Praha - Divadlo Ta Fantastika oznámilo, že rozprodává rekvizity a kostýmy a po sedmnácti letech končí minimálně načas s muzikálovou produkcí. Nejde však o uzavření divadla z finančních důvodů, jak ve čtvrtek informovala některá média, ale o protestní gesti proti dotační politice Prahy.
Majitelé divadla Bílá a Julius Hirsch se s jeho uměleckým ředitelem a producentem Petrem Kratochvílem (dříve dalším spolumajitelem) dohodli, že počkají na definitivní rozhodnutí Evropské unie o dotacích soukromým subjektům a na definitivní výsledek soudní pře o dotace s pražským magistrátem.
Jde o princip
Do té doby nebude divadlo produkovat žádné další muzikály ani činohry. Po podzimních derniérách muzikálů Láska je láska a Pavlíčkova Excaliburu budou pokračovat jen v uvádění multimediálních představení černého divadla pro cizince.
Čtěte také:
Kratochvíl prodává Ta Fantastiku: Není tu právní stát
Nový grantový systém stihneme do října, slibuje Bém
"Celá léta jsme jeli po dvou kolejích. Jedna kolej bylo černé divadlo, které na všechno vydělává, druhá kolej byl muzikál jako bonbónek," konstatoval Hirsch. "Černé divadlo je záležitost pro turisty; od roku 1993 hraje přes 600 představení ročně a stejně tak tomu bude i letos."
"Drtivá část všech nákladů na představení za poslední tři roky" byla podle Kratochvíla hrazena právě z příjmů z multimediálních projektů divadla nebo z jeho vlastních peněz. "V současné diskriminační situaci a trvale probíhající nekalé soutěži již dále tímto způsobem pokračovat nechci," prohlásil umělecký ředitel.
Na další financování muzikálu i činohry sice peníze mají, ale jde jim prý o princip. "Připadal bych si jako hlupák, když některé soukromé divadlo dostane deset milionů ročně a naše nedostane žádné peníze. Chci ale zdůraznit, že nám nevadí, že příspěvkové organizace dotace dostávají, ale vadí nám, že příspěvky dostávají soukromé subjekty. A takových je jen v Praze asi deset," řekl Radiožurnálu.
Právě Kratochvílova žaloba na u evropského soudu před třemi lety odstartovala spor o pražské kulturní granty. Tehdejší systém podle jeho argumentů nedělal rozdíly mezi ziskovými a neziskovými organizacemi; dotace dával i ziskovým, ale ne všem - včetně jeho divadla.
Změny v grantech
Jeho žaloby vyvolaly změny v grantovém systému, do kterých tehdejší radní pro kulturu Milan Richter navrhnul i kontroverzní dotaci vstupenku. Ta podle kritiků nečinila rozdíl mezi obchodními společnostmi a neziskovými organizacemi a přidávala peníze i komerčním institucím, zatímco některé soubory a akce obdržely míň peněz a dostaly se do potíží. Proti úpravám začali protestovat divadelníci, vyšli do ulic i na magistrát.
Majitelům Fantastiky stále vadí, že na rozdíl od některých jiných podnikatelů provozujících divadla nedostávají dotace od magistrátu. "Je tady zvláštní situace, která flagrantně porušuje předpisy Evropské unie," tvrdí Hirsch. "Teď je to v soudním běhu a rozhodneme se, až nám přijde rozhodnutí Evropské komise, jestli je správně, že některý soukromník může dostat dotaci a některý nemůže."
Divadlo uvedlo celkem 12 muzikálů a činoher, na 2800 představeních je podle internetových stránek divadla vidělo přes milion diváků. Kinscenacím Ta Fantastiky patřily muzikály Obraz Doriana Graye a Dáma s kaméliemi nebo činoherní představení Herci v režii Petra Zelenky či detektivní komedie 8 žen.
Prodej kostýmů
"Veškeré další podrobnější informace pro veřejnost i sdělovací prostředky budeme dávat k dispozici až po finálním ukončení všech řízení i soudů, které probíhají v EU a následně proběhnou i na území ČR," vzkazuje Kratochvíl.
Někdejší partner Lucie Bílé začínal s projektem černého divadla Ta Fantastika v roce 1981 v New Yorku, po roce 1989 ho přenesl do Prahy a dodal k němu muzikálovou produkci.
Starší muzikály se na scénu Ta Fantastiky každopádně nevrátí, divadlo proto rozprodává některé rekvizity fanouškům na památku jako relikvie. Herci si odkupují některé kostýmy, ve kterých hráli. Vyřazené věci se budou prodávat do konce ledna. "Neprodává se ale základní vybavení, takže bude k dispozici, když se třeba za rok bude dělat další muzikál," řekl spolumajitel a výkonný ředitel Hirsch.
Spolumajitelka divadla Bílá s muzikálem nekončí. Vystupuje v Hudebním divadle Karlín v titulní roli koprodukčního muzikálu Carmen, jehož se dosud odehrálo odehrálo přes 250 představení.