Praha - Možná je to pro Česko našich dnů nejvýstižnější. Inscenací roku 2007 se v anketě Divadelních novin stal Kafkův Proces v režii Dušana D. Pařízka v provedení Pražského komorního divadla v Divadle Komedie.
Z devadesáti tří účastníků patnáctého ročníku ankety ji uvedlo osm hlasujících.
Minimalistická inscenace se skvělým Martinem Fingerem v hlavní roli není jen interpretací ani alegorií vševládného byrokratického mechanismu, jak byl Kafka často chápán.
"Pařízka bude zajímat to, co je v Kafkovi hlouběji, v jádru lidského svědomí a čemu se v interpretacích říká metafyzická žízeň. To znamená stálá přítomnost otázky, jak žít podle zákona, když ten je nám představován v nejpokleslejší a nejubožejší podobě - jako defilé umatlaných pomocníků a zmateně mluvících úředníků," napsal v Týdnu o inscenaci Jiří Peňás.
"V takovém světě jsme vinni všichni, pokud si vinu připouštíme. Připustit si vinu však znamená být člověkem."
Letošní anketa skončila doposud nejmenším rozdílem. Na druhém až třetím místě stanuly se stejným počtem hlasujících, ale menším počtem bodů inscenace Činoherního klubu Hrdina západu a Dejvického divadla Černá díra.
Těsně za nimi je Smrt Pavla I z Městského divadla Brno. Výrazný úspěch zaznamenala premiéra nové hry Milana Uhdeho Zázrak v černém domě na Zábradlí; první uvedení původní české látky, navíc analyzující dobu nedávno minulou, se na tak vysokém místě ještě neobjevilo.
Na dalších místech první desítky jsou opery Národního divadla moravskoslezského Cyrano a Don Giovanni, následuje Divá Bára Slováckého divadla Uherské Hradiště a Goldflamovo Krvavé koleno a jiné pohádky plzeňské Alfy scény, která je loňským vítězem s inscenací Tři mušketýři.
Pak následují pražské inscenace Kniha džunglí Divadla Minor a Česká pornografie Divadelního studia Továrna, dramatizace knihy Petry Hůlové Umělohmotný třípokoj v režii Viktorie Čermákové.
"Smyslem naší ankety není ani tak hledat vítěze, jako spíše jednoduchou anketní formou zmapovat či aspoň zachytit, co v pozitivním smyslu pozoruhodného se odehrálo v českém divadle v minulém roce," komentuje výsledky Hulec z Divadelních novin.
Podle jeho slov už nicméně několik let chybí jasný favorit, kterého by uvedla rozhodující část hlasujících - jako tomu bývalo v 90. letech a na přelomu tisíciletí během "panování" Petra Lébla, J. A. Pitínského, Vladimíra Morávka či Davida Radoka.
Letos byl v anketě uveden padesát jeden titul třiceti šesti divadel či souborů. Pražských bylo dvacet devět titulů od devatenácti divadel a souborů.
Jisté ale je, že z předních pozic ustupují výše jmenovaní emocionální a poetičtí režiséři; a se že téměř zcela vytratili Michal Dočekal, Jiří Pokorný či Ivan Rajmont.
Naopak se na předních místech objevuje nastupující režisérská vlna D. D. Pařízka, Ondřeje Sokola, Jiřího Havelky, případně Skutrů, Jiřího Adámka a zmíněné Viktorie Čermákové.