Praha - Příběh Milady Horákové a hlavně vykonstruovaného soudního procesu, ve kterém byla v roce 1950 odsouzena k smrti, se podruhé dostává na divadelní prkna. V komorním Kolowratu má ve středu premiéru opera Zítra se bude...
Autorem hudby je Aleš Březina, libreto napsal společně s režisérem Jiřím Nekvasilem. Hlavní roli ztvární Soňa Červená - autoři jí psali dílo "na tělo a hlas" jako ženě, která sama zažila komunistickou persekuci.
Její manžel uprchl na Západ, ona byla vyslýchána, její matka byla zatčena a po několika dnech na Pankráci zemřela. Červená pak odešla přes východní Berlín; stala se z ní úspěšná zpěvačka, která spolupracovala kupříkladu s Robertem Wilsonem.
"Osud Milady Horákové je naprosto ojedinělý ve svém poselství - a až uhrančivý svou zrůdností v podobě inscenovaného soudního procesu," říká Březina.
Podle šéfa opery ND Jiřího Heřmana není "hlavní postavou opery" národněsocialistická politička, ale právě proces proti ní. Soňa Červená bude divákům jeho průvodcem - chvílemi bude Miladou Horákovou, jindy prokurátorem či komentátorem.
Zpěvačku a herečku doprovodí kontratenorista Jan Mikušek, Kühnův dětský sbor, komorní sbor Canti di Praga a instrumentální soubor o šesti nástrojích PurPur. Nastudování se ujal dirigent Marko Ivanović.
Autoři vycházeli z autentického materiálu, studovali rozhlasové a televizní záznamy, přepisy výslechu i reference v dobovém tisku. Oba zdůrazňují pokoru a smířlivost Milady Horákové versus hysterii a nevzdělanost prokurátorů a celé soudní mašinérie.
Podle Březiny byl celý proces vědomě budován právě jako divadelní inscenace, využívající všech možností tehdejších masmédií s cílem zastrašit a násilně sjednotit "pracující lid".
Party prokurátorů přednesou dětští zpěváci-pionýři, během opery-procesu zazní rovněž texty Jana Vodňanského a Jana Zábrany a v pozměněné podobě i proslulý dobový písňový text Pavla Kohouta, který byl také inspirací k názvu opery.
Tvůrci zhudebnili i dopis, který napsala Milada Horáková na rozloučenou a který byl adresátům zatajen a předán až v roce 1990.
Březina už pro Soňu Červenou vytvořil melodram A-ha! - na text jednoho z autorů kabaretu Červená sedma, který založil otec zpěvačky.
Soudní proces zpracoval Karel Steigerwald do hry Horáková-Gottwald, která se donedávna hrála v ještě nerekonstruované LaFabrice. Už před dvěma lety zrekonstruoval filmař Martin Vadas sedmihodinový filmový záznam z procesu.
Další reprízy se uskuteční 14. dubna, poté 20. a 24. dubna. Květnové termíny jsou naplánované na 6. a 13. toho měsíce.