Královéhradecká galerie koupila díla od Šerýcha nebo Bromové za 4,5 milionu korun

ČTK Kultura ČTK, Kultura
25. 3. 2021 15:50
Galerie moderního umění v Hradci Králové vloni do svých sbírek zakoupila 214 uměleckých děl za více než 4,5 milionu korun. Nákup umožnila třímilionová dotace od ministerstva kultury a příspěvek zřizovatele, kterým je Královéhradecký kraj. Ten galerii poskytl 1,5 milionu korun.

Galerie buduje novou Sbírku pohyblivého obrazu a Sbírku střední a východní Evropy. "Akviziční činností se snažíme doplnit naše sbírky o důležité autorky a autory 90. a nultých let," vysvětluje ředitel František Zachoval.

Díla s kolegy vybírali s ohledem na předloni vytvořenou koncepci sbírkotvorné činnosti. Od roku 2019 galerie nakoupila současné české umění v hodnotě 8,5 milionu korun.

Koncepce definuje čtyři oblasti, na které se instituce v šestiletém období zaměří. Jde o české výtvarné umění od roku 1989 do současnosti, regionální tvorbu od roku 1989 do současnosti a dvě nově ustanovené sbírky - Sbírku pohyblivého obrazu a Sbírku střední a východní Evropy, mapující umění po roce 2000.

K nejvýznamnějším loňským akvizicím galerie patří fotokoláž nazvaná Fotoamputace/Fotoimplantace od Veroniky Šrek Bromové z 90. let minulého století nebo práce Jana Šerýcha Black Sabbath / ABBA. Díla obou umělců obohatila sbírku českého výtvarného umění.

Oblast regionální tvorby rozšířila tvorba jednoho z nejvýznamnějších autorů regionu v období generace 70. let Radoslava Pavlíčka a Petry Malinové, absolventky ateliéru Jiřího Sopka na Akademii výtvarných umění v Praze.

Sbírka střední a východní Evropy se rozrostla o dílo Dalibora Bači nazvané CZ_SK_HU_D_PL ve tvaru československé vlajky používané v letech 1918 až 1938 plus o práci Moskevský deník ze série sponkových koláží Anny Daučíkové.

Sbírku pohyblivého obrazu, jež čítá 22 inventárních čísel, doplnily filmové experimenty Psychodrama a Rokle od Miloše Šejna a klipová videa z roku 2019 Moréna Rex a Skuzomeetzach od třicetileté Marie Lukáčové, absolventky pražské UMPRUM a spoluzakladatelky feministické skupiny Čtvrtá vlna.

Akvizice umožnily vytvořit novou stálou expozici jménem Posledních padesát let, kterou vytvořil přední teoretik současného českého umění Tomáš Pospyszil. Začíná právě kolážemi Veroniky Šrek Bromové z počátku 90. let a dále obsahuje keramické sochy nedávného vítěze Ceny Jindřicha Chalupeckého, místního rodáka Matyáše Chocholy, nebo éterické objekty méně známého sochaře z nedalekých Hořic Ladislava Jezbery.

Nově získané prostorové objekty Jitky Svobodové pak doplňují stálou expozici Minulé století - dvacet osobností, kterou připravila kurátorka Petra Příkazská.

"Místo příběhu moderního umění ubírajícího se stále kupředu s jedním slavným dílem za druhým si vybrala 20 autorů a autorek, na jejichž tvorbě ilustruje mnohem dramatičtější vývoj," popsal týdeník Respekt.

Galerie moderního umění v Hradci Králové je příspěvkovou organizací Královéhradeckého kraje. Sídlí v historickém centru města v pozdně secesní budově.

Od roku 2008 má ve své správě také dva soubory uměleckých děl, sbírku Galerie Vladimíra Preclíka a Křížovou cestu, což je cyklus sochařských děl přístupný ve volné přírodě nedaleko barokního Kuksu na Trutnovsku. Loni měla rozpočet 16 milionů korun.

Kritik Jan H. Vitvar v týdeníku Respekt tento týden napsal, že od příchodu ředitele Zachovala se galerie "neuvěřitelně rychle posunula mezi nejinspirativnější kulturní instituce v této zemi".

 

Právě se děje

Další zprávy