Česká reklama pobouřila Slováky. Je sexistická a zesměšňuje

Petra Jansová Petra Jansová
Aktualizováno 14. 12. 2014 11:42
Slováci protestují proti české reklamě, podle nich je zesměšňuje a navíc je sexistická. Autoři klipu se brání s tím, že nechtěli nikoho urazit.
Reklama společnosti Funny Bunny Films | Video: YouTube

Praha – "U nás je každá kráva šťastná," zní slogan kontroverzní reklamy pražské restaurace Máneska, který popudil na sociálních sítích Slováky. Spot natočil mladý filmař Jakub Štáfek ze společnosti Funny Bunny Films a do hlavní role obsadil slovenskou herečku Zuzanu Stavnou, která si v reklamě zahrála naivní upovídanou dívku. 

"Já tedy nejsem moc urážlivá ani vztahovačná, ale nechápu, proč ta kráva má být zrovna Slovenka? Znamená to, že Slovenky jsou krávy a Češky ne? O tom, jak je reklama sexistická, není třeba mluvit. Tohle by v některých zemích prostě cenzurou neprošlo ani náhodou," napsala pod videem jedna z diskutujících, mimochodem právě Slovenka, a shrnula tak nejčastější námitky proti Štáfkově reklamě. 

"Nechtěli jsme nikoho urazit. Chtěli jsme především pobavit," řekl Aktuálně.cz mladý filmař. "Samozřejmě jsme počítali s tím, že je to na hraně a že se někdo ozvat může. Tu pointu navíc vymyslela moje přítelkyně a rozhodně u toho nevypadala uraženě. Ba naopak," dodal Štáfek s tím, že kritika přichází především od slovenských uživatelů YouTube.

Ne všichni ale hodnotí reklamu negativně. 

"Jsem Slovák a tahle reklama je super. Možná by stálo za to, děti, nehledat ve všem urážku národa a rasy," píše jeden z diskutujících.

Cílem je pobavit a šokovat

Na českou reklamu, která by mohla být chápána jako zesměšnění slovenské národnosti, upozornil i server Omediach. Svým čtenářům připomíná, že nejenom v Česku je používání jiných národů v kontroverzních situacích silným marketingovým tahem.

Reklamu Slovenské spořitelny, která naopak pobouřila některé Čechy, zmiňuje i Jakub Štáfek. "Viděl jsem zase reklamu na Slovenskou spořitelnu, kde za toho špatného je naopak Čech - a je super. Nechápu, co ty lidi 'blbnou'," řekl.

Štáfek zároveň připouští, že bylo cílem natočit kontroverzní spot. "Nejsme na trhu dlouho, konkurence je veliká a jediná možnost, jak se ukázat a trochu prosadit, je pobavit a šokovat," vysvětlil. 

"Základem dobré reklamy je nápad. Stejně jako u filmu scénář. Přes to nejede vlak. Já osobně a věřím, že většina lidí se u reklamy ráda zasměje, preferuji humorná videa. Není ovšem pravidlo, že reklama musí být vtipná. Ivan Zachariáš by nám všem mohl vyprávět. Když to shrnu - musí to být chytré!"

Minulý týden zase vyvolala velký ohlas reklama na T-Mobile s českým hercem Ivanem Trojanem, která údajně zesměšňovala Poláky. Za její stažení lobbovala i polská velvyslankyně, mobilní operátor nakonec reklamu odstranil z televizního vysílání i internetu. 

Já se na to dívám s nadhledem, vy máte šmejdy, my máme šmejdy. Vyjádření polské velvyslankyně mě překvapilo, je malicherné takto reagovat, tvrdí polská novinářka Barbara Sierszula. | Video: DVTV
 

Právě se děje

před 58 minutami

USA reagují na nový bezpečnostní zákon pro Hongkong, začnou rušit politické výjimky

Americký prezident Donald Trump na tiskové konferenci v Bílém domě oznámil, že dal pokyn vládě, aby zahájila proces rušení politických výjimek, které Hongkongu poskytovaly ze strany USA oproti pevninské Číně zvláštní status. Reagoval tak na nový bezpečnostní zákon pro Hongkong, pro nějž se ve čtvrtek vyslovil čínský parlament na svém plenárním zasedání. Informovaly o tom tiskové agentury.

Trump dodal, že Spojené státy také zakážou vstup do země "potenciálně rizikovým" osobám z Číny a začnou sankcionovat čínské oficiální činitele, kteří jsou podle Washingtonu zodpovědní za podrývání hongkongské ekonomiky. Podle amerického prezidenta Čína porušila své slovo ohledně zachování hongkongské autonomie.

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Antidopingový výbor ČR povede Petra Volková

Novou ředitelkou Antidopingového výboru České republiky byla jmenována Petra Volková. Čtyřicetiletá doktorka práv vystřídala ve funkci Martina Lukavského, který organizaci vedl teprve od poloviny ledna. Vedení výboru se dosavadní zástupkyně ředitele Volková ujme oficiálně v pondělí.

Volková v minulosti spolupracovala s Českomoravským fotbalovým svazem a Českým olympijským výborem. V antidopingovém výboru působí tři roky a už v březnu byla pověřena jeho řízením.

"Výbor již zpracoval antidopingový národní program pro rok 2020. Ten obsahuje šest stěžejních oblastí, například prevenci, vzdělávání, testování, mezinárodní spolupráci a podobně. Bude třeba zafixovat do povědomí sportovní veřejnosti, že nejsme pouze orgán represivní, ale také preventivní," řekla Radiožurnálu.

Jejím cílem je také zlepšit komunikaci sportovců a dopingových komisařů. "Ten předmět naší činnosti nás předurčuje k tomu, že sportovci zřejmě nejásají, když vidí nás nebo komisaře. A právě proto bude potřeba zkvalitnit komunikaci se samotnými sportovci a vyškolit si lépe komisaře, aby tam nedocházelo k žádným komplikacím a kontroly probíhaly v pořádku," uvedla.

Další zprávy