Roztržka mezi třemi signatáři Charty 77 a ředitelem Národní galerie v Praze provází poslední měsíce konání výstavy Charta Story, která je k vidění v pražském Salmovském paláci.
Autoři přehlídky v čele se Zuzanou Brikciusovou a filozofem a umělcem Eugenem Brikciem již poněkolikáté veřejně kritizují spolupráci s Národní galerií. V otevřeném dopisu obviňují jejího ředitele Jiřího Fajta, že prý odmítl jimi sjednaný sponzorský dar, a naznačují, že chtěl jeho část použít na jiné účely.
"Ondřej Kohout a Eva Vones sehnali sponzora v podobě firmy Kapsch. Vy jste však odmítl sponzorský dar ve výši 120 tisíc eur přijmout, pokud polovinu (60 tisíc eur) nedostanete jako bezúčelový dar," stojí v dopisu, který Zuzana Brickiusová rozeslala uplynulou sobotu.
Tvrzení, že polovinu sponzorského příspěvku galerie dostala jako bezúčelový dar, včera na Facebooku zopakoval historik Petr Blažek.
Národní galerie toto úterý redakci Aktuálně.cz zaslala reakci, v níž Fajt nařčení odmítá. "Sponzorský dar ve výši 3 milionů korun samozřejmě je adresně určen na pořádání vašich výstav Charta Story a Charta 77 ve fotografii. Mohu vás ujistit, že získané finanční prostředky byly a ještě budou řádně investovány do provozu vašich výstav," napsal Fajt.
Kopie smlouvy mezi Národní galerií a firmou Kapsch je přístupná v registru smluv. Používání sponzorského daru ve výši 3 milionů korun, tedy zhruba 120 tisíc eur, vymezuje výhradně na podporu výstav Charta Story a Charta 77 ve fotografii. Galerie dar dostala rozdělený na dvě splátky - první do 14 dnů od uzavření smlouvy, druhou 14 dnů po otevření výstavy. Ta začala vloni v březnu.
"Omlouvám se, že jsem vám a vašemu autorskému týmu skutečně nemohl vyplatit honorář odpovídající takřka celému sponzorskému příspěvku od firmy Kapsch. I tak vám vyplacené honoráře ve výši 680 tisíc korun několikanásobně převyšují obvyklé sazby pro externí specialisty Národní galerie," reaguje Fajt.
Dopis podepsalo všech pět autorů výstavy, jimiž jsou kromě signatářů Charty 77 Zuzany a Eugena Brikciových a malíře Ondřeje Kohouta ještě malířka Eva Vones, Veronika Lopatková-Tuckerová vyučující na Harvardské univerzitě a historik Petr Blažek.
V dopisu Fajtovi dále na základě "neoficiálních pramenů" vytýkají, že hodlá výstavu ukončit "o dva měsíce dříve", než bylo ujednáno. Fajt v reakci uvedl, že závěr výstavy byl na 13. ledna 2019 stanoven již v původní smlouvě o spolupráci s firmou Kapsch. Dokument přístupný v registru smluv Fajtovu verzi potvrzuje.
Stejné datum uzavření přehlídky Národní galerie uváděla také v oficiálních materiálech vloni, kdy výstavu zahajovala.
Podle autorů dopisu dále Národní galerie "trestuhodně zanedbala práci se školami", proto signatáři žádají, aby Fajt výstavu "zpřístupnil školám". Fajt tvrdí, že v expozici byla uskutečněna "řada edukačních akcí pro školy, z nichž jednu vedl historik a spoluautor expozice Petr Blažek, a množství oblíbených českých i cizojazyčných výkladů".
Historik Blažek ale na Facebooku kritizuje právě to, že se uskutečnila pouze jedna prohlídka pro střední školy.
Autoři dopisu si též stěžují, že jim Fajt znemožnil uskutečnit doprovodný program nazvaný Oživlé exponáty a že do distribuce neposlal katalog k výstavě, jehož vznik byl podle Zuzany Brikciusové "provázen řadou netransparentních problémů".
Fajt jako důvod, proč neuskutečnil doprovodný program, uvádí jeho "naprosto přemrštěné" finanční požadavky. Brikciusová podle něj doprovodný program chtěla koncipovat tak, aby večerními diskusemi provázel její manžel Brikcius. Podle Fajta každý z nich žádal honorář 10 tisíc korun a tisíc korun navíc pro každého účinkujícího. "Vámi požadovaných cca 30 tisíc korun za jediný diskusní pořad pak trojnásobně převyšovalo obvyklé honorářové sazby Národní galerie," tvrdí Fajt.
Katalog výstavy je podle něj v běžné distribuci v galerijních obchodech. Národní galerie však podle Fajta musela na své náklady skartovat první vydání, v němž byla mylně uvedena informace, že Václav Havel byl členem komunistické strany, která jej roku 1970 vyloučila. Fajt ve své reakci tuto chybu přičítá chybné redakci katalogu právě ze strany Zuzany Brickiusové.
Knižní editor Martin Machovec vloni v Lidových novinách napsal, že podle Zuzany Brikciusové chybu způsobil sazeč, který větu nedopatřením nakopíroval ze sousedního medailonu, a že bylo na korektorovi, aby omyl napravil.
Poslední část dopisu se týká spolupráce mezi autory výstavy a kurátorkou Národní galerie Irenou Nývltovou. Signatáři jí vytýkají, že o umělcích z prostředí Charty 77 neměla dostatečnou znalost a chtěla jim "zakázat se zmínit o antichartě a zveřejnit dokumentaci pronásledování členů VONSu", tedy Výboru na obranu nespravedlivě stíhaných.
"Není pravda, že by zodpovědná kurátorka Irena Nývltová byla neprofesionální a neměla odpovídající znalosti dobového kontextu, přičemž intimní znalosti tématu očekávám od autorského týmu," reaguje Fajt.
Diskuse o výstavě Charta Story probíhala již vloni na stránkách Lidových novin, které na toto téma uveřejnily několik příspěvků - například jeden od spisovatele Pavla Kohouta, na něhož pak reagovala právě Zuzana Brikciusová.
Výstava Charta Story měla v Salmovském paláci původně začít už vloni v lednu, na čtyřicáté výročí vyhlášení Charty 77, nakonec byla o dva měsíce odložena. Národní galerie to tehdy vysvětlovala tím, že chce přehlídku připravit dostatečně kvalitně, zvlášť "když se jedná o přesahové, celospolečenské téma".
Aktualizováno (22. 8.): Zuzana Brikciusová redakci Aktuálně.cz ve středu odpoledne zaslala ještě doplňující vyjádření Eugena Brikciuse. Ten upozorňuje na části smlouvy o spolupráci mezi Národní galerií a Kapschem, které se týkají právě doprovodných programů či propagace výstavy. Dopis v plném znění lze přečíst na tomto odkazu.