Řadu českých zákazníků rozlítil model černé pleti, propagující oblečení v pondělním letáku hypermarketu Lidl.
Kauza si už žije na sociálních sítích vlastním životem. Navrch mají ti, kdo se baví na účet diskutujících, které v dnešní multikulturní době "šokoval" černoch v letáku a nekorektními odsudky "hájí české zájmy".
Ještě se ukáže, že ten černoch je ze Sudet a má rád Havla. To bude vrchol.
— Jiří Padevět (@padevetjiri) January 4, 2017
Mě třeba černoši na létacích Lidlu nijak nepobuřují, ale že mají ceny v arabských číslicích to je přece jen trošku moc.
— Václav Ágh (@VaclavAgh) January 4, 2017
Ti, kteří se podivují, co vadí Čechům na muži černé pleti, namítají, že to by pak nemohl uvádět zprávy na Nově ani Rey Koranteng a Zlatá tretra by jako hlavní hvězdu nemohla zvát Usaina Bolta. Někteří také přemýšlí, jak by vypadala česká kniha o dějinách jazzu.
Počkejte, jak moc se sníží sledovanost TV Nova, až slušným Čechům dojde, že Koranteng je černoch.
— Jiří Bejček (@georgebejcek) January 4, 2017
To už sem nesmí ani černoši?
— Darina Vymětalíková (@darina_vymetali) January 4, 2017
A už to ví pořadatelé Zlaté tretry?
Aby včas řekli Boltovi
A pozvali nějakýho modroočka,co to zaběhne za 13s😀
Parodií se dočkal i samotný pondělní leták Lidlu, ať již s rasisticky zaměřenými produkty pro "opravdové Čechy", s "klasicky středoevropským" modelem či s Dominikem Ferim.
.@hnuti_nevim: „LIDL neví, jak lépe se zavděčit českým zákazníkům.“ pic.twitter.com/TyhR8NpoYH
— The Student Times (@TheStudentTimes) January 4, 2017
Čechy v #Lidl chceme.
— petraretra (@petra_retra) January 4, 2017
obr. via @JTBcz / Tri Vial pic.twitter.com/Ir1TEKOLLH
Marketingoví specialisté i část veřejnosti oceňují, jak profesionálně Lidl odpověděl. "Milí zákazníci, vzhledem ke skutečnosti, že Česká republika je součástí Evropy, ve které žijí lidé různých národností i různé barvy pleti, považujeme modelky a modely v našich reklamních letácích za naprosto v pořádku," zní oficiální stanovisko řetězce.
"Odpověď Lidlu byla svým způsobem unikátní, odvážil se jít dál než jiné firmy," řekla v rozhovoru pro DVTV odbornice na komunikaci na sociálních sítích Eliška Vyhnánková. "Tahle odpověď byla hezky hraniční. Stačilo slovo špatně a už se to mohlo zvrhnout v průšvih. Proto se firmy bojí jít až k těmto hranicím a často raději nereagují vůbec," dodala.
Postoj Lidlu oceňují i někteří uživatelé sociálních sítí.
Díky Lidle, jsme s tebou! pic.twitter.com/BXFfUgh3K4
— Michal Tomeš (@Tomemic) January 4, 2017
Na kauzu reagoval také internetový obchod Alza.cz a nabízí jen tento den digitální album Karla Černocha za jednu korunu.
Prý někomu vadí v reklamních letácích černoši? Nám tedy ne. A jako důkaz, že nejsme rasisti, vám dáme album Karla Černocha za symbolickou korunu. ❤️ bit.ly/Černoch_za_korunu ❤️
Zveřejnil(a) Alza.cz dne 04. Leden 2017