Filmové studio, které vytvořilo snímky jako Příběh hraček nebo Hledá se Nemo, nedávno oslavilo třicáté výročí existence. U této příležitosti vznikla putovní výstava, která nyní dorazila do české metropole.
Originální skici, kresby, trojrozměrné objekty i takzvané storyboardy, tedy obrázkové scénáře, ukazují, kolik práce si žádá příprava devadesátiminutového animovaného filmu. A kolik úsilí a vytrvalosti výtvarník potřebuje, než přes zdánlivě nesouvisející kresby dojde ke kýženému výtvarnému řešení.
"Když režisér přijde s nápadem na film, skupina výtvarníků vytvoří vizuální podobu příběhů, postav i jejich světů, a to formou návrhu scény a vývoje děje," vysvětluje Maren Jonesová z Pixaru, která výstavu do Prahy přijela představit.
"Musí vytvořit různé studie postav, pohybu, textury, barvy, stínování i osvětlení. Vytvářejí storyboardy i barevné scénáře, aby zjistili, že se příběh bude rozvíjet přirozeně, včetně barev, osvětlení a nálady," popisuje.
Příběh studia, které bylo spojeno také se zakladatelem Applu Stevem Jobsem či režiséry Georgem Lucasem a Johnem Lasseterem, výstava vypráví chronologicky - od prvních animovaných snímků z konce 80. let minulého století až po současnost.
Každý z milníků je na zdi označen velkou barevnou iniciálou. Úvodní modré písmeneno "K" - jako "Krátký film" - představuje první krátký animovaný film Pixaru, jímž byl roku 1986 dvouminutový Luxo jr. se skákající bílou stolní lampou. Ten jako první triková animace získal nominaci na Oscara a následně se stal symbolem Pixaru, který nechyběl ani v dalších filmech.
Na Výstavišti vedle výtvarných návrhů lampy stojí i její polyuretanový model. A vedle je vystaveno pestré obří provedení známého pixarovského míče. Když divák skrze jeho otvory nahlédne dovnitř, vidí animaci hopsajícího svítidla, která mu usnadňuje pochopení podstaty iluze pohybu.
Druhý z milníků následuje devět let po Luxo jr. Roku 1995 uvádí Pixar do kin svůj první celovečerní animovaný film Toy Story: Příběh hraček o hračkách, které ožívají, když dítě vyjde ze dveří.
"Jde o naprostý zlom, který změnil dosavadní technologické standardy pro výrobu animovaného filmu. Do té doby na Západ od nás vládla kreslená animace, která už ale také začala používat stále více efektů počítačové animace," přibližuje filmový režisér Jan Bubeníček dobu, kdy Příběh hraček debutoval - stalo se tak rok po Disneyho stále ještě kresleném Lvím králi.
"Když se však do kin dostal film animovaný v počítači ve 3D prostoru, s úplně jinou technologií, která nesouvisela s kresleným filmem, šlo o natolik průlomové dílo, že tento snímek během deseti patnácti let z kina úplně vytěsnil kreslený film," upozorňuje Bubeníček.
Se stejnou pozorností se expozice věnuje také pixarovkám a jejich hrdinům, kteří přišli v novém tisicíletí: patří k nim Hledá se Nemo, Auta, Vzhůru do oblak, Rebelka, V hlavě nebo Hledá se Dory.
Českou stopu zastupuje snímek z roku 2007 nazvaný Ratatouille. Jeho režisérem byl původně Jan Pinkava, mimo jiné autor krátkého oscarového filmu Geriho hra s prvním lidským hrdinou v hlavní roli. Po Pinkavovi však Ratatouille nakonec dokončil Američan Brad Bird, režisér obou dílů animovaných Úžasňákových.
K obzvlášt atraktivním prvkům pražské přehlídky patří vyhlídka s posezením, pod jejímž ocelovým pláštěm se skrývá iluzivní přístroj zvaný Zoetrop neboli praxikoskop. Jde o stroj ve stylu kolotoče, na němž díky souhře mechaniky a světla ožívají postavičky z Příběhu hraček.
Neméně přitažlivé je kino Artscape, v němž návštěvník může prožít dokonalé spojení obrazu a hudby - vidí zvláštní film, kde se na plátně potkávají nejznámější charaktery pixarovské produkce.
Pro pražskou výstavu byly v Křižíkových pavilonech vytvořeny také speciální barevné kostky, v nichž jsou k vidění krátké filmy Pixaru - ty, které vznikly ještě před průlomovou érou uvozenou Příběhem hraček. Patří mezi ně například André a včela, Plechový panáček či Sen o Klaunovi.
Další "boxy" jsou určeny dětským návštěvníkům, kteří si mohou otestovat pružnost při prolézání lan z Úžasňákových, s pomocí zrcadel si zkoušet zábavné grimasy nebo se nechat vyfotit na památku - s rudým modelem auta Bleska McQueena v životní velikosti, nebo ve společnosti obrovitých Příšerek.
Výstavu pak uzavírá předloňský poetický hudební snímek z mexického prostředí Coco, který jeho režisér Lee Unkrich označil za milostný dopis Mexiku. Tím produkce Pixaru pochopitelně nekončí - na letošní rok firma chystá čtvrtý díl Příběhu hraček, který česká kina uvedou v srpnu.