Arch Vader: Projekt na Libeňský most je zastaralý. Rekonstrukce by nebyla dražší ani pomalejší

Petra Jansová Petra Jansová
Aktualizováno 24. 4. 2018 19:34
Rozhodnutí pražských radních podpořit zbourání Libeňského mostu vzbudilo rozhořčené diskuse mezi odbornou veřejností i lidmi na internetu. Negativně se k věci staví i kritik architektonických přešlapů Arch Vader z projektu Archwars. V rozhovoru pro Aktuálně.cz nebrání jen architektonickou kvalitu díla Pavla Janáka, ale oponuje i argumentům, že výstavba nového mostu bude rychlejší a levnější.
Foto: Ludvík Hradilek

Je podle vás zbourání Libeňského mostu tím nejrychlejším a nejlevnějším řešením?

Nemyslím si, že by to, co se momentálně děje, mělo něco společného s cenou a rychlostí. Vnímám to jako čistou politickou hru související s blížícími se volbami. Vedení města potřebuje Pražanům, kterým se rozkopala řada ulic a byl jim ztížen pohyb, ukázat, že umí udělat rychlé a levné rozhodnutí. Pokud ke zbourání dojde, pak to Libeňský most odnese za všechny chyby, kterých se lidé na magistrátu během své vlády dopustili. Kauzy kolem dopravní situace nebo rekonstrukce náplavek v jejich plné sezoně ukazují na naprosté nezkoordinování jakékoliv výstavby nebo rekonstrukce. Jednoduše jde o politickou hru, ve které není místo na argumenty protistrany.

Náměstek primátorky Petr Dolínek svoje doporučení - Libeňský most nahradit novým - rovněž opírá o názory odborníků. 

Ano, to je jeho expertní komise, která nebyla nikomu představena. Jediné, co já vím, je, že v ní zasedá autor Trojské lávky. O zbytku těchto odborníků nevím nic. Co když v ní je zástupce projekční kanceláře, která má zájem na tom, aby se stavěl nový most? A proč do ní nebyl přizván expert z Kloknerova ústavu (výzkumný ústav při ČVUT - pozn. red.)? Všechny tyto skutečnosti mi přijdou přinejmenším úsměvné.  

Jedním z argumentů, proč starý Janákův most zbourat, je i volání po nutnosti rozšíření. Vy ale tvrdíte, že to z dopravního hlediska není třeba. O jaké argumenty se opíráte?

Rozšíření mostu se opírá o koncepci ze 70. let, která počítala s tím, že východozápadní magistrála povede přes Holešovice, a proto se počítalo s mostem dálničního typu s dvěma pruhy pro automobily a jedním pro tramvaje. Každý, kdo po Libeňském mostě někdy v minulosti jel, ví, že provoz tam není tak silný a navíc vize magistrály v Holešovicích dávno neexistuje. Dokonce si myslím, že stávající most by mohl být ještě menší a stejně by současným dopravním požadavkům vyhovoval. 

Nový most by měl vzniknout podle již existujícího projektu. O jaký jde?

Tuším, že jde o projekt Pragoprojektu. A jestliže je na něj už vydané územní řízení, pak půjde o starší, tak pětiletou záležitost. 

Jaká jsou negativa tohoto projektu, kromě toho, že nevznikl na základě architektonické soutěže?

Každopádně bude dražší než rekonstrukce stávajícího mostu. Nový most bude širší, bude mít jiné výškové uspořádání a do celkových nákladů na výstavbu musíte započítat i finance související s navazujícími projekty. V okamžiku, kdy se bude rozšiřovat most, musí se přece rozšířit i nájezd. Pak si troufám tvrdit, že náklady překročí dvě miliardy korun. Zároveň si myslím, že jde o velmi zastaralý projekt, který zapadal do koncepce ze 70. let. Podle stávající dokumentace má být nový most rozepřen na stávajících pilířích, přestože ty jsou podle posudku Kloknerova ústavu ty nejvíc zanedbané. A ve finále bychom neměli opomíjet architektonickou výjimečnost současné podoby Libeňského mostu. 

V čem dalším kromě nižší ceny nebo zachování unikátního architektonického díla tkví pozitiva rekonstrukce?

Jsem si jistý, že v podmínkách, jak je známe, není vůbec zaručené, že by stavba nového mostu trvala kratší dobu než rekonstrukce. I když už je projekt schválený, což je časová úspora. Podívám-li se na realizaci větších dopravních staveb, jako byl například tunel Blanka, je jasné, že jde o další roky práce. Rozhodnutí, ke kterému dnes dospěli radní města a které možná potvrdí ve čtvrtek pražští zastupitelé, stejně Pražanům dá nový most minimálně za pět let. 

Podle nové zprávy je potřeba Libeňský most k dodržení dosavadní zatížení kompletně zrekonstruovat, nebo postavit nový most, říká Dolínek. | Video:
 

Právě se děje

před 1 hodinou

Albánii zasáhla dvě zemětřesení, zanechala po sobě 108 zraněných, nikdo nezemřel

Albánii v sobotu zasáhlo zemětřesení, jehož intenzitu seismologové stanovili na 5,8 stupně. Záchvěvy půdy byly cítit i v sousedních zemích, především v Černé Hoře, vyžádaly si 108 zraněných, kteří byli ošetřeni v nemocnicích v Tiraně a Drači. Nejsou hlášena žádná úmrtí. Epicentrum sobotního zemětřesení se nacházelo zhruba 30 kilometrů severně od města Drač (Durrës) u pobřeží blízko Mysu Rodon. Podle albánského geofyzikálního ústavu šlo o nejsilnější zemětřesení v Albánii za posledních 20 až 30 let. Obyvatele pak vyděsily další otřesy v noci ze soboty na neděli o síle 4,8 stupně. 

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Zemřel hoteliér, který se zasloužil o expanzi Hiltonu, bylo mu 91 let

Ve věku 91 let zemřel tento týden ve Spojených státech hotelový magnát William Barron Hilton, který rozšířil hotelové impérium založené jeho otcem. Informovala o tom agentura AP. Rodina Hiltonových oznámila, že Barron Hilton zemřel přirozenou smrtí ve čtvrtek ve svém domově v Los Angeles. Zůstalo po něm osm dětí a 15 vnoučat, mezi nimiž jsou i známé celebrity Paris a Nicky Hiltonovy. V rodinné firmě začal působit v 50. letech minulého století a dokázal ji dostat až na špičku hotelového průmyslu. V čele společnosti, která v současné době provozuje tisíce hotelů po celém světě včetně České republiky, stál 30 let.

Zdroj: ČTK
Další zprávy