Paříž - Třídenní dražba století - jak byla pojmenována akce rozsáhlé sbírky umění zesnulého módního návrháře Yvese Saint Laurenta - vynesla nakonec 373,5 milionu eur (přes 10 miliard korun).
"Jsem velmi šťastný a jsem si jistý, že ti, kdo si pořídili tato díla, je budou mít rádi," uzavřel aukci ve středu večer Saint Laurentův životní partner, osmasedmdesátiletý průmyslníkem Pierre Bergé.
Sbírku, k jejíž dražbě vyšel pětidílný katalog, spolu nashromáždili během několika desetiletí. Jejich kolekce byla prý jedna z vůbec nejvzácnějších, jaké se kdy nacházely v soukromých rukou.
Čtěte také: Zemřel návrhář, který změnil módu: Yves Saint Laurent
Hned v pondělí také přinesla aukce, o které se mluvilo jen v superlativech, rekordní sumu při prodeji soukromé kolekce. Byly vydraženy předměty za 206 milionů eur. Obraz Henriho Matisse se prodal za 32 milionů eur, což je rekord za tohoto francouzského mistra.
To všechno vedlo k novým optimistickým odhadům, že tržby překročí odhadovaných 200 až 300 milionů eur a stoupnou k půlmiliardě. Nestalo se; i tak ale síň Christie's prohlásila, že výnos aukce v prostorách pařížského muzea Grand Palais překonal veškerá očekávání.
Neuspěl Picasso ani čínská vláda
Aukce měla být i impulsem pro oživení trhu s uměním, který zasáhla ekonomická krize. Nejlukrativnější předměty absolvovaly před aukcí turné po Bruselu, Londýně a New Yorku. Bergé dodal, že aukci uspořádal navzdory radám, aby dva tři roky počkal. Podle něj si kvalitní věci vždy kupce najdou.
Neplatilo to ale absolutně. Například Picassův obraz Hudební nástroje na stolku z roku 1914, považovaný za jedno z jeho vrcholných děl, zájemce nenašel. Odhadovalo se, že by musel zaplatit 25 až 30 milionů eur
Aukci kromě obrovského zájmu provázel i konflikt s čínskou vládou, která se u francouzského soudu neúspěšně domáhala, aby byly staženy z prodeje bronzové hlavy zajíce a krysy a byly jí vráceny.
Byly součástí fontány, kterou navrhl pro letní palác čínského císaře v Pekingu francouzský jezuita Michel Benoist. V roce 1860 se staly kořistí britských a francouzských vojáků. Yves Saint Laurent a Bergé je však koupili legálně.
Sochy byly nakonec vydraženy za 28 milionů eur. Čína jejich prodej ještě ve čtvrtek znovu odsoudila. "Dražba předmětů uloupených během války nejenže uráží čínský lid a pošlapává jeho kulturní práva, ale porušuje i mezinárodní úmluvy," řekl už předtím mluvčí ministerstva zahraničí.
Státní úřad, který spravuje čínské dědictví, vzkázal nyní aukční síni: "Christie´s bude muset přijmout všechny důsledky vyplývající z takového prodeje."
"Jsem připraven odevzdat je Číně, pokud bude připravena uznávat lidská práva," vydráždil je Bergé už před začátkem celé aukce. Ministryně kultury Christine Albanelová pak těsně před prodejem dodala, že pokud má některá země zájem získat zpět umělecké dílo, nic jí nebrání se dražby zúčastnit.
Do pátku je nyní na programu dražba téměř 800 oděvů a doplňků s podpisem Yves Saint Laurent. Ceny nabízených kusů jsou mnohem dostupnější než v případě uměleckých předmětů.
O to, kdo se jejich prodeje ujme, soupeřily nejznámější aukční domy. Christie's měla výhodu: její majitel Francois Pinault vlastnil značku YSL až do roku 2002, kdy Yves Saint Laurent odešel z branže.
Pro vydražení sbírky bylo třeba zajistit rozsáhlé prostory muzea, kde byla instalována stovka telefonických linek a dvanáct set židlí. Prodej řídilo osm dražitelů.
YSL: Umění jako inspirace pro módu
Už od soboty si tu mohla veřejnost prohlédnout více než 700 nabízených děl a předmětů, mezi kterými byly kromě Matisse, Picassa a Degase i ukázky stylu art deco, ale i římské a barokní skulptury.
Yves Saint Laurent zemřel loni v červnu ve věku 71 let na rakovinu. Muž, jenž povýšil krejčovinu na umění, kupříkladu prosadil do dámského šatníku kalhoty.
Výtěžek z aukce půjde Nadaci Bergé-Saint Laurent, kde je soustředěno dílo slavného módního tvůrce, a na lékařský výzkum, především k boji s AIDS.
Na vysvětlenou, proč sbírku prodává, Bergé řekl, že bez YSL ztrácí podstatnou část významu. "Aukce je jako rozvod. Můžete se rozvést, a přesto milovat dál," dodal s tím, že jako jediný nedá do dražby první předmět, který si spolu koupili v roce 1958 - africkou sošku ptáka.
Od 70. let nakupovali ve velkém a uměním plnili svůj legendární byt na pařížském náměstí Vauban, kam se dostal jen málokdo. Teď byl ovšem přístupný všem zájemcům o umění - prostory Grand Palais byly uspořádány právě do podoby připomínající jejich apartmá.
Podle svého přítele potřeboval umění k životu jako vodu. Předlohou jeho kolekcí byl Mondrian i Matisse, stejně jako pop art a van Gogh.