Skupině Ztohoven ukradli výbuch. Komu vlastně patří?

Radek Wohlmuth
16. 11. 2007 14:49
Reklama, výstava a gordický uzel autorských práv

Praha - Je to asi zákon schválnosti. Parafráze simulovaného výbuchu od skupiny Ztohoven, která se už v roce 2003 svou akcí Znásilněný podvědomí postavila proti reklamě, nakonec sama posloužila jako komerční lákadlo.

Při akci v Černém Dole se členové akce umělecko-diverzní skupiny nabourali do vysílání ČT a umístili do podhorské krajiny simulaci jaderného výbuchu. Pro jedny je to trestný čin, pro druhé občanské gesto, pro třetí umělecké dílo - a pro čtvrté šance, jak si pomoct k výdělku.

Foto: Archiv

Výbuch použila počítačová škola Gopas, akciová společnost s pobočkami v Praze, Brně a Bratislavě, jejímiž učebnami prošlo loni skoro dvacet tisíc klientů. Reklama se objevila se třeba v srpnovém dvojčísle časopisu Computer, který sám sebe označuje jako nejčtenější v oboru.

"Když jsem to uviděl, musel jsem se smát, ale pak mě to zaskočilo. Chvíli jsem kroutil hlavou a pak jsem si uvědomil, jak je to typický," řekl Aktuálně Radim Rath, člen skupiny Ztohoven, který na reklamu narazil.

"Aha, tak on to někdo dokonce i vyfotil. A z jinýho úhlu. To je vtipný. Nestalo ono to se nakonec doopravdy?" okomentoval vizuál pro změnu Roman Týc.

Foto: Archiv

Další člen skupiny Míra Sláva má celkem jasný názor. "Vykrádání uměleckého díla, a to jak jeho formy, obsahu nebo i nápadu, v reklamě - a tedy pro vlastní zisk -  je pro mě nepřijatelný. Stačí se podívat, jak si korporace, firmy a agentury vzaly lupu právě na street art. Vždycky se zaměří tam, odkud se dá krást. A to je v poslední době hlavně oblast undergroundového a ilegálního umění, kde se autor většinou skrývá v anonymitě a firmy a agentury si tudíž možná nemyslí, že se dopouštějí krádeže nebo kopírování. Ale přesně to dělají."

Podle Adama Jermana z marketingového oddělení Gopasu byla reklama použita jen nárazově -  v době, kdy byla celá záležitost aktuální. Nápad prý vznikl přímo v prostředí firmy. Jerman zároveň přiznal, že záležitost se skupinou nikdo nekonzultoval.

Že nikomu nedali svolení pro reklamní využití a nikdo s nimi nejednal, potvrdil  mluvčí Ztohoven pro akci v Černém Dole Zdeněk Dostál. A řekl, že by to skupina počítačové škole nedovolila.

 "Nedomnívám se, že by tady došlo k nějakému prohřešku z hlediska komerční komunikace," řekl Aktuálně.cz ředitel Asociace komunikačních agentur Jiří Janoušek. "Ale etiku komerční komunikace na tento případ vlastně ani nelze aplikovat, protože ta má za úkol chránit spotřebitele. Z hlediska autorských práv by to musel posoudit odborník."

Mezitím byli někteří členové skupiny vyzváni, aby se přišli na policii seznámit s obsahem svého spisu - a Ztohoven postoupili mezi finálové projekty, které se utkají o novou cenu Národní galerie.

V téhle souvislosti má celá věc ještě další, takřka komickou rovinu. Členové skupiny teď připravují "výbuch" právě pro výstavu finalistů Ceny NG 333 do Veletržního paláce.

Národní galerie proto firmu Sitour - jako vlastníka autorských práv k "napadenému" pořadu Panorama - požádala o svolení k promítání záznamu za účelem prezentace projektu. Ten souhlas samozřejmě nedostala.

SOUVISLOSTI:

 

 

Právě se děje

Další zprávy