Na výstavě v japonské galerii propukl takový zmatek, že na místě zasahovala policie. Expozice, z níž bylo návštěvníkům dovoleno vzít si vystavená díla domů, byla podle organizátorů experimentem, který měl změnit vztah mezi umělci a veřejností, vysvětluje Tota Hasegawa, který stál u zrodu projektu.
Možnost ukrást předměty je příležitostí k tomu, aby na výstavu přišlo více lidí a aby z toho měli radost, tvrdí umělkyně Minori Muratová, která vystavovala peněženky s penězi a roztrhané kreditní karty.
Japonci nemají ve zvyku přestupovat zákazy a v zemi je jen velmi nízká kriminalita. Ostatně někteří lupiči se na výstavě chovali jako gentlemani, soudí Tota Hasegawa. A důkaz? "Když jeden z návštěvníků ztratil tašku s peněženkou, někdo ji sebral a předal někomu z organizátorů. Taška byla navrácena svému majiteli," zdůrazňuje.
Pár hodin poté, co byla výstava rozebrána, se několik předmětů z ní ocitlo v internetových dražbách, za cenu dosahující někdy až 100 tisíc jenů (21 tisíc korun).
Pětatřicetiletá inženýrka Juka Jamaučiová přišla na výstavu právě v době, kdy již ostatní odcházeli se svou kořistí. "Už dlouho jsem neviděla tolik lidí pohromadě," říká. Většina obyvatel Tokia se totiž nyní vyhýbá velkým shlukům lidí ze strachu, aby se nenakazili covidem-19.
Mladá žena se musela spokojit se skromným úlovkem: kleštěmi, které pravděpodobně sloužily k pověšení některého artefaktu. "Našla jsem je na zemi, tak jsem si je vzala na památku," říká se smíchem.