Nahota, dotek, umění. Když výstavy provokují a návštěvník je vtažen do hry

Jaroslav Totušek
20. 8. 2025 9:30
Probíhající výstava ve Stuttgartu přišla s neobvyklou výzvou, kdy je vstup povolen pouze nahým návštěvníkům, což vzápětí rozvířilo otázky o osobním prostoru, intimitě a společenských normách. Umění posouvá hranice zkušenosti, ať pomocí fyzické blízkosti nahých modelů nebo performativní konfrontace s publikem. Přinášíme přehled šesti výstav a projektů, které rovněž výrazně rezonovaly společností.
Performance Seebed.
Performance Seebed. | Foto: Wikimedia Commons

Seebed (1972)

V roce 1972 americký umělec Vito Acconci představil performanci, která posunula hranice intimity a interakce s publikem na zcela novou úroveň. Umělec se ukryl pod pódiem galerie a během návštěv veřejnosti masturboval, zatímco jeho skryté akce diváci nevědomky sledovali. Performance zkoumala vztah mezi veřejným a soukromým prostorem, hranicemi souhlasu s voyeurismem a vyvolala bouřlivé reakce, jak emocionální, tak etické. Tento akt provokoval k přehodnocení role diváka v umění a evokoval otázku, co všechno lze ještě považovat za součást uměleckého díla.

 
Mohlo by vás zajímat

Právě se děje

Další zprávy