Izraelský ministr dopravy Jisrael Kac navrhl pojmenovat stanici podzemní dráhy v Jeruzalémě po americkém prezidentovi Donaldu Trumpovi na počest jeho nedávného rozhodnutí uznat Jeruzalém za hlavní město Izraele.
Izraelský ministr dopravy nově navrhl prodloužit nynější rozestavěnou vysokorychlostní železnici z Tel Avivu do Jeruzaléma až do Starého Města. Podzemní stanici by měla i poblíž Zdi nářků. Podle Kace by se právě ta mohla jmenovat po Trumpovi - její výstavba však zatím není schválená.
Kontroverzní návrh podle deníku The Times of Israel zřejmě vyvolá kritické reakce. Mluvčí ministra dopravy nicméně vyjádřil přesvědčení, že návrh přes opozici projde a bude schválen už napřesrok.
"Zeď nářků je nejposvátnější místo Židů. Rozhodl jsem proto dát stanici, která bude nejblíže k tomuto místu, jméno po americkém prezidentovi Donaldu Trumpovi za jeho statečné a historické rozhodnutí uznat Jeruzalém za hlavní město Izraele," uvedl Kac, který je ministrem dopravy a zároveň ministrem zodpovědným za tajné služby.
Trump svým rozhodnutím vyvolal bouřlivé protesty Palestinců, kteří Jeruzalém rovněž chtějí za své hlavní město. Jeho krok odsoudili muslimové, západní země i OSN. Podle nich ohrozil bezpečnost regionu a pohřbil dosavadní úsilí v jednání o míru mezi Izraelem a Palestinci.
Kacův plán prodloužení podzemní dráhy pod historické Staré Město ale vzbudí podle deníku The Times of Israel kritiku i ze strany politické opozice a archeologů. Kontroverze vzbudí fakt, že by se tunel měl hloubit v místě, které je posvátné pro několik náboženství a nachází se v něm řada historických památek.
Realizace projektu vysokorychlostní železnice z Tel Avivu do Jeruzaléma, který má přijít odhadem na 1,8 miliardy dolarů (asi 40 miliard korun), začala v roce 2001. Spojení mezi městy by se mělo zkrátit z asi 80 minut na necelou půlhodinu, vlaky tam mají jezdit rychlostí až 160 kilometrů za hodinu, a to v patnáctiminutových intervalech.
Výstavba železniční trati měla být původně hotova už letos, začátek oficiálního provozu byl naplánován na duben 2018. Podle deníku The Times of Israel se však realizace projektu opozdí - možná až o dva roky.
Ministr dopravy Kac proslul už dříve několika ambiciózními, leč kontroverzními nápady. Například loni navrhl výstavbu umělého ostrova u pobřeží Pásma Gazy, čímž chtěl vylepšit ekonomickou situaci této oblasti ovládané radikálním hnutím Hamás.
Letos přišel s nápadem železničního spojení s Jordánskem a Saúdskou Arábií. Izrael přitom vedl v minulosti několik válek s arabskými zeměmi a mírovou smlouvu má jen s Egyptem a Jordánskem.
Video: Máme právo si vybrat hlavní město, říká izraelský velvyslanec