Česká reklama pobouřila Slováky. Je sexistická a zesměšňuje

Petra Jansová Petra Jansová
Aktualizováno 14. 12. 2014 11:42
Slováci protestují proti české reklamě, podle nich je zesměšňuje a navíc je sexistická. Autoři klipu se brání s tím, že nechtěli nikoho urazit.
Reklama společnosti Funny Bunny Films | Video: YouTube

Praha – "U nás je každá kráva šťastná," zní slogan kontroverzní reklamy pražské restaurace Máneska, který popudil na sociálních sítích Slováky. Spot natočil mladý filmař Jakub Štáfek ze společnosti Funny Bunny Films a do hlavní role obsadil slovenskou herečku Zuzanu Stavnou, která si v reklamě zahrála naivní upovídanou dívku. 

"Já tedy nejsem moc urážlivá ani vztahovačná, ale nechápu, proč ta kráva má být zrovna Slovenka? Znamená to, že Slovenky jsou krávy a Češky ne? O tom, jak je reklama sexistická, není třeba mluvit. Tohle by v některých zemích prostě cenzurou neprošlo ani náhodou," napsala pod videem jedna z diskutujících, mimochodem právě Slovenka, a shrnula tak nejčastější námitky proti Štáfkově reklamě. 

"Nechtěli jsme nikoho urazit. Chtěli jsme především pobavit," řekl Aktuálně.cz mladý filmař. "Samozřejmě jsme počítali s tím, že je to na hraně a že se někdo ozvat může. Tu pointu navíc vymyslela moje přítelkyně a rozhodně u toho nevypadala uraženě. Ba naopak," dodal Štáfek s tím, že kritika přichází především od slovenských uživatelů YouTube.

Ne všichni ale hodnotí reklamu negativně. 

"Jsem Slovák a tahle reklama je super. Možná by stálo za to, děti, nehledat ve všem urážku národa a rasy," píše jeden z diskutujících.

Cílem je pobavit a šokovat

Na českou reklamu, která by mohla být chápána jako zesměšnění slovenské národnosti, upozornil i server Omediach. Svým čtenářům připomíná, že nejenom v Česku je používání jiných národů v kontroverzních situacích silným marketingovým tahem.

Reklamu Slovenské spořitelny, která naopak pobouřila některé Čechy, zmiňuje i Jakub Štáfek. "Viděl jsem zase reklamu na Slovenskou spořitelnu, kde za toho špatného je naopak Čech - a je super. Nechápu, co ty lidi 'blbnou'," řekl.

Štáfek zároveň připouští, že bylo cílem natočit kontroverzní spot. "Nejsme na trhu dlouho, konkurence je veliká a jediná možnost, jak se ukázat a trochu prosadit, je pobavit a šokovat," vysvětlil. 

"Základem dobré reklamy je nápad. Stejně jako u filmu scénář. Přes to nejede vlak. Já osobně a věřím, že většina lidí se u reklamy ráda zasměje, preferuji humorná videa. Není ovšem pravidlo, že reklama musí být vtipná. Ivan Zachariáš by nám všem mohl vyprávět. Když to shrnu - musí to být chytré!"

Minulý týden zase vyvolala velký ohlas reklama na T-Mobile s českým hercem Ivanem Trojanem, která údajně zesměšňovala Poláky. Za její stažení lobbovala i polská velvyslankyně, mobilní operátor nakonec reklamu odstranil z televizního vysílání i internetu. 

Já se na to dívám s nadhledem, vy máte šmejdy, my máme šmejdy. Vyjádření polské velvyslankyně mě překvapilo, je malicherné takto reagovat, tvrdí polská novinářka Barbara Sierszula. | Video: DVTV
 

Právě se děje

před 2 hodinami

Turecko už prý nebude zastavovat uprchlíky mířící do Evropy

Turecko už nebude zastavovat syrské uprchlíky, kteří se snaží dostat do Evropy. Podle agentury Reuters to dnes řekl vysoce postavený turecký činitel. Rozhodnutí podle agentury souvisí s očekávaným příchodem uprchlíků ze severozápadní syrské provincie Idlib, kde musel více než milion lidí kvůli bojům opustit své domovy.

Ofenziva syrské a ruské armády začala v prosinci. Jejím cílem je získat Idlib pod kontrolu režimu prezidenta Bašára Asada. Většinu provincie zatím mají v rukou islámští radikálové a oponenti syrské vlády, z nichž některé podporuje Turecko.

Turecká policie, pobřežní a pohraniční stráž dostaly příkaz nezasahovat, uvedl turecký činitel.

Zdroj: ČTK
před 3 hodinami

Jaškin zakončil KHL na druhém místě produktivity i mezi střelci

Český útočník Dmitrij Jaškin z Dynama Moskva zakončil základní část KHL jako druhý nejproduktivnější hráč i druhý nejlepší střelec soutěže. V dnešním posledním zápase na ledě Dinama Minsk dal jeden gól, hostům to však na výhru nestačilo a prohráli 3:4.

Jaškin v 17. minutě zvyšoval na 3:1, ale Dynamo Moskva náskok neudrželo a po třech inkasovaných brankách ve druhé třetině prohrálo. Český útočník díky gólu uzavřel základní část s bilancí 31 branek a 32 přihrávek a udržel druhé místo v kanadském bodování i v tabulce střelců.

V produktivitě zaostal o dva body za spoluhráčem Vadimem Šipačovem (17+48) a před Kirillem Kaprizovem z CSKA Moskva (33+29) udržel o bod druhé místo. Mezi střelci šestadvacetiletý Jaškin, kterého s Dynamem čeká v prvním kole play off Spartak Moskva, nestačil pouze na Kaprizova.

Další zprávy