Praha/Brno – "Reklama je strašná. Kampaň nemá vůbec žádnou myšlenku, jako ji nemá produkce, která ji propaguje," říká o diskutovaném propagačním klipu na Jihomoravský kraj reklamní expert Martin Charvát s tím, že nejprve by si měli tvůrci ujasnit, co a hlavně komu chtějí videem říct.
Autor videa Lukáš Gargulák ze studia Cinebonbon si za videem pro Jihomoravský kraj ale stojí.
Videa si všiml i hejtman Jihomoravského kraje Michal Hašek, který se ke kauze nechtěl zpočátku vůbec vyjadřovat. Teď připustil, že spot zřejmě neaspiruje na reklamního Oscara. "Je vidět, že je chyba u některých věcí rozhodovat jen podle toho, kdo je nejlevnější. Na Radě Jmk navrhnu, aby u takovýchto zakázek kraje vždy byli odborníci na danou problematiku,“ komentoval Hašek na svém Facebooku článek Aktuálně.cz s tím, že jeho náměstek Václav Božek ho měl s klipem předem seznámit.
V diskusi pod svým příspěvkem později dodal, že klip je zveřejněn již třetí měsíc a vybraní autoři mají za sebou další úspěšné projekty. "Mezi lidmi z branže se mluví i o možném konfliktu distributorů reklamy v kinech. Já říkám, že kdo chce psa bít, hůl si vždycky najde,“ tvrdí Hašek.
Společnost Lukáše Garguláka se při tvorbě evidentně inspirovala roztančeným videoklipem Happy od známého amerického zpěváka a producenta Pharrella Williamse. Jak ale upozorňuje kreativec Martin Charvát, konkurovat milionovému klipu poloamatérskou produkcí je zjevná sebevražda.
"Pokud děláte hudební reklamu, pak hudba tvoří minimálně 50 procent dojmu. Tady byl ale výběr hudby velkou chybou. Zní to, jako by to někdo naprogramoval na samohrajce,“ kritizuje Charvát technickou stránku videoklipu a neopomíjí ani výběr účinkujících. "Herci neherci jsou zoufalí, což ale při tomto rozpočtu chápu,“ naráží na výrobní cenu videa (123 tisíc bez DPH), která je prý naprosto směšná.
"V produkčním byznyse je jednoduché pravidlo. Potřebujete peníze, čas a lidi. Pokud se vám jedno z toho nedostává nebo chybí, je potřeba přidat na těch dvou dalších. Pokud tedy v tomto případě bylo málo peněz, měli si dát více času a soustředit se, jaké lidi vybrat. I na nízkorozpočtový projekt můžete získat zajímavé tvůrce,“ říká Martin Charvát, který si myslí, že Jihomoravskému kraji takovéto video žádnou dobrou reklamu neudělá.
Na sociálních sítích je ale reklama sdílená. "Nejenom že nás mají Pražáci za alkoholiky, teď už i za blázny,“ komentuje reklamu na Facebooku uživatel Jan Zilka. "Jako vtip dobrý, ale mám obavu, že to myslí vážně, a tím dělají ostudu celé jižní Moravě,“ přidává se k diskusi Klára Zelníčková.
Lidé se v komentářích nepovedenou reklamou spíše baví, ale najdou se i rozhořčené příspěvky i diskutující, kteří vyjadřují opačný názor. "Osobně si myslím, že je to originální. Nejsme v dokonalém světě a nemusí být vše podle současných trendů,“ míní Ctirad Šafránek.