Maskovaná kráva před pohraniční pevností. GASK vystavuje díla Jiřího Surůvky

Maskovaná kráva před pohraniční pevností. GASK vystavuje díla Jiřího Surůvky
Strůjci války představují retrospektivu mnohovrstevnaté tvorby malíře, performera či fotografa Surůvky.
Jedenašedesátiletý autor nejčastěji prostřednictvím digitálních tisků nebo koláží zesměšňuje pokrytecký konzumerismus, politickou propagandu a válečnou mašinerii, uvádějí pořadatelé.
Přestože mnohé Surůvkovy práce v Kutné Hoře jsou staršího data, dle kurátorů nabývají na naléhavé aktuálnosti.
"Vidím, že třeba na Facebooku probíhá občanská válka mezi občany s jinými názory. Oni se nesnaží toho druhého přesvědčit, ale oni spolu bojují. Jen po sobě obrazně střílí těžkým kalibrem," řekl výtvarník České televizi. Zobrazit 18 fotografií
Foto: ČTK
ČTK Kultura ČTK, Kultura
8. 4. 2023 16:41
Pod názvem Strůjci války otevřela kutnohorská Galerie Středočeského kraje výstavu významného porevolučního ostravského umělce Jiřího Surůvky. Kromě toho mohou návštěvníci nově zhlédnout abstraktní malby Kateřiny Štenclové. Obě přehlídky potrvají do 17. září.

Strůjci války představují retrospektivu mnohovrstevnaté tvorby malíře, performera i fotografa Jiřího Surůvky. Jedenašedesátiletý autor nejčastěji prostřednictvím digitálních tisků nebo koláží zesměšňuje pokrytecký konzumerismus, politickou propagandu a válečnou mašinerii, uvádějí pořadatelé.

Na jedné z maleb se například kráva pomalovaná vojenskými maskovacími barvami pase před pohraniční pevností v Sudetech. Jinde se skví přemalovaná historická fotografie sportovních mužstev, do níž Surůvka zamontoval hlavy diktátorů Josifa Vissarionoviče Stalina a Adolfa Hitlera, nebo socha modré postavy s batmanovskou maskou na obličeji, jak sedí na gynekologickém křesle a drží právě narozeného batmanovského potomka.

Přestože mnohé Surůvkovy práce v Kutné Hoře jsou staršího data, dle kurátorů nabývají na aktuálnosti. "Vidím, že třeba na Facebooku probíhá občanská válka mezi občany s jinými názory. Oni se nesnaží toho druhého přesvědčit, ale oni spolu bojují. Jen po sobě obrazně střílí těžkým kalibrem," řekl výtvarník České televizi.

Surůvka vystudoval učitelství českého jazyka a literatury, začínal prvními performance v rámci hudební skupiny Vzhůru do dolů v polovině 80. let minulého století. S bratrancem roku 1992 založil Předkapelu Lozinski věnující se mimo jiné performance, akčnímu umění či body artu při vernisážích výstav. Na nich někdy Surůvka ztělesňoval alter ego Batmana a policisty. Roku 2001 byl se Slovenkou maďarského původu Ilonou Németh vybrán pro společnou českou a slovenskou prezentaci na Benátském bienále. Dnes vede ateliér nových médií na katedře intermédií Fakulty umění Ostravské univerzity v Ostravě, uvádí web Artlist.cz.

Cyklus digitálních koláží Strůjci války, podle nějž je kutnohorská výstava nazvaná, začal vytvářet v polovině 90. let. Inspirovalo jej vydání amerického časopisu Life, který roku 1939 uveřejnil fotografie z napadení Polska nacistickým Německem. O pár stran dále však čtenáře sloganem "hrejte si se svým jídlem" vybízel, aby dle návodných ilustrací skládali veselé obličeje, figurky či zvířátka ze zeleniny a ovoce.

Dílo Kateřiny Štenclové na výstavě v Kutné Hoře.
Dílo Kateřiny Štenclové na výstavě v Kutné Hoře. | Foto: ČTK

Surůvka v cyklu vycházel právě z tohoto absurdního kontrastu. Na pozadí tvořeném obrazy válečných hrůz umístil kupříkladu obskurní postavy připomínající hrušku či pomeranč. Na jednom sedí figura ve večerním obleku, hlavu má z hrušky a smyčcem hraje na rozkrojenou hrušku, zatímco nad ní letí válečný bombardér. "Teď jsem vloni skončil a asi už ta série bude uzavřená. Bohužel také začala ta válka na Ukrajině," doplnil umělec v televizi.

Kromě děl Jiřího Surůvky kutnohorská galerie nově vystavuje malby třiašedesátileté Kateřiny Štenclové. Ta začala abstraktně tvořit za studií v 80. letech minulého století. "Přitahovala mě v mé době zakázaná a u nás i málo prozkoumaná oblast. Zaujala mě možnost úplně volného pohybu štětcem: to nedořečené, ta možnost si cokoliv pod namalovaným představit. Blízkost barevné hudby v prostoru," vysvětlila před lety Hospodářským novinám.

Širší veřejnost ji objevila, když měla Štenclová roku 1999 výstavu v pražském Veletržním paláci. "Touha po svobodě, ta byla v období mého dospívání za komunismu dost aktuální a asi mě přivedla k malování. Přitahovala mě představa žít ve volném prostoru bez hranic. Dnes už vím, že hranice naopak existují asi všude, a baví mě si je určovat a pohrávat si s nimi," dodala umělkyně.

Od roku 2007 abstraktní malbu posouvá k instalacím vytvořeným z igelitových podložek. "Je to právě propojení malby a instalace, které mi dává možnost odkrývat problematiku hry s iluzivností obrazu a zároveň konkrétností objektu, která mě tak zajímá při objevování našeho současného i podprahového vnímání prostoru," doplňuje u příležitosti aktuální výstavy Štenclová.

Její díla se dnes nacházejí ve sbírkách pražské Národní galerie nebo Alšovy jihočeské galerie v Hluboké nad Vltavou. V Kutné Hoře budou k vidění do 17. září.

 

Právě se děje

Další zprávy