Česká reklama pobouřila Slováky. Je sexistická a zesměšňuje

Petra Jansová Petra Jansová
Aktualizováno 14. 12. 2014 11:42
Slováci protestují proti české reklamě, podle nich je zesměšňuje a navíc je sexistická. Autoři klipu se brání s tím, že nechtěli nikoho urazit.
Reklama společnosti Funny Bunny Films | Video: YouTube

Praha – "U nás je každá kráva šťastná," zní slogan kontroverzní reklamy pražské restaurace Máneska, který popudil na sociálních sítích Slováky. Spot natočil mladý filmař Jakub Štáfek ze společnosti Funny Bunny Films a do hlavní role obsadil slovenskou herečku Zuzanu Stavnou, která si v reklamě zahrála naivní upovídanou dívku. 

"Já tedy nejsem moc urážlivá ani vztahovačná, ale nechápu, proč ta kráva má být zrovna Slovenka? Znamená to, že Slovenky jsou krávy a Češky ne? O tom, jak je reklama sexistická, není třeba mluvit. Tohle by v některých zemích prostě cenzurou neprošlo ani náhodou," napsala pod videem jedna z diskutujících, mimochodem právě Slovenka, a shrnula tak nejčastější námitky proti Štáfkově reklamě. 

"Nechtěli jsme nikoho urazit. Chtěli jsme především pobavit," řekl Aktuálně.cz mladý filmař. "Samozřejmě jsme počítali s tím, že je to na hraně a že se někdo ozvat může. Tu pointu navíc vymyslela moje přítelkyně a rozhodně u toho nevypadala uraženě. Ba naopak," dodal Štáfek s tím, že kritika přichází především od slovenských uživatelů YouTube.

Ne všichni ale hodnotí reklamu negativně. 

"Jsem Slovák a tahle reklama je super. Možná by stálo za to, děti, nehledat ve všem urážku národa a rasy," píše jeden z diskutujících.

Cílem je pobavit a šokovat

Na českou reklamu, která by mohla být chápána jako zesměšnění slovenské národnosti, upozornil i server Omediach. Svým čtenářům připomíná, že nejenom v Česku je používání jiných národů v kontroverzních situacích silným marketingovým tahem.

Reklamu Slovenské spořitelny, která naopak pobouřila některé Čechy, zmiňuje i Jakub Štáfek. "Viděl jsem zase reklamu na Slovenskou spořitelnu, kde za toho špatného je naopak Čech - a je super. Nechápu, co ty lidi 'blbnou'," řekl.

Štáfek zároveň připouští, že bylo cílem natočit kontroverzní spot. "Nejsme na trhu dlouho, konkurence je veliká a jediná možnost, jak se ukázat a trochu prosadit, je pobavit a šokovat," vysvětlil. 

"Základem dobré reklamy je nápad. Stejně jako u filmu scénář. Přes to nejede vlak. Já osobně a věřím, že většina lidí se u reklamy ráda zasměje, preferuji humorná videa. Není ovšem pravidlo, že reklama musí být vtipná. Ivan Zachariáš by nám všem mohl vyprávět. Když to shrnu - musí to být chytré!"

Minulý týden zase vyvolala velký ohlas reklama na T-Mobile s českým hercem Ivanem Trojanem, která údajně zesměšňovala Poláky. Za její stažení lobbovala i polská velvyslankyně, mobilní operátor nakonec reklamu odstranil z televizního vysílání i internetu. 

Já se na to dívám s nadhledem, vy máte šmejdy, my máme šmejdy. Vyjádření polské velvyslankyně mě překvapilo, je malicherné takto reagovat, tvrdí polská novinářka Barbara Sierszula. | Video: DVTV
 

Právě se děje

před 1 hodinou

Prezident Zeman se příští týden setká s polským protějškem Dudou

Prezident Miloš Zeman se příští týden na Pražském hradě setká s polským prezidentem Andrzejem Dudou. Budou jednat o tématech Evropské unie či o visegrádské spolupráci. Na webu Pražského hradu to dnes uvedl mluvčí prezidenta Jiří Ovčáček.

Ředitel zahraničního odboru Pražského hradu Rudolf Jindrák řekl, že se setkání uskuteční na žádost Polska. "Polská strana chce konzultovat aktuální věci kolem Evropské unie a polského předsednictví Visegrádu," uvedl. Konkrétní témata se podle něj teprve dojednávají, předpokládá ale projednávání právě evropské a visegrádské agendy, mohla by být i příležitost probrat bilaterální témata.

Zdroj: ČTK
Další zprávy