Naši předkové se s neandertálci nekřížili, tvrdí vědci

Karel Dolejší
14. 8. 2008 9:27
Neandertálci byla malá, izolovaná skupina
Z kosti člověka neandrtálského izolují vědci jeho genom
Z kosti člověka neandrtálského izolují vědci jeho genom | Foto: Reuters

Praha/Lipsko (Ekolist) - Vědci přinesli další důkaz o tom, že neandertálci ve vývojové řadě nepatří mezi naše přímé předchůdce. S našimi předky se podle všeho nikdy nekřížili.

Studie, o níž informuje srpnové vydání časopisu Cell, obsahuje kompletní popis takzvaného mitochondriálního genomu získaného z kosti neandertálce, která je stará 38 tisíc let.

A podle odborníků  se mitochondrie neandertálce od mitochondrie dnešního člověka liší natolik, že úvahy o možném křížení obou druhů hominidů na konci doby ledové jsou jen velmi nepravděpodobné.

"Poprvé jsme sestavili sekvenci prastaré DNA, která je v zásadě bez chyby," vysvětlil Richard Green z německého Institutu Maxe Plancka pro evoluční antropologii.

Kompletní gen neandertálce

Německý vědecký tým teď hodlá pokračovat v rekonstrukci kompletního genomu buněčného jádra neandertálce.

Čtěte také: Antarktida se kdysi podobala Sibiři. Než úplně zmrzla

Dosud se podařilo získat 35 téměř kompletních sad mitochondriálního genomu obsahujících 13 genů kódujících proteiny.

To umožňuje vyloučit z výzkumu rozdíly mezi genomy obou druhů, vzniklé poškozením degradované fosilní DNA neandertálce, a určit skutečné vývojové změny.

Ačkoliv je ověřeno, že neandertálci byli hominidy nejblíže příbuznými dnešnímu člověku, jejich přesný vztah byl dosud nejasný. A to právě kvůli sporům, zda se neandertálci s lidmi křížili, nebo ne.

Teď to ale vypadá, že poslední společný předek obou hominidů žil někdy před 800 až 520 tisíci lety.

Nikdo z nás pravděpodobně neměl za předka neandrtálce (ilustrační foto)
Nikdo z nás pravděpodobně neměl za předka neandrtálce (ilustrační foto) | Foto: Aktuálně.cz

Jeden ze získaných proteinů, známý jako COX-2, ukazuje, že po oddělení obou druhů docházelo v překvapujícím měřítku k substitucím aminokyselin. Vědci však zatím nevědí, co to přesně znamená.

Čtěte také: Za vymření pravěkých druhů mohl člověk, ne klima

Malá, izolovaná populace z Evropy

Výzkum nicméně naznačuje, že neandertálci patrně prodělali jen málo obecných vývojových změn, zato však řadu takových, které vedly k proměně stavebních bloků proteinových aminokyselin.

Jedno z možných vysvětlení poukazuje na malou populaci, která je obecně méně odolná vůči mutacím a dochází v ní k rychlejší proměně genomu.

"Většinou se tvrdí, že před 40 tisíci lety žilo v Evropě jenom několik tisíc neandertálců," říká spoluautor studie Johannes Krause.

Evropa je mnohem menší než Afrika, kde se vyvinul Homo sapiens sapiens. Neandertálci navíc čelili opakovanému zaledňování, které je izolovalo a současně zhoršovalo jejich životní podmínky.

Více z Ekolistu:

Trump propustil Albrightovou a další z poradního orgánu Pentagonu

Americký prezident Donald Trump pokračuje necelé dva měsíce před koncem svého mandátu v personálních změnách na ministerstvu obrany. Podle zdrojů časopisu Foreign Policy zbavil funkce několik vysoce postavených činitelů z Odboru obranné politiky (DPB), což je externí poradní orgán ministerstva. Mezi nimi byla například Madeleine Albrightová, česká rodačka, jež byla první ženou, která stála v čele americké diplomacie v letech 1997 až 2001. Zprávy o personálních změnách následně potvrdilo i ministerstvo.

před 2 hodinami

Policisté zajistili na několika místech miliony korun v hotovosti patřící bývalému místopředsedovi Fotbalové asociace ČR Romanu Berbrovi. Uvedla to dnes Česká televize. Kriminalisté také zjistili, že Berbr ovládá společnost Lugas Corporation na Seychelských ostrovech, přes niž může řídit i své podnikání v Česku. I proto soud rozhodl, že zůstane ve vazbě.

"Kapitál této společnosti (na Seychelských ostrovech) dle rejstříku dosahuje výše 100.000 dolarů a je rozdělen do akcií, jichž je obviněný držitelem," citovala Česká televize z vazebního návrhu Vrchního státního zastupitelství v Praze.

Peníze i investiční drahé kovy objevili policisté při razii v Berbrově bankovní bezpečnostní schránce. Bankovky našli také v jeho kanceláři v budově Plzeňského fotbalového svazu, v jehož čele Berbr stál. Další hotovost zabavili podle České televize v trezoru vedeném na jeho dceru.

Do vazby fotbalového funkcionáře, který je jedním z 20 obviněných v kauze údajného ovlivňování výsledků zápasů druhé a třetí fotbalové ligy, poslal v říjnu Obvodní soud pro Prahu 6. Proti rozhodnutí Berbr podal stížnost, které minulý týden odvolací pražský městský soud nevyhověl.