Nahota, dotek, umění. Když výstavy provokují a návštěvník je vtažen do hry

Jaroslav Totušek
20. 8. 2025 9:30
Probíhající výstava ve Stuttgartu přišla s neobvyklou výzvou, kdy je vstup povolen pouze nahým návštěvníkům, což vzápětí rozvířilo otázky o osobním prostoru, intimitě a společenských normách. Umění posouvá hranice zkušenosti, ať pomocí fyzické blízkosti nahých modelů nebo performativní konfrontace s publikem. Přinášíme přehled šesti výstav a projektů, které rovněž výrazně rezonovaly společností.
Marina Abramovićová - Performance Rhytm 0
Marina Abramovićová - Performance Rhytm 0 | Foto: Wikimedia Commons

Rhythm 0 (1974)

Marina Abramovićová do třetice. Performance Rhythm 0 z roku 1974 zůstává jedním z nejdrásavějších děl této performerky. Umělkyně se postavila na jeviště a nechala na stole 72 předmětů, od květin a peří až po nůž a pistoli, s instrukcí, že diváci mohou s její osobou nakládat, jak chtějí. Během šesti hodin se z původně klidné interakce vyvinulo napětí, strach a agresivita. Abramovićová se stala předmětem rozhodnutí publika, fyzicky i psychicky. Performance ukázala, jak daleko může dojít lidská zvědavost a mocenské chování, když je před člověkem naprostá pasivita, nebrání mu doslova nic. Tato akce zároveň otevřela zásadní otázky o hranicích umění, odpovědnosti a etiky. Abramovićová riskovala své tělo a bezpečí, aby zdůraznila křehkost a zranitelnost, ale také sílu sdíleného prostoru a lidské interakce.

 
Mohlo by vás zajímat

Právě se děje

Další zprávy