Zemřel průkopník videoartu Woody Vašulka, slavný emigrant od 60. let žil v USA

ČTK Kultura ČTK, Kultura
22. 12. 2019 14:45
Ve věku 82 let v pátek v americkém Santa Fe zemřel spoluzakladatel elektronického audiovizuálního umění a videoartu Bohuslav Woody Vašulka. Potvrdil to Tomáš Ruller, předseda spolku Vašulka Kitchen Brno. Ten mapuje a připomíná tvorbu brněnského rodáka Vašulky a jeho islandské manželky Steiny i jejich vliv na nejmladší generaci umělců.
Bohuslav Woody Vašulka na archivním snímku z října 2015.
Bohuslav Woody Vašulka na archivním snímku z října 2015. | Foto: ČTK

"Je to ztráta nejen pro české současné umění, ale i pro světové. Byl jednou z mála světových osobností umění, která pocházela odtud," řekl Ruller.

Bohuslav Woody Vašulka s manželkou Steinou v Brně.
Bohuslav Woody Vašulka s manželkou Steinou v Brně. | Foto: ČTK

"Podobných osobností, které formovaly světové umění a přitom měly své kořeny u nás, nemá česká kultura mnoho," napsal o Vašulkovi před osmi lety v Lidových novinách kunsthistorik a kurátor Tomáš Pospiszyl, podle nějž se bez Vašulky neobejde žádná encyklopedie umění 20. století.

Bohuslav Vašulka, později známý pod křestním jménem Woody, se narodil roku 1937 v Brně-Slatině. Vystudoval strojní inženýrství v Brně a poté pokračoval na pražské FAMU, kde absolvoval obor filmové a televizní dokumentaristiky. Když vzpomínal na svá první léta, vybavoval si, jak formativní pro něj bylo po válce prozkoumávat všudypřítomný vojenský šrot.

Na FAMU vytvořil několik krátkých filmů. Také se ale seznámil s islandskou houslistkou Steinou, která toho času pobývala na koleji v Hradební ulici. Roku 1964 se v Praze vzali a rok nato odešli, nejprve na Island a vzápětí do New Yorku.

Tam s pomocí oscilátorů, syntezátorů, kolorizérů či různých optických zařízení začali zkoumat umělecký potenciál elektronických audiovizuálních médií a věnovali se možnostem interakce mezi člověkem a technologiemi. "Někdy si prohazovali zkušenosti - Woody pracoval se zvukem, Steina s obrazem," popsal kunsthistorik Pospiszyl.

Jedním z tvůrčích impulzů pro ně byla přehlídka televizního umění, kterou spatřili v roce 1969.

The Vasulkas, jak si říkali, rovněž patřili k prvním, kdo používali přenosnou kameru Sony, která se toho času objevila na trhu. Umožňovala bezprostřední dokumentování běžného života i umění a zahájila dobu experimentování s technologií videa.

Společné dílo manželů Vašulkových Golden Voyage z roku 1973. | Video: Electronic Arts Intermix

K ústředním tématům Vašulkových patřil vztah mezi obrazem a zvukem, který závisí na možnostech převodu mezi vizuálními a audio signály. "Podílel se například na projektech spojujících experimentální film, elektronickou hudbu, multimediální performance a politický aktivismus," napsaly o něm Hospodářské noviny.

Roku 1971 v New Yorku Vašulkovi ještě s Andym Mannickem založili slavné studio The Electronic Kitchen, jež se stalo jedním z nejvýznamnějších středisek nezávislého elektronického umění.

Bohuslav Woody Vašulka.
Bohuslav Woody Vašulka. | Foto: ČTK

Toho času se také Vašulka přátelil s obdobně smýšlejícím Andym Warholem. "Andy se tvářil, jakoby nic, ale pak je potrestal. Všecky je nechal v místnosti, kde se museli tři hodiny dívat na nějaký pornografický film," vzpomínal Vašulka, který byl Warholovým newyorským sousedem, v knize nazvané Andy Warhol a Československo.

Výzkumné experimentální práci se Vašulkovi později věnovali na univerzitě v Buffalu, kde vyučovali video. Později se usadili v Santa Fe v Novém Mexiku, kde žili doteď. Důležitá byla i jejich role coby spoluautorů analogových i digitálních audiovizuálních nástrojů, na kterých stejně jako na doprovodném softwaru pracovali s vědci a inženýry.

Podle Tomáše Rullera Vašulka v tuzemsku není patřičně doceněný, i proto v Brně loni vzniklo Centrum umění nových médií, které nese jméno manželů Vašulkových. Cílem instituce je mapovat a připomínat jejich tvorbu a zároveň inspirovat současné umělce.

Centrum získalo vybraná díla a část digitálního archivu Vašulkových s množstvím dokladů nejen o jejich tvorbě, ale obecně o světovém umění nových technologií a jeho vývoji. Centrum tvoří studovna a dvě expoziční místnosti, zázemí našlo v Domě umění města Brna.

Vašulkův film Art of Memory pochází roku 1987. | Video: The Vasulkas

Vašulka o sobě při otevření centra hovořil jako o člověku, který už proměnám světa příliš nerozumí a vlastní tvorba z minulých dekád se mu zdá vzdálená. Zdůraznil ale význam své manželky jako umělkyně.

Steina Vašulková zase zmínila sentimentální vztah obou manželů k Brnu - tam našli vnímavé publikum a při někdejším působení na fakultě výtvarných umění i talentované studenty.

Woody Vašulka roku 2011 obdržel čestný doktorát Akademie múzických umění v Praze. "V oblasti současného vizuálního umění je to nejúspěšnější žijící Čech, tvůrce s naprosto zásadním vlivem na světový videoart," konstatoval tehdy Miloš Vojtěchovský, odborný asistent z Centra audiovizuálních studií FAMU, který už v roce 1997 připravil výstavu Vašulkových v pražské Národní galerii.

Před třemi roky Vašulka na hradě Špilberk vystavoval velkoplošné tisky, videoprojekce i interaktivní práce. Jedním ze středobodů přehlídky nazvané Mystery of Memory byla jedna interaktivní multimediální instalace z opusu Brotherhood/Bratrství.

Předloni zase Moravská galerie na počest Vašulkových osmdesátin připravila speciální poctu v Pražákově paláci. Jednalo se o jinou instalaci jménem Light Revisited - Noisefields, jedno z autorových nejznámějších a také divácky nejpřitažlivějších děl.

Vašulka v minulosti vystavoval v mnoha významných institucích včetně Muzea moderních umění v San Francisku nebo InterCommunication Center v Tokiu.

S Pražany se rozloučil v roce 2015, kdy na jeho počest v klubu Reduta vystoupili jazzový kontrabasista Miroslav Vitouš a saxofonista Jiří Stivín, Vašulkův kamarád a kolega z pražské FAMU. Večer začal projekcí Vašulkova filmu Art of Memory z 80. let a vyvrcholil jazzovou improvizací Stivína s Vitoušem, jak popsaly Hospodářské noviny.

Vašulkovu tvorbu důkladně mapuje také monografie Dialog s démony nástrojů, kterou o jeho životě a tvorbě napsala Lenka Dolanová.

 

Právě se děje

před 2 hodinami

U Tábora objevili veterináři ohnisko ptačí chřipky v malochovu drůbeže

Na Táborsku se potvrdilo první ohnisko ptačí chřipky v malochovu drůbeže. V chovu v obci Dlouhá Lhota bylo asi 30 ptáků, polovina během dvou dnů uhynula. Nákazu do chovu nejspíš zavlekly divoké kachny z blízkého rybníka, řekl v pátek mluvčí Státní veterinární správy (SVS) Petr Vorlíček.

Veterináři u uhynulé drůbeže potvrdili subtyp choroby H5N8, stejně jako u čtvrtečního případu uhynulých divokých labutí na Písecku.

Zbytek drůbeže v chovu bude utracen, veterináři vytyčí kolem chovu tříkilometrové a desetikilometrové pásmo, kde zavedou mimořádná opatření, například ohledně přepravy drůbeže. Viry ptačí chřipky jsou běžné u volně žijících ptáků a přenášejí se zejména trusem, který kontaminuje vodu nebo krmivo chovaných ptáků. Subtyp H5N8 je nebezpečný pro ptáky, lidem neublíží.

Zdroj: ČTK
Další zprávy