Jedná se o obměněný a rozšířený projekt Industria, jež byl roku 2005 k vidění v pražské Galerii Rudolfinum, vysvětluje ředitelka příbramské galerie Magda Danel.
Fotografie pocházejí z období, kdy se spousta továren dostala do špatné ekonomické situace a hrozil jim krach. Monumentální architektura liduprázdných fabrik na snímcích evokuje vyprázdněný prostor sakrálních staveb, opuštěné stroje zase připomenou měsíční krajinu.
Devětapadesátiletého Václava Jiráska těžký průmysl vždy vizuálně fascinoval. Měl prarodiče v Havířově a na střední školu v Brně jezdil vlakem společně s dělníky. "Jsem z generace, která před revolucí vyrůstala na tom, že těžký průmysl je jádrem nebo páteří socialismu, neustále se o tom mluvilo zářnými slovy," vzpomíná.
Počátkem nového tisíciletí se rozjel po republice a snažil se zachytit situaci ve významných podnicích. Fotil například v bývalé ČKD Blansko, Poldi Kladno nebo v Třineckých a Vítkovických železárnách. Navštívil jak podniky, které ještě fungovaly, tak už zcela opuštěné továrny.
Projekt vznikal v letech 2004 a 2005, z mnoha barevných snímků jich autoři původní výstavy vybrali pětasedmdesátku. Současná přehlídka v Příbrami je rozsáhlejší, zahrnuje 206 fotografií.
Jirásek musel v některých případech navázat užší vztah s dělníky, které chtěl portrétovat. Zachytil černé tváře horníků i dělníky s rouškami. Fotografoval také tovární zátiší s předměty, jimiž si lidé snažili zlepšit pracovní prostředí.
Václav Jirásek se narodil roku 1965 v Karviné, absolvoval obor užitá grafika na Střední uměleckoprůmyslové škole v Brně u Dalibora Chatrného a obor malba na Akademii výtvarných umění v Praze. V letech 1989 až 1993 byl členem umělecké skupiny Bratrstvo, se kterou vystavoval anonymně.
Ve fotografii je samouk. Působil jako pedagog na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze. Jeho díla se dnes nacházejí ve sbírkách pražského Uměleckoprůmyslového musea, Moravské galerie v Brně, pařížského Centre Georges Pompidou či amerického The Art Institute of Chicago.