Ana de Almeida je umělkyně české a portugalské národnosti, jejíž otec v letech 1978 až 1987 studoval v Praze. Dcera dnes žije a pracuje ve Vídni, předloni se podílela na výstavě Karafiáty a samet, kterou připravila Galerie hlavního města Prahy.
Současnou přehlídku nazvanou Z tuku a města vymyslela na základě výzkumu, který v Ústí nad Labem podnikla v létě. Vytvořila 100 mýdel.
"Nejvýraznějším prvkem jejího uměleckého přístupu je samotná destrukce archivního materiálu. Tím, že ho umělkyně stříhá, deformuje a vytváří fragmenty. Zároveň jsou však archiválie zakonzervovány do trvanlivého materiálu," říká kurátorka Barbora Hájková.
Továrna na Střekově přes 100 let ovlivňuje strukturu města i kvalitu života jeho obyvatel. Johann Schicht a jeho potomci v Ústí nad Labem vybudovali občanskou vybavenost, polikliniku, lázně, jesle, knihovnu a postavili domy pro své zaměstnance.
Po zestátnění podniku pokračovala výroba i organizovaný společenský život pracovníků. Po privatizaci v 90. letech minulého století však provoz postupně zanikal. Přesto do města donedávna vnášel ekologickou zátěž, projevující se především zhoršenou kvalitou ovzduší z průmyslové výroby ovocných šťáv, mýdel, zubních past a jedlých tuků.
"Ana de Almeida prezentuje v artefaktech továrnu se všemi jejími sociálními, architektonickými i historickými aspekty uvnitř mýdel," doplňuje kurátorka.
Mýdla obsahují fotografie z výročních zpráv, filmové pásy, originální reklamy a další tiskové materiály spojené s marketingem výrobků, kopie Schichtovy kuchařské knihy, originály upomínkových předmětů či suť ze zbourané budovy.
Výstava na pozadí politických a technologických změn i zanikající výroby vede diváky k úvahám o ekologické udržitelnosti, domácí ekonomice i celkovému dopadu průmyslové výroby na společnost.