Přežila revoluci i privatizaci. Kofola slaví 65 let, recept je dodnes přísně tajný

Tereza Šolcová Tereza Šolcová
26. 3. 2025 8:01
Nealkoholický nápoj, který měl být komunistickou alternativou ke "kapitalistické" Coca-Cole vyvinuli vědci ve Výzkumném ústavu léčivých rostlin. Základem je sirup Kofo, jehož složení je přísně tajné a zná ho údajně jen šest lidí. Výroba ikonického nápoje přežila i pád komunistického režimu v roce 1989 a na rozdíl od jiných podniků nezkrachovala ani ji nikdo nevytuneloval. Populární je dodnes.
 Odkup receptury na Kofolu vyšel současné majitele firmy na 215 milionů korun.
 Odkup receptury na Kofolu vyšel současné majitele firmy na 215 milionů korun. | Foto: Profimedia.cz

V 50. letech 20. století hledali vědci ve Výzkumném ústavu léčivých rostlin v Praze využití pro přebytečný kofein vznikající při pražení kávy. Výsledkem byl sirup Kofo, směs bylin a ovocných složek, který se stal základem pro nový nápoj - Kofolu. Ten si rychle získal nálepku svérázné reakce na západní nápoje typu Coca-Cola a Pepsi, které byly v socialistickém bloku nedostupné nebo jednoduše příliš drahé. Díky své jedinečné chuti si mezi obyvateli Československa získala Kofola oblibu rychlostí blesku.

Hlavní výroba Kofoly probíhá v Krnově, kde vznikají i bylinné výluhy, které jsou nedílnou součástí originální receptury.
Hlavní výroba Kofoly probíhá v Krnově, kde vznikají i bylinné výluhy, které jsou nedílnou součástí originální receptury. | Foto: Profimedia.cz

Po sametové revoluci v roce 1989 čelila Kofola silné konkurenci zahraničních značek. Souběžně probíhala i řada soudních sporů o ochrannou známku.  V roce 2002 však došlo k obnovení značky pod vedením rodiny Samarasových, kteří investovali do modernizace výroby a marketingu. Odkup receptury vyšel nové majitele na 215 milionů korun. Pod novým vedením proslavila Kofolu úspěšná kampaň s heslem "Když ji miluješ, není co řešit" a ikonická vánoční reklama s prasátkem, která zlidověla.

Video: Holčička z reklamy na Kofolu: Z točení si pamatuju jen záblesky (10.12.2021)

Je moc příjemné, že se z té reklamy stala tradice a legenda. Vždycky se usměju, když v televizi běží, říká Sandra Flemrová. | Video: Michael Rozsypal
 

Buďte první, kdo diskutuje.

Právě se děje

Další zprávy