Foto: Když se slovo krájí a trhá. Plzeňská výstava se ptá, zda je možné číst obraz

Komiks od Jiřího Koláře
Vladimír Boudník: Dopis (matrice).
Jiří Valoch: Textfragment.
Václav Boštík: Vesmír.
Jiří Kolář: Bez názvu. Zobrazit 12 fotografií
Foto: Západočeská galerie v Plzni
Hana Slívová Hana Slívová
Aktualizováno 31. 5. 2017 23:06
V plzeňské galerii Masné krámy je k vidění výstava Obraz a slovo v českém výtvarném umění šedesátých let, která se podrobně věnuje propojení a možné záměně psaného textu a obrazu. Visí tu práce Jiřího Koláře, Běly Kolářové, Václava Boštíka či Václava Havla.

Je možné číst obraz a vidět slovo? Odpovědí je výstava Obraz a slovo v českém výtvarném umění šedesátých let, která je až do konce srpna k vidění v Masných krámech Západočeské galerie v Plzni. 

Výstava se zaměřuje právě na české umění 60. let, které se programově věnovalo vztahu obrazu a slova. Tématem je tu v celkem šesti okruzích zaměnitelnost textu s obrazem, jejich vzájemné prolínání, relativizace významů, způsobená roztržením textů, či sémiotický rozpor mezi označovaným a označujícím. Mezi vystavujícími najdeme kromě Jiřího a Běly Kolářových například také Dalibora Chatrného, Václava Boštíka, Václava Havla nebo milovníka art brut Jana Křížka.

Staré dobré dada

"Tito výtvarníci navazují na experimentální postupy v umění, na druhé straně reagují i na tehdy pociťovanou vyprázdněnost jazyka, která přivedla řadu autorů k úvahám o relativnosti spojení slova a toho, co označuje," vysvětluje kurátorka Alena Pomajzlová s tím, že tyto otázky se neobjevují v šedesátých letech poprvé. "Tvůrci navazovali rovněž na futuristická osvobozená slova, dadaismus, ruskou poesii i na domácí meziválečnou avantgardu," dodává.

Přemýšlení Jiřího Koláře dává výstava i do kontextu tvorby kolegů. "Kolář, jenž před tím v básnické tvorbě se slovy experimentoval, si uvědomil, že i samotné slovo se dá krájet, trhat a deformovat. Ve vzájemném dialogu s třebíčským Ladislavem Novákem pak vynalézali nové výtvarné postupy. Oba dekonstruovali texty, trhali je a stříhali, vrstvili fragmenty, znečitelňovali napsané," vysvětluje Alena Pomajzlová.

Výstava ale nestojí jen na Jiřím Kolářovi, byť spolu s tvorbou pro děti ("děravé" básničky v knížce Nápady pana Apríla) a částí věnované Kolářově ženě Běle a jejím vzorníkům či Abecedě věcí tvoří její velký díl.

Inspiraci abecedou přírodních národů je možné vysledovat v obrazech Václava Boštíka nebo Jana Křížka, Jiří Valoch nebo Dalibor Chatrný zase zpochybňují sdělení protikladem viděného a napsaného. V Masných krámech nechybí ani slavné Antikódy, experimentální básně Václava Havla.

 

Právě se děje

Další zprávy