Naši předkové se s neandertálci nekřížili, tvrdí vědci

Karel Dolejší
14. 8. 2008 9:27
Neandertálci byla malá, izolovaná skupina
Z kosti člověka neandrtálského izolují vědci jeho genom
Z kosti člověka neandrtálského izolují vědci jeho genom | Foto: Reuters

Praha/Lipsko (Ekolist) - Vědci přinesli další důkaz o tom, že neandertálci ve vývojové řadě nepatří mezi naše přímé předchůdce. S našimi předky se podle všeho nikdy nekřížili.

Studie, o níž informuje srpnové vydání časopisu Cell, obsahuje kompletní popis takzvaného mitochondriálního genomu získaného z kosti neandertálce, která je stará 38 tisíc let.

A podle odborníků  se mitochondrie neandertálce od mitochondrie dnešního člověka liší natolik, že úvahy o možném křížení obou druhů hominidů na konci doby ledové jsou jen velmi nepravděpodobné.

"Poprvé jsme sestavili sekvenci prastaré DNA, která je v zásadě bez chyby," vysvětlil Richard Green z německého Institutu Maxe Plancka pro evoluční antropologii.

Kompletní gen neandertálce

Německý vědecký tým teď hodlá pokračovat v rekonstrukci kompletního genomu buněčného jádra neandertálce.

Čtěte také: Antarktida se kdysi podobala Sibiři. Než úplně zmrzla

Dosud se podařilo získat 35 téměř kompletních sad mitochondriálního genomu obsahujících 13 genů kódujících proteiny.

To umožňuje vyloučit z výzkumu rozdíly mezi genomy obou druhů, vzniklé poškozením degradované fosilní DNA neandertálce, a určit skutečné vývojové změny.

Ačkoliv je ověřeno, že neandertálci byli hominidy nejblíže příbuznými dnešnímu člověku, jejich přesný vztah byl dosud nejasný. A to právě kvůli sporům, zda se neandertálci s lidmi křížili, nebo ne.

Teď to ale vypadá, že poslední společný předek obou hominidů žil někdy před 800 až 520 tisíci lety.

Nikdo z nás pravděpodobně neměl za předka neandrtálce (ilustrační foto)
Nikdo z nás pravděpodobně neměl za předka neandrtálce (ilustrační foto) | Foto: Aktuálně.cz

Jeden ze získaných proteinů, známý jako COX-2, ukazuje, že po oddělení obou druhů docházelo v překvapujícím měřítku k substitucím aminokyselin. Vědci však zatím nevědí, co to přesně znamená.

Čtěte také: Za vymření pravěkých druhů mohl člověk, ne klima

Malá, izolovaná populace z Evropy

Výzkum nicméně naznačuje, že neandertálci patrně prodělali jen málo obecných vývojových změn, zato však řadu takových, které vedly k proměně stavebních bloků proteinových aminokyselin.

Jedno z možných vysvětlení poukazuje na malou populaci, která je obecně méně odolná vůči mutacím a dochází v ní k rychlejší proměně genomu.

"Většinou se tvrdí, že před 40 tisíci lety žilo v Evropě jenom několik tisíc neandertálců," říká spoluautor studie Johannes Krause.

Evropa je mnohem menší než Afrika, kde se vyvinul Homo sapiens sapiens. Neandertálci navíc čelili opakovanému zaledňování, které je izolovalo a současně zhoršovalo jejich životní podmínky.

Více z Ekolistu:

před 2 hodinami

České basketbalistky zahájily boje o ME výhrou v Itálii

České basketbalistky vstoupily do kvalifikace o postup na mistrovství Evropy 2021 vítězstvím 62:52 na palubovce favorita skupiny Itálie. Další zápas čeká výběr trenéra Štefana Svitka v neděli, kdy v pražské hale Královka nastoupí proti Rumunsku.

Nejlepší střelkyní hostujícího celku byla v Cagliari s 15 body Julia Reisingerová, 11 bodů přidala Kia Vaughnová a český tým tak úspěšně vykročil za čtrnáctou účastí na mistrovství Evropy za sebou. Na šampionát postoupí vítězové devíti kvalifikačních skupin a pět nejlepších celků z druhých míst.

Kvalifikace basketbalistek o postup na mistrovství Evropy 2021 - skupina D:

Itálie - ČR 52:62 (19:16, 29:33, 41:44)

Nejvíce bodů: Zandalasiniová 16, Dottová 13, Bestagnová 10 - Reisingerová 15, Vaughnová 11, Elhotová 9. Fauly: 14:16. Trestné hody: 13/6 - 8/7. Trojky: 4:3. Doskoky: 35:47.

Rumunsko - Dánsko 70:55 (39:29).