím přinesly spíše rozpačité reakce. Uživatelé si stěžují na komplikovanost, jiní kritizují dětinský vzhled. Jsou tyto novinky skutečně cíleny na mladší generaci uživatelů? 

Nevíme, to bychom se museli ptát mladší generace uživatelů a tam je to s otazníky. Facebook je už nebaví, používají chatovací aplikace a tam mají emotikonů a jiných podobných věcí záplavu. Dnes panuje přesvědčení, že mladí lidé tohle opravdu chtějí. Je to založené na tom, že je prostě baví používat hlouposti. U náhrady To se mi líbí si tím osobně nejsem jist. 

Někteří rovněž uvedené změny považují za komplikované a tvrdí, že emoce na sociální sítě nepatří. Souhlasíte?

Nevím, kdo přesně jsou někteří, ale asi to bude stejné jako s přeceňováním počtu To se mi líbí. Emoce na sociální sítě patří, jsou jich plné. To, jak je ale postavil Facebook, je dost nešťastné, opět totiž cenzuruje emoce nevhodné. A vytvořené emoce navíc nejsou stejné, srdíčko je v originále Love, v češtině je Super. Není tedy vůbec jasné, co vlastně za emoci dostanete, když někdo dá srdíčko. A to je jenom malý příklad.

Jakou roli v těchto změnách hraje snaha lépe zacílit reklamu?

Velkou, Facebook bude na základě reakcí něco tvrdit firmám a bude je přesvědčovat k dalším útratám peněz. Chvíli mu to budou věřit, až přestanou, přijde Facebook s novou věcí, která mu umožní z nich dostávat další peníze. 

Jakým způsobem Facebook vyselektoval právě těchto pět druhů emocí? Neměla být škála ještě užší, nebo naopak širší?

Nevíme, Facebook se nechlubí tím, proč cenzuruje, co je vhodné, co je nevhodné, takže proč zvolil právě tuto sadu, známo není. Podstatné je, jak už bylo výše řečeno, z emotikonů (obrázků) nelze dobře poznat, o co jde. A v jednotlivých jazycích mají radikálně odlišný význam, takže vůbec není jasné, co vlastně lidé budou přidělovat. Lidem většinou chybí klasické a roky požadované "Nelíbí", ale také něco na způsob "Je mi to jedno". 

A může se případně počet emocí v budoucnu ještě rozšířit?

Může se stát cokoliv, ale problém je s tím, že ono se jich příliš na displeje mobilních telefonů nevejde. 

Budou lidé díky novým emotikonům více reagovat na příspěvky?

Stejně jako předtím, už roky platí, že reaguje pouze několik procent fanoušků či přátel, nezmění se na tom nic. Okolo 90 procent lidí vždy bude jenom pasivními diváky, pár procent jich bude dávat líbí a ještě méně komentovat. A ještě méně sdílet. Rozšíření o více možností žádnou zásadní změnu přinést nemůže. 

Novoty se už řadu měsíců testovaly v Irsku a Španělsku. Proč právě tam?

To by bylo potřeba se ptát Facebooku, prostě asi proto, že se jim chtělo zrovna tam. Facebook ve skutečnosti testuje neustále něco. Nikdy nevíte, kterého testu či experimentu jste součástí. 

Reagují na tyto změny různé národnosti odlišně?

Jako na každou změnu se na to většinou reaguje negativně. A jako každá změna i tato bude po pár týdnech přijata a negativa zapomenuta, než dorazí další změna. Jestli někde reagují více pozitivně, známo není, svět je příliš rozlehlé místo. 

Sociální síť Facebook vám umožní, abyste si mezi svými přáteli vybrali ty, jejichž statusy opravdu nechcete promeškat. Pozor, zní to jako samozřejmost, ale to není, tvrdí Miloš Čermák. | Video: Miloš Čermák |  04:11

autor: Petra Jansová | 26. 2. 2016 12:57

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama