Tam, kde jsou ostatní slepí, viděl nečekané. Vilém Reichmann psal básně fotoaparátem

Tam, kde jsou ostatní slepí, viděl nečekané. Vilém Reichmann psal básně fotoaparátem
Metamorfózy - Nástup, 1967
Kouzla - Kvetoucí rty, 1948
Metamorfózy - Filozof, 1956
Dvojice - Štičí, 1964 Zobrazit 39 fotografií
Foto: Vilém Reichmann / Archiv Miroslava Myšky / Moravská zemská knihovna v Brně / Se souhlasem k použití
Dan Poláček Magazín Dan Poláček, Magazín
30. 4. 2024 7:25
Tam, kde je člověk bez obrazotvornosti slepý, viděl Vilém Reichmann neuvěřitelné věci. Škrábanec na zdi, oprýskaný nátěr nebo obyčejný patník, dobrý leda coby zápisník pro procházející psy, to vše bylo pro brněnského fotografa téma, které dokázal rozpracovat v nečekaně poutavých souvislostech. Ponořte se do jeho poetických obrazů, které jsou k vidění na výstavě Každá věc je počátkem básně.

Krásu všedního okamžiku fotil hlavně v Brně, kde prožil většinu života. Úlovky fotografa, karikaturisty a imaginativního výtvarníka přináší retrospektivní výstava Moravské zemské knihovny. Proslavil se černobílými imaginativními snímky, založenými na poetice náhodných setkání, tvarových analogií či zvětšených detailů. Své dílo utvářel v cyklech, které celý život doplňoval. 

V jeho souborech najdeme třeba fotografie z válkou zdevastovaného města. Jak píše kurátorka Johana Kratochvíla, Reichmann se v něm projevuje jako vyzrálý lyrik. "Zničené, rozstřílené věci, povalující se dětské hračky, křídlo anděla, zbytky visícího Krista, to jsou válkou vyhřezlé vnitřnosti světa, představené v surreálné nahotě," píše znalec fotografova díla. 

Mezi 60. a 80. léty vznikají nejvýznamnější Reichmannova díla. "Rozšiřuje cyklus Kouzla, Opuštěná a vytváří rozsáhlý cyklus Metamorfózy," pokračuje kurátor Myška. "Jeho další, ve světové fotografii ojedinělý cyklus Agáve vychází z makrofotografie. Praskliny a škrábance do dužnatých listů se stávají figurativními i fantaskními obrazci. Reichmann vybírá detaily a ty umocňuje svým imaginativním přístupem."

Výstražné memento zkázy

"Podobně pracuje i na cyklu Makrotérie. Kotle s dehtem a sudy od téru jsou podkladem pro další makrofotografickou poetiku spojenou s přetvářením neživé abstrakce ve výtvarné podněty, " uvádí dále kurátor. "V Makrotériích se objevují tmavé ponuré abstraktní krajiny, nové podoby zvířat, celý cyklus na nás působí jako výstražné memento zkázy."

Fantaskní detaily jsou patrné v cyklu Tabulária, pro který jsou charakteristické praskliny zatřených výkladních skříní, dekolážované plakátovací plochy a oprýskané malby. Mezi další soubory patří Nezvalova Svratka, Dvojice nebo Grafogramy.

Podívejte se na díla Viléma Reichmanna v přiložené galerii nebo navštivte Moravskou zemskou knihovnu, kde si je můžete prohlédnout na vlastní oči. 

 

Právě se děje

Další zprávy