Od filmu zpět k umění. Tate Modern vystavuje oscarového režiséra McQueena

Foto: Thomas Dane Gallery & Marian Goodman Gallery
Kultura AFP, Kultura
12. 2. 2020 15:20
Britský oscarový režisér Steve McQueen se vrací ke kořenům. Od tohoto čtvrtka v londýnské galerii Tate Modern vystavuje sérii uměleckých filmů, kterými zkoumá svou afroamerickou totožnost. Podle galerie přehlídka ukazuje, jak McQueenův průkopnický přístup k celovečerním snímkům rozšiřuje možnosti uměleckého vyjádření prostřednictvím kinematografie.

Jak připomíná agentura AFP, Steve McQueen se před šesti lety coby autor dobového dramatu 12 let v řetězech stal prvním černošským režisérem, který získal Oscara pro nejlepší film. Už roku 1999 ale také získal anglickou uměleckou Turnerovu cenu. Od té doby v anglické metropoli přesto neměl srovnatelně velkou výstavu.

Steve McQueen.
Steve McQueen. | Foto: Oli Cowling/Tate Photography

Dnes padesátiletý McQueen žije mezi Londýnem a Amsterdamem a snaží se ve filmové branži prosadit větší rozmanitost.

Návštěvníky jeho nové výstavy v Tate Modern vítá film nazvaný Static (Neměnný). Ukazuje newyorskou sochu Svobody ze všech možných úhlů včetně extrémně detailních záběrů. Díky tomu ji návštěvníci galerie mohou vidět z větší blízkosti, než kdyby sochu navštívili ve skutečnosti. Diváky celou dobu ohlušuje zvuk helikoptéry, ze které byly záběry pořízeny, líčí AFP.

"Steva zajímá, jak se díváme na svět, jak se lidé snaží reprezentovat ideály svobody," vysvětluje jeden z kurátorů výstavy Fiontan Moran.

Další film se jmenuje 7. listopadu 2001. Tvoří jej statický záběr na lidské tělo, zatímco McQueenův bratranec Marcus vypráví, jak onen listopadový den omylem postřelil svého bratra. Ten zranění později podlehl. Umělci incident přivodil letité trauma.

Jiné video Western Deep (Hluboko na západ) prostřednictvím obrazu a zvuku dává nahlédnout do zkušenosti horníků, kteří pracují v Jižní Africe. Kamera je sleduje až na samé dno dolu. Práce vznikla na objednávku jedenáctého ročníku výstavy Documenta, která se v německém Kasselu konala roku 2002.

Čtvrtý film jménem Ashes (Popel) je pak poctou mladému rybáři z ostrova Grenada, který leží v Karibském moři a odkud pocházejí McQueenovi předci. Krásné obrazy natočené z lodi diváci Tate Modern mohou obejít. Na druhé straně plátna uvidí záběr hrobu, který McQueen mladému rybáři zaplatil rok nato, když muže zabili místní pašeráci drog.

Na snímku z výstavy v Tate Modern je McQueenův film Ashes z let 2002 až 2015.
Na snímku z výstavy v Tate Modern je McQueenův film Ashes z let 2002 až 2015. | Foto: Luke Walker, Thomas Dane Gallery & Marian Goodman Gallery

Závěr výstavy pak připomíná odkaz afroamerického zpěváka, herce a bojovníka za lidská práva Paula Robesona, který žil v letech 1898 až 1976. Film zprostředkovává dokumenty cenzurované americkou tajnou službou FBI, která Robesona vytrvale sledovala zejména v 50. letech minulého století, kdy byl v Hollywoodu umístěn na takzvanou černou listinu. Instalaci doprovází audionahrávka, v níž z dokumentu po dobu pěti hodin předčítá profesionální herec.

"McQueen testuje hranice toho, do jakých detailů mohou úřady dokumentovat lidi v éře masivního sledování obyvatel," poznamenává kurátor Moran.

Součástí výstavy je také socha nazvaná Weight (Tíha). Poprvé byla vystavena v cele věznice v anglickém Readingu, kde byl svého času uvězněn spisovatel a dramatik Oscar Wilde. Ten o své zkušenosti později napsal báseň The Ballad of Reading Gaol.

Socha znázorňuje zlatou síť proti komárům přetaženou přes kovový základový rám vězeňské postele. Podle agentury AFP se dílo vyjadřuje k omezování svobody, uvěznění těla i ducha a schopnosti pomocí představivosti přesto dosáhnout vnitřní svobody.

Paralelně s McQueenovými filmy londýnská galerie Tate Modern rovněž ukazuje monumentální portréty jednotlivých tříd z londýnských škol, které filmař a umělec vloni vylepil na ulicích anglické metropole. Chtěl tak vyjádřit naději a povzbudit novou generaci.

Projektem Year 3 chtěl Steve McQueen povzbudit příští generace školáků. | Video: Tate

"Pamatuji si na svou první školní návštěvu Tate, kdy mi bylo osm let a snadno jsem podléhal dojmům. Právě tehdy jsem pochopil, že na světě je možné všechno," říká McQueen, jehož uměleckou dráhu prý v jistém slova smyslu odstartovala právě návštěva Tate v dětství.

Padesátiletý umělec nedávno řekl deníku Financial Times, v čem spatřuje rozdíl mezi svými uměleckými a celovečerními filmy. Ty první jsou spíš jako poezie, ty druhé připomínají romány. "Poezie je zhuštěná, přesná, fragmentovaná. To romány jdou do šíře," řekl režisér celovečerních snímků Hlad, Stud, 12 let v řetězech či naposledy předloňských Vdov.

Výstava Steva McQueena v londýnské Tate Modern začíná tento čtvrtek, potrvá do 11. května.

 

Právě se děje

před 10 minutami

Tyčkař Kudlička je poosmé halovým mistrem republiky

yčkař Jan Kudlička se poosmé stal halovým mistrem republiky. Mezi muži se díky dnešnímu vítězství za 554 centimetrů posunul na druhé místo historických tabulek nejúspěšnějších atletů. Více titulů v hale nasbíral jen bývalý výškař Jaroslav Bába, který jich má jedenáct.

Bronzovému medailistovi z HMS 2014 Kudličkovi na výšce 554 centimetrů odpadl poslední domácí konkurent Matěj Ščerba, který zapsal 533 cm. Staronový šampion, který loni získal na halovém mistrovství republiky stříbro, si pak nechal zvednout stojany na 561, ale při pokusech o nejlepší český výkon sezony neuspěl.

"Letošní halová sezona byla o chloupek lepší než ta loňská, ale byli jsme zvyklí na lepší sezony. Doufám, že ta další, tedy letní, bude lepší. Pocitově převládá optimismus, výkonově ne, 560 mě letos neuspokojilo. Vím, jak vypadaly tréninky, pocitově to bylo o hodně lepší než ty výkony," řekl v rozhovoru na ploše.

Obrovskou radost měl z pátého titulu na 60 metrů překážek někdejší halový mistr Evropy Petr Svoboda, který závodil letos poprvé. Překážky si pětatřicetiletý závodník pražského Olympu při tréninku postavil teprve před šesti dny. "V neděli jsem zkusil techniku, v úterý náběhy, dneska jsem běžel rozběh a pak finále. Tenhle čas mě, doufám, nechá ve středisku a připravit se na olympiádu. A hlavně zůstat zdravý. Jelikož mi halová sezona začala dnes, tak byla úžasná a zároveň optimistická," radoval se z vítězného času 7,66. To je nejlepším český výkon sezony, ale o 22 setin pomalejší než Svobodův český rekord.

Předčasně skončila snaha Jana Veleby o rekordní šestý titul na šedesátce. Kvůli zranění se musel na poslední chvíli odhlásit. "Včera (v pátek) při rozcvičení jsem ucítil lehkou bolest v tříselné oblasti a následné lékařské vyšetření potvrdilo, že je tam svalové zranění, asi i dírka. Na nějaké závodění by to nebylo," uvedl na svazovém facebooku.

Zdeněk Stromšík tak měl ulehčenou cestu ke druhému titulu za sebou. Závodník domácího SSK Vítkovice zvítězil v čase 6,64, čímž vyrovnal vlastní rekord šampionátu z loňského roku.

Potřetí za sebou vyhrála šedesátku Klára Seidlová, která časem 7,27 sekundy zaostala o čtyři setiny za svým českým rekordem. Posedmé se halovou mistryní ČR stala koulařka Markéta Červenková, která si posunula letošní maximum na 16,81 metru.

Vynikající výkon v rozběhu na 400 metrů předvedla Lada Vondrová, která si vylepšila osobní rekord z Czech Indoor Gala o třináct setin na 52,12 a zařadila se na páté místo letošních evropských halových tabulek. V neděli by ji před finále čtvrtky měl čekat ještě rozběh dvoustovky. Finále na 200 metrů případně poběží půl hodiny po své hlavní disciplíně.

Zdroj: ČTK
Další zprávy