Největší přehmaty architektury 2018: Bortící se mosty v Praze i přesun nádraží v Brně

Petra Jansová Petra Jansová
28. 12. 2018 8:57
Zájem o architekturu, veřejný prostor a urbanismus je rok od roku vyšší. Kromě odborníků a veřejnosti už na ni slyší i politici. "Témata, která ještě před pár lety nechali politici bez povšimnutí, se letos stala téměř módou, což samozřejmě hodnotím pozitivně," říká architekt a popularizátor architektury Petr Kučera. Přesto i loňský rok byl podle něj plný přešlapů. Kromě katastrofálního stavu pražských mostů kritizuje i systém památkové péče nebo vizi nové vládní čtvrtě.
Foto: Ludvík Hradilek

Železniční most v Praze

Železniční most v Praze je podle Kučery případem, který mluví sám za sebe. Patří totiž dvěma subjektům. Správě železniční dopravní cesty (SŽDC) patří koleje a Praze lávky pro pěší.

"V případě tohoto památkově chráněného historického mostu nastává jeden problém, a to ten, že přes něj vedou koleje, které nejde jen tak odklonit. To znamená, že mostu nelze stejně jako Libeňáku zákazem vjezdu kamionů v budoucnu nijak ulevit," přibližuje.

Stávající most ohrožuje i požadavek na přidání třetí koleje. Rozšíření v případě ocelové konstrukce ale není tak jednoduché.

S případným rozšířením nebo stavbou nového mostu v těchto místech navíc vyvstává podle Kučery další problém. Lokalita pod Vyšehradem se totiž nachází na území Pražské památkové rezervace, zapsané na seznamu UNESCO. A to by do chystaného záměru mohlo výrazně zasáhnout.

"Přiznám se, že než stavět vedle druhý most, bych raději udělal širší repliku stávajícího nebo postavil most úplně nový. A dokonce jsem slyšel, že nová subtilnější konstrukce by mohla vizuálně podtrhnout krásu Vyšehradu," dodává Kučera.

 

Právě se děje

Další zprávy