Česká reklama pobouřila Slováky. Je sexistická a zesměšňuje

Petra Jansová Petra Jansová
Aktualizováno 14. 12. 2014 11:42
Slováci protestují proti české reklamě, podle nich je zesměšňuje a navíc je sexistická. Autoři klipu se brání s tím, že nechtěli nikoho urazit.
Reklama společnosti Funny Bunny Films | Video: YouTube

Praha – "U nás je každá kráva šťastná," zní slogan kontroverzní reklamy pražské restaurace Máneska, který popudil na sociálních sítích Slováky. Spot natočil mladý filmař Jakub Štáfek ze společnosti Funny Bunny Films a do hlavní role obsadil slovenskou herečku Zuzanu Stavnou, která si v reklamě zahrála naivní upovídanou dívku. 

"Já tedy nejsem moc urážlivá ani vztahovačná, ale nechápu, proč ta kráva má být zrovna Slovenka? Znamená to, že Slovenky jsou krávy a Češky ne? O tom, jak je reklama sexistická, není třeba mluvit. Tohle by v některých zemích prostě cenzurou neprošlo ani náhodou," napsala pod videem jedna z diskutujících, mimochodem právě Slovenka, a shrnula tak nejčastější námitky proti Štáfkově reklamě. 

"Nechtěli jsme nikoho urazit. Chtěli jsme především pobavit," řekl Aktuálně.cz mladý filmař. "Samozřejmě jsme počítali s tím, že je to na hraně a že se někdo ozvat může. Tu pointu navíc vymyslela moje přítelkyně a rozhodně u toho nevypadala uraženě. Ba naopak," dodal Štáfek s tím, že kritika přichází především od slovenských uživatelů YouTube.

Ne všichni ale hodnotí reklamu negativně. 

"Jsem Slovák a tahle reklama je super. Možná by stálo za to, děti, nehledat ve všem urážku národa a rasy," píše jeden z diskutujících.

Cílem je pobavit a šokovat

Na českou reklamu, která by mohla být chápána jako zesměšnění slovenské národnosti, upozornil i server Omediach. Svým čtenářům připomíná, že nejenom v Česku je používání jiných národů v kontroverzních situacích silným marketingovým tahem.

Reklamu Slovenské spořitelny, která naopak pobouřila některé Čechy, zmiňuje i Jakub Štáfek. "Viděl jsem zase reklamu na Slovenskou spořitelnu, kde za toho špatného je naopak Čech - a je super. Nechápu, co ty lidi 'blbnou'," řekl.

Štáfek zároveň připouští, že bylo cílem natočit kontroverzní spot. "Nejsme na trhu dlouho, konkurence je veliká a jediná možnost, jak se ukázat a trochu prosadit, je pobavit a šokovat," vysvětlil. 

"Základem dobré reklamy je nápad. Stejně jako u filmu scénář. Přes to nejede vlak. Já osobně a věřím, že většina lidí se u reklamy ráda zasměje, preferuji humorná videa. Není ovšem pravidlo, že reklama musí být vtipná. Ivan Zachariáš by nám všem mohl vyprávět. Když to shrnu - musí to být chytré!"

Minulý týden zase vyvolala velký ohlas reklama na T-Mobile s českým hercem Ivanem Trojanem, která údajně zesměšňovala Poláky. Za její stažení lobbovala i polská velvyslankyně, mobilní operátor nakonec reklamu odstranil z televizního vysílání i internetu. 

Já se na to dívám s nadhledem, vy máte šmejdy, my máme šmejdy. Vyjádření polské velvyslankyně mě překvapilo, je malicherné takto reagovat, tvrdí polská novinářka Barbara Sierszula. | Video: DVTV
 

Právě se děje

Další zprávy