Krásu všedního okamžiku fotil hlavně v Brně, kde prožil většinu života. Úlovky fotografa, karikaturisty a imaginativního výtvarníka přináší retrospektivní výstava Moravské zemské knihovny. Proslavil se černobílými imaginativními snímky, založenými na poetice náhodných setkání, tvarových analogií či zvětšených detailů. Své dílo utvářel v cyklech, které celý život doplňoval.
V jeho souborech najdeme třeba fotografie z válkou zdevastovaného města. Jak píše kurátorka Johana Kratochvíla, Reichmann se v něm projevuje jako vyzrálý lyrik. "Zničené, rozstřílené věci, povalující se dětské hračky, křídlo anděla, zbytky visícího Krista, to jsou válkou vyhřezlé vnitřnosti světa, představené v surreálné nahotě," píše znalec fotografova díla.
Mezi 60. a 80. léty vznikají nejvýznamnější Reichmannova díla. "Rozšiřuje cyklus Kouzla, Opuštěná a vytváří rozsáhlý cyklus Metamorfózy," pokračuje kurátor Myška. "Jeho další, ve světové fotografii ojedinělý cyklus Agáve vychází z makrofotografie. Praskliny a škrábance do dužnatých listů se stávají figurativními i fantaskními obrazci. Reichmann vybírá detaily a ty umocňuje svým imaginativním přístupem."
Výstražné memento zkázy
"Podobně pracuje i na cyklu Makrotérie. Kotle s dehtem a sudy od téru jsou podkladem pro další makrofotografickou poetiku spojenou s přetvářením neživé abstrakce ve výtvarné podněty, " uvádí dále kurátor. "V Makrotériích se objevují tmavé ponuré abstraktní krajiny, nové podoby zvířat, celý cyklus na nás působí jako výstražné memento zkázy."
Fantaskní detaily jsou patrné v cyklu Tabulária, pro který jsou charakteristické praskliny zatřených výkladních skříní, dekolážované plakátovací plochy a oprýskané malby. Mezi další soubory patří Nezvalova Svratka, Dvojice nebo Grafogramy.
Podívejte se na díla Viléma Reichmanna v přiložené galerii nebo navštivte Moravskou zemskou knihovnu, kde si je můžete prohlédnout na vlastní oči.